صف های طولانی نان در مشهد/ اتحادیه نانوایان: مردم زیاد نان می خرند!

صف های طولانی نان در مشهد/ اتحادیه نانوایان: مردم زیاد نان می خرند!

روز جدید : ازدحام اخیر نانوایی ها در کشور به ویژه مشهد باعث سردرگمی و سردرگمی مردم شده است، از این رو استاندار مشهد همراه با تیم بازرسی بر کار نانوایی ها نظارت دارد.

فرماندار مشهد در پاسخ به ارائه راهکاری برای حل مشکلات مردم در خصوص وضعیت نانوایی ها گفت: به دلیل اعتراض مردم، مطیع وضعیت نانوایی های مشهد نبودم و به حرف مردم گوش دادم. برخی از نانوایی ها بیش از حد شلوغ و برخی دیگر تعطیل بودند.

محسن داوری ادامه داد: تخلفات و مجازات های مختلفی به ما و سایر گروه های نظارتی گزارش شده است. برخی از آنها برای نانوایی ها هستند. به برخی از نانوایی هایی که برای باز شدن تعطیل شده بودند و شروع به پخت و توزیع نان کردند تذکر جدی دادیم و برخی دیگر نواقصی داشتند که باید رفع شود تا مردم بتوانند کار کنند. در مشهد کمبود آرد نداریم و الحمدلله نگران تامین آرد نخواهیم بود. پیگیر مشکلات مردم هستیم و همه دستگاه های اجرایی شهرستان باید به این موضوع توجه کنند تا مشکلات مردم در تامین کالاهای اساسی کمتر از قبل شود.

دلیل تعطیلی نانوایی ها اصلا کمبود آرد نیست

حسن حسینی رئیس اتحادیه آرد خراسان رضوی نیز گفت: آماده تحویل آرد به صورت شبانه روزی هستیم تا هیچ نانوایی دچار کمبود آرد نشود و صف های طولانی جلوی نانوایی های استان رفع شود. کارخانه های استان با ظرفیت 30 درصد و هم اکنون حدود 42 هزار تن فعالیت می کنند و گندم با قیمت هر کیلوگرم 665 تن و آرد تحویلی به نانوایی ها 825 تن به کارخانه های استان ها تحویل می شود. 20 هزار تن گندم دیگر 900 تن است که قیمت 1200 تن نانوایی ها است، بنابراین مشکلی از نظر آرد و گندم در استان نداریم.

رئیس اتحادیه آرد خراسان رضوی گفت: با این حال دلیل تعطیلی نانوایی ها به طور کامل کمبود آرد نیست. آرد 5 ماه پیش با همین قیمت به نانوایی ها تحویل می شود و فقط در زمینه نان مرغوب قیمت آرد را تغییر داده ایم.»

حسینی گفت: تاکنون حداقل 30 درصد یارانه دولتی گندم و آرد نصیب مستاجران می شد و با این تصمیم دولت بخش زیادی از یارانه ها را حتی در حوزه قاچاق به مردم باز می گرداند که اکنون قیمت آرد در کشورهای همسایه نسبت به ایران ارزانتر است و قاچاق آن عملاً سودآور نیست. هر کیلوگرم گندم با تمام هزینه های نگهداری و حمل و نقل برای دولت حدود 15 هزار تن هزینه دارد، 9 میلیون تن گندم فقط برای نان در کشور مصرف می شود که با یارانه دولت است که با خرید تضمینی 11 هزار و پانصد تن می توان گفت که دولت امسال حدود 100 تریلیون تن برای خرید تضمینی گندم هزینه خواهد کرد.

تقاضا برای نان خیلی زیاد است

مصطفی کشتگر، رئیس اتحادیه نانوایان مشهد چند روز پیش گفته بود: «اگرچه رئیس جمهور و دولت به مردم اطمینان داده اند که نان گران نمی شود، اما همچنان این تقاضای کاذب وجود دارد و مردم بیش از حد نان می خرند. از طرفی تامین آرد کافی برای نیاز مردم را برای نانوایی‌ها با مشکل مواجه می‌کند و مجبور می‌شوند برای حفظ سهمیه آرد خود در تعطیلات از گرمازدگی خودداری کنند، از طرف دیگر برخی از مردم صف‌های طولانی را می‌بینند که قادر به تهیه نان نیستند. .

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد گفت: نه از جمعیت شهر و نه نانوایی ها کاسته شده است، بنابراین نانوایی ها نیازی به سهمیه آرد اضافه ندارند، اما تقاضا برای نان بسیار زیاد است و این امر باعث افزایش ضایعات نان می شود. چون مردم به نان نیاز دارند در طول روز روشن است.

کشتگر به مردم اطمینان داد که قیمت نان سنتی در شهر مشهد تغییر نمی کند و دولت و رئیس جمهور به مردم وعده داده اند که قیمت نان تغییر نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید