سومین جلسه کمیته مشترک تحقیق و تفحص درباره قتل سردار سلیمانی در بغداد برگزار می شود.

ساعت: 12:34
تاریخ انتشار: 1400/10/24
کد خبر: 1800384

معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر گفت: سومین نشست کمیته مشترک تحقیقات ایران و عراق در خصوص شهادت سردار سلیمانی اواخر بهمن ماه در بغداد برگزار می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کاظم قریب آبادی معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در نشست خبری در استان گلستان گفت: در این راستا حدود 80 پرونده از 2500 شکایت خانواده شهدای مدافع حرم در دادگستری تهران در حال رسیدگی است.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه افزود: پرونده کیفری در دیوان بین المللی دادگستری تهران تشکیل شده و کمیسیون تحقیق مشترک با عراق تشکیل داده ایم و این کمیسیون تاکنون دو بار تشکیل جلسه داده است.

وی گفت: سومین نشست این کمیسیون در پایان بهمن ماه سال جاری در بغداد برگزار می شود.

قریب آبادی ادامه داد: دیوان بین المللی دادگستری به زودی دادخواست خود را تنظیم و به قوه قضاییه تهران ارسال می کند.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه با بیان اینکه البته در مورد شهید سلیمانی بررسی استفاده از ظرفیت های دیگر نیز در دستور کار است، گفت: آیا می توان به نهادهای حقوقی بین المللی مراجعه کرد یا کپی کرد. دعوی در آمریکا یا نه؟

رئیس‌جمهور حقوق بشر با بیان اینکه چهار پرونده برای کشتار دانشمندان هسته‌ای در کشور تشکیل شده است، گفت: این پرونده‌ها مورد رسیدگی و محکومیت قرار گرفته است.

وی در خصوص ضمانت اجرایی آرا گفت: به دنبال شناسایی اموال آمریکا در سایر کشورها هستیم و برای این منظور نیازمند همکاری قوه مجریه هستیم.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه گفت: رسیدگی به بی عدالتی و ظلم به ایرانیان خارج از کشور نیز در دستور کار قرار دارد. چندی پیش دکتر مسعود سلیمانی که به طور غیرقانونی در آمریکا بازداشت شده بود به شعبه 55 دادگستری تهران شکایت کرد و پرونده در حال بررسی است.

وی با اشاره به برنامه ستاد حقوق بشر برای رصد وضعیت حقوق بشر در غرب و آمریکا و اتخاذ مواضع فعال در این زمینه، گفت: جمهوری اسلامی ایران بیشترین آسیب را از نقض حقوق بشر دیده است. . وی از 17000 انسان بیگناه در کشتارها و همچنین تحریم های گسترده و وحشیانه یکجانبه علیه ایران نام می برد، بنابراین این دو حوزه در سیاست حقوق بشر ایران مورد توجه جدی قرار خواهند گرفت.

وی گفت: تلاش های زیادی برای تامین حقوق انسانی مردم و شهروندان کشورمان در حال انجام است.

قریب آبادی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته باید فرآیندهایی که مانع تحقق حقوق بشر می شود شناسایی و از بین برود و این فرآیندها به قوه قضاییه و سازمان های زیرمجموعه آن محدود نمی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید