شرایط بازار سهام آماده نوسان بود


ساعت: 11:56
تاریخ انتشار: 1011/01/28
کد خبر: 1822572

مدیرعامل فرابورس ایران گفت: با توجه به روند کلی بازار سرمایه که از ابتدای سال جاری روند مثبتی داشته و متغیرهای موثر، بازار برای افزایش دامنه نوسانات مساعد بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ میثم فدایی در برنامه رادیو اقتصاد درباره دلایل افزایش دامنه نوسانات افزود: پس از آغاز سال جدید بازار سرمایه روند مثبتی را آغاز کرد، از سوی دیگر حجم مبادلات نسبت به ماه های گذشته بازار افزایش چشمگیری داشت. نیز تعمیر شده است.

وی افزود: یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر بازار شناسایی ابهامات در بودجه سال 1401 بود که این ابهام برطرف شده و شرایط بازار به گونه ای است که برای افزایش دامنه نوسانات مساعد است.

فدای درباره تاثیر اقدامات فرابورس و سهم خود در بازار سرمایه گفت: یکی از ویژگی های اصلی بازار سرمایه مشکل نقدینگی است. دامنه نوسان محدودیتی برای جلوگیری از آشفتگی بازار در سال های گذشته بود که متناسب با دامنه نوسانات رشد و بلوغ سرمایه گذاران و افزایش عمق تحلیلی سرمایه گذاران افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر بازار سرمایه بسیار مورد توجه قرار گرفته و سرمایه گذاران بازارهای مختلفی را تجربه کرده اند، گفت: عمق شناخت و تحلیل بازار سرمایه نسبت به سال های گذشته بهتر شده است.

مدیرعامل فرابورس افزود: در این راستا به منظور افزایش نقدینگی در بازار سرمایه، دامنه نوسانات افزایش یافته است که افزایش در بورس اول و فرابورس است که شرکت های سودآورتر. معمولاً در این بازارها پذیرفته می شدند.”

فدای ادامه داد: در اوایل دهه 1400 با تصمیم شورای عالی بورس و شرایط بازار، دامنه نوسانات نامتقارن وجود داشت. سازمان بورس و هیات عالی بورس ابتدا تصمیم گرفتند دامنه نوسانات را از مثبت و منفی 5 درصد به مثبت و منفی 6 درصد افزایش دهند.

وی درباره کاهش فاصله منفی دامنه نوسانات نیز گفت: بازار باید بازاری متقارن و متعادل باشد. محدوده نامتقارن در بازار از منفی 2 تا مثبت 6 داشتیم که تاثیرات چندان خوبی نداشت.

مدیرعامل فرابورس درباره اینکه آیا باز هم شاهد افزایش دامنه نوسانات خواهیم بود یا خیر، خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیم سازمان بورس طی 3 ماه آینده، بورس و فرابورس گزارش تحلیلی از دامنه نوسانات سازمان بورس ارائه خواهند کرد که آیا شرایط بازار است. آیا آماده افزایش مجدد هستند یا خیر. و اگر متغیرهای در نظر گرفته شده توسط سازمان بورس مثبت و قابل افزایش باشد، احتمال بازنگری در سه ماه آینده وجود دارد که همان 10 درصد است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید