سکوت استراتژیک کالیباس روز جدید

سکوت استراتژیک برای قالی بافی

روز جدید«سکوت» این روزها تنها کار برخی مسئولان است. سکوتی که گاه کمک کننده است و گاه برای فرار در برابر موقعیت; به همین دلیل می توان آن را «سکوت راهبردی» دانست. با این حساب می توان گفت که این سکوت اکنون سیاست است
برای برخی از سیاستمداران این یک معضل است، سیاستی که نشان می دهد برخلاف آنچه در مورد شفافیت و شفاف سازی مواضع گفته شد، برخی علاقه چندانی به این سبک و سیاق ندارند. نمونه این رفتار را می توان در سیره و منش محمد باکر کلیباف دید که نزدیک به دو سال است بر صندلی مجلس یازدهم تکیه زده است. سکوت گوینده نشان می دهد که او نمی خواهد با موضع گیری در برخی از موضوعات که شاخصه اصلی اوست مورد انتقاد تند قرار گیرد، از این رو راهبرد سکوت را برگزیده است.

برای فرش و سکوت برنامه ریزی کنید

موضوع اینترنت و محدودیت دسترسی به آن یکی از موضوعاتی است که مدت هاست موضوع بحث و جدل بوده و هر از چند گاهی با زبان هایی از موضوعات مختلف مانند فیلترینگ اینستاگرام، اینترنت ملی و … مواجه شده است. .

تابستان 1400 و در اوج بحران آب در خوزستان بود که بحث طرح حفاظت و محدودیت های فضای مجازی از سوی نمایندگان مجلس یازدهم مطرح شد و به دنبال آن حرف ها و انتقاداتی در محافل عمومی و خصوصی مطرح شد. بعد از مدتی گفته شد که باید به این طرح فکر کرد و الان وقت برنامه ریزی نیست.

طرح حمایت از مصرف کنندگان سایبری برای بهبود ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیرساختی با بررسی های کارشناسی تکمیلی به مرکز پژوهش های مجلس ارسال شده است. قانونگذاری در فضای مجازی در توجه به مطالبات مردم، منافع صاحبان مشاغل و اجماع نخبگان مؤثر خواهد بود.» این ایران بود.

درست دو ماه بعد که مجلس در دو نوبت مشغول بررسی بودجه 1401 بود، نماینده مرودشت در یادداشتی از تصویب کلیات طرح حمایت از مصرف کننده در فضای مجازی در کمیسیون ویژه خبر داد. این موضوع سروصدا به پا کرد اما فرش جالب بود. در مقابل اظهارات درباره تصویب طرح دفاعی و نظر معاون کالیباف مبنی بر لغو این رای، رئیس مجلس نه مخالف و نه موافق ترجیح داد سکوت کند.

فایل صوتی محرمانه و سکوت رئیس جمهور

ماجرای سکوت قالیباف به بحث تصویب طرح کلی حمایت از مصرف کننده در فضای مجازی ختم نمی شود و وقتی کمی دورتر نگاه می کنیم به این سکوت معنادار یا بهتر بگوییم راهبردی می رسیم. موضوع یک فایل صوتی بود که به تازگی منتشر شده بود و نام Calibuff چندین بار شنیده شده بود. واکنش ها به این فایل صوتی کم نبود و اکثرا توضیحاتی در این زمینه ارائه کردند. به عنوان مثال سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: پس از بررسی دقیق و تخصصی ارجاع به محاکم قضایی، قوه قضائیه با همکاری سپاه برای متخلفانی که در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند، احکام صادر کرده است. منصور حقیقت پور و بسیاری دیگر از رهبران پاسخ دادند اما هیچ اظهارنظری از محمدباقر قالیباف در این زمینه شنیده نشد و غائله در نهایت با مجموعه ای از توئیت های مشاور رسانه ای قالیباف به نتیجه رسید.

محمدسعید احدیان، دستیار رسانه ای محمد باکر کلیباف نوشت: این صدا ادعاها و اتهامات زیادی را به افراد مختلف وارد کرده است. شما می خواهید کل پرونده را به آقای کلیباف نسبت دهید، این یک موضوع جدی است. در مورد هلدینگ یاس، هر چه می گوییم بررسی شده و حکم اولیه صادر شده است و هیچ خطاب به آقای کلیباف نشده است. از قوه قضائیه می خواهم یک بار دیگر اطلاع رسانی کنند. “برای تنویر افکار عمومی.”

استراتژی برای سکوت

گفتن اینکه سکوت بخشی از اخلاق ذاتی محمد باکر کلیباف است، از آن استدلال هایی است که کمتر کسی می تواند آن را باور کند. چرا که اتفاقاً در انتخابات سال 96 و پس از آن، زمانی که کلیباف با زبان تند و برانگیزاننده انتقادات همکارانش را مورد خطاب قرار داد، نشان داد که خیلی ساکت نیست و اگر بخواهد می تواند سکوتش را بشکند یا به نفع خود ادامه دهد. . این روزها که او پس از آخرین امیدش برای رسیدن به مهمترین صندلی ساختمان در خیابان پاستور ناامید شد و آخرین قلعه خانه اش شد، مسلم است که راز سکوت کلیباف را در حفظ جایگاهش باید دید. موقعیت در قوه مقننه اما چندان سخت نیست که محمدباکر کلیباف با اتخاذ سیاست سکوت در مورد موضوعاتی مانند طرح حمایت از مصرف کنندگان سایبری بتواند حمایت تندروهای مجلس را به دست آورد که هدف آنها از جمله دستیابی به نتیجه تند است. از سوی دیگر چهره او که در سفرهای کشور سعی در نشان دادن منافع مردم و حفظ منافع مردم داشت. این قشر باید ابراز وجود کند و در این راستا خود را در میدان امنی در برابر تندروها در مجلس قرار داده است.

کلیباف چاره ای جز سکوت ندارد

البته دیدگاه های فعالان سیاسی در مورد سکوت رئیس مجلس متفاوت است. علی صوفی در این باره به آفتاب یزد گفت: سکوت کلیباف در حال حاضر به دلیل مشکلات فراوانی است که در گذشته برای او وجود داشته است. حتی اکنون نیز مشکلاتی بین خانه ها وجود دارد که آقای کلیباف را ساکت کرده است. پیش از این شاهد بودیم که بر سر انتخاب آقای کلیباف به عنوان رئیس مجلس بین اصولگرایان درگیری وجود داشت.

او گفت: «من فکر می‌کنم الان بین اصولگرایان دعوا بر سر قدرت است و یک طرف این جنگ آقای کلیباف است. جنگ از زمانی شروع شد که آقای کلیباف در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و با ورود او به مجلس و مجبور به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تشدید شد. برخی اصولگرایان جلوی آنها ایستاده اند».

صوفی توضیح داد: آقای کلیباف چاره ای جز سکوت در این میان ندارد زیرا برای ماندن در ریاست جمهوری به آرای مجلس نیاز دارد. چیزی تا خرداد باقی نمانده و انتخابات مجلس از سر گرفته می شود، بنابراین آقای کلیباف از یک سری چالش هایی که مانع از نامزدی وی در مجلس می شود، دوری می کند. در واقع سکوت آنها یک سکوت راهبردی است تا بتوانند اهداف خود را دنبال کنند و ریاست جمهوری را به دست بگیرند.
مجلس بماند.

دیدگاهتان را بنویسید