شروع زودهنگام جنگ داستانی روز جدید

شروع زودهنگام جنگ داستانی روز جدید

روز جدید ایران و 1+4 منتظر پاسخ ایالات متحده آمریکا برای احیای برجام هستند.

سارا معصومی

ایران و 1+4 منتظر پاسخ ایالات متحده آمریکا برای احیای برجام هستند. بیش از یک هفته از پاسخ تهران به متن انریکه مورا، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گذرد. متنی که جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی این اتحادیه آن را منطقی خواند. در چند روز گذشته دلایل زیادی برای توضیح اینکه چرا آمریکا در پاسخ به متن پیشنهادی ایران مردد است، ارائه شده است. تحرکات علیه برجام رژیم اسرائیل که در سلسله گفت وگوهای مقامات این رژیم با همتایان اروپایی و آمریکایی خود ظاهر شد، علاوه بر انتقاد جمهوری خواهان که متن توافق را تهدید کردند – که البته هنوز نهایی نشده است. – دلایل اصلی تاخیر در پاسخ دولت جو بایدن به متن ایران است. ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه با انتقاد شدید از تعلل آمریکا در پاسخگویی به متن ایران، تاکید کرد که این موضوع نشان دهنده مسئولیت ایران برای پاسخگویی به متن پیشنهادی انریکه مورا در بازه زمانی مشخص است. به منظور تسریع روند دستیابی به توافق. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، دولت جو بایدن عملا روند مذاکرات را به مرحله فرسایشی رسانده است. ساعاتی پس از انتشار این سخنان، ناصر خانانی، همتای آمریکایی خود، ند پرایس، در نشست خبری مشابهی در واشنگتن به این اظهارات پاسخ داد و گفت به محض تکمیل رایزنی های داخلی، به پاسخ ایران به اروپا پاسخ خواهیم داد. پیشنهاد اتحادیه

به گزارش خبرگزاری فارس، ند پرایس که در نشست خبری وزارت امور خارجه صحبت می کرد، افزود: تلاش می کنیم در اسرع وقت پاسخ مناسبی به ایران بدهیم. این فرآیندی است که ما می‌خواهیم مطمئن شویم که با دقت و توجه به جزئیاتی که برای موضوعی به این مهمی ضروری بود، انجام داده‌ایم. من می توانم تضمین کنم که ما حتی یک روز بیشتر از زمان لازم برای پاسخ به اتحادیه اروپا را از دست نخواهیم داد. پاسخ ایران با نظرات متعددی همراه بود. این نیاز به زمان بیشتری برای بررسی آنها و تعیین پاسخ ما دارد. ما به طور جدی پاسخ ایران را بررسی می کنیم. هنوز مسائل باقی مانده ای وجود دارد که باید حل شود. برخی از شکاف ها باید برطرف شوند.»

همزمان با اظهارات ندپرایس، پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از جوزف بورل نوشت: دیپلمات ها ممکن است این هفته (بر اساس تقویم ایران تا یکشنبه آینده) در وین دیدار کنند تا در مورد مراحل بعدی گفتگو کنند. ند پرایس در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه توافق امروز بیش از دو هفته پیش برقرار بود، گفت: نتیجه رایزنی‌های جاری مشخص نیست زیرا برخی از مسائل حل نشده باقی مانده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه سخنان خود گفت آنچه خروج ایران از برخی از خواسته هایش خواند، آمریکا را امیدوار کرد. به گفته این مقام آمریکایی، در متن ارسالی به اتحادیه اروپا، ایران درخواست حذف نام سپاه از فهرست گروه های به اصطلاح تروریستی آمریکا را درج نکرده است. به گزارش اعتماد، حکایت مقامات ایرانی متفاوت است و تاکید می کنند که اساسا این خواسته ایران هرگز در مجموعه خطوط قرمز مذاکرات لحاظ نشده است. ایالات متحده بر این باور است که نام سپاه در آن فهرست با تعهدات آمریکا در برجام ارتباطی ندارد، اما تهران پیشتر اعلام کرده بود که تمامی تحریم ها و محدودیت های اعمال شده علیه ایران از زمان خروج آمریکا از برجام در سال 2018 باید برداشته شود.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین پس از سخنان ندپرایس در صفحه توئیتر خود نوشت: «هر بار که مذاکرات به پایان نزدیک می شود، آمریکا مشکلاتی را ایجاد می کند.

ایالات متحده معتقد است هنوز برخی از مسائل باقی مانده در مذاکرات وین وجود دارد و برای توضیح موضع خود در مورد آنها به زمان بیشتری نیاز دارد. این [رفتار] این به یک الگو تبدیل شده است. به محض نزدیک شدن به پایان، مشکلات جدید [از نظر امريكا] به نظر می رسد.» دیپلمات روس در پایان تاکید کرد که این رفتار آمریکا دلیلی برای بدبینی نسبت به موفقیت مذاکرات در وین نیست.

به گزارش تراست، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در نشست خبری با همتای سوری خود در مسکو گفت: موضع آمریکا همچنان نامشخص است. ایران پاسخ داده و حالا توپ در زمین آمریکاست.

لاوروف همچنین تاکید کرد که نسخه نهایی پیشنهادات به روز رسانی برجام توسط مسکو تایید شده است.

اختلاف ایران با آژانس هنوز یک نقطه کور است
رسانه آمریکایی سی ان ان در جدیدترین گزارش از وضعیت مذاکرات برای از سرگیری برجام با انعکاس سخنان ند پرایس نوشت: آمریکا خواهان بازگشت سریع همه اعضای اصلی برجام به این توافق به دلیل کاهش است. توانایی های هسته ای ایران و زمان فرار. یکی از مقامات دولت جو بایدن می گوید کاخ سفید معتقد است که ماندن توافق در هاله ای از ابهام می تواند زمان فرار هسته ای ایران را به چند ماه کاهش دهد. اریک برویر، یکی از کارشناسان حوزه خلع سلاح در این باره می گوید: اکنون در موقعیتی هستیم که ایران می تواند ظرف چند روز تا چند هفته به نقطه خطرناکی برسد که مواد لازم برای ساخت بمب را در اختیار داشته باشد. . اگر بتوانیم این دوره را تحت تأثیر احیای برجام بسازیم، بسیار بهتر خواهد بود. به نظر من، تمدید دوره دوری از برنامه هسته ای ایران به شش ماه کافی خواهد بود. در این صورت، اگر قرار بود ایران در تولید مواد لازم برای ساخت بمب پیش برود، جامعه جهانی فرصت لازم را برای حل آن با توسل به دیپلماسی در ابتدا خواهد داشت. البته در صورت شکست این مسیر دیپلماتیک، گزینه نظامی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

هنری روم، معاون گروه تحقیقاتی اوراسیا به سی‌ان‌ان گفت: حتی در صورت دستیابی به توافق، ایران به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود تا آغاز رسمی روند بازگشت به تعهدات برجام ادامه خواهد داد. در روند احیای برجام است که از ایران خواسته می شود تولید برخی مواد را متوقف کند، برخی مواد را صادر کند یا به نحوی آنها را رقیق کند و برخی از سانتریفیوژها را از چرخه عملیاتی حذف کند.

به گزارش اعتماد، در حالی که مقامات غربی از ضرورت افزایش زمان نجات هسته ای ایران صحبت می کنند، تهران به عنوان یکی از اعضای پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای به تمام تعهدات خود عمل کرده و همچنین با یکی از سخت ترین سیستم های بازرسی هسته ای موافقت کرده است. تحت برجام تهران در دو دهه گذشته همواره اتهامات مربوط به ابعاد نظامی برنامه هسته ای خود را رد کرده است و فتوای رهبری مبنی بر ممنوعیت تولید، تکثیر، ذخیره و استفاده از بمب های اتمی را دارد.

به گزارش سی ان ان، هنری روم در ادامه به این سوال پاسخ داد که مهم ترین چالش های باقی مانده برای احیای برجام چیست؟ وی پاسخ داد: ضمانت‌های اقتصادی مورد درخواست ایران و همچنین اختلاف ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برخی فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران، در قالب تعهدات حفاظتی آن کشور قابل ارائه است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان تاکید کرد که پرونده اختلافات بر سر پادمان‌های ایران با آژانس زمانی بسته می‌شود که به گفته وی، تهران پاسخ لازم را بدهد، از جمله منشاء مقصد مواد هسته‌ای در مکان‌های اعلام‌نشده پیدا شد تهران می‌گوید به این پرسش‌ها در قالب توافق قبلی با آژانس پاسخ داده است، اما آژانس آنها را قانع‌کننده نمی‌داند.

در همین راستا، هنری روم به سی‌ان‌ان گفت که در متن پیشنهاد انریکه مورا به تهران و واشنگتن، موضوع لزوم حل و فصل اختلافات پادمانی ایران و آژانس در ادبیات خاصی گنجانده شده است و اگرچه ایرانی‌ها رسماً آن را تایید نکرده‌اند. این قسمت اعتراضی نکردند که نشانه خوبی است. اگرچه برجام و موضوع اختلافات امنیتی ایران دو موضوع مجزا هستند، اما در واقع به هم مرتبط هستند. ایرانی‌ها به خوبی می‌دانند که اگر این پرونده مناقشات حفاظتی باز بماند، اجرای برجام به نفع آنها نخواهد بود.

تغییر فاصله ثابت با احیای برجام

فارین پالیسی نیز در گزارشی از روند مذاکرات در وین می نویسد: توافق هسته ای ایران چند اینچ نزدیکتر شده است. پس از چندین ماه در مسیر اشتباه، توافق برای احیای برجام نزدیکتر از همیشه به نظر می رسد زیرا ایران و آمریکا ظاهراً توانسته اند به اختلافات بیشتری پایان دهند. مواردی که در 16 ماه گذشته دستیابی به توافق را غیرممکن کرده است. اگرچه آمریکا هنوز به متن پیشنهادی ایران پاسخی نداده است، اما مجموع نظرات مقامات آمریکایی حاکی از مثبت بودن فضا است. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا می گوید هرگونه گزارشی مبنی بر اینکه آمریکا امتیازات ویژه ای به ایران برای بازگشت به برجام داده است، دروغ است. به گزارش اعتماد، طی چند روز گذشته متن های غیررسمی در فضای مجازی تحت عنوان جزئیات از سرگیری توافق برجام منتشر شده که در آن تنها به دستاوردهای ایران اشاره شده و با واکنش مخالفان برجام در تل آویو مواجه شده است. و واشنگتن

فارین پالیسی در ادامه این گزارش می نویسد: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه با اشاره به اینکه توپ در زمین آمریکاست، ابراز امیدواری کرد که آمریکا به زودی به این متن پاسخ دهد. جو بایدن قبل از اینکه مشت خود را با ارسال پاسخ به پیام تهران باز کند، تماس تلفنی داشت و با متحدان اروپایی آمریکا، یعنی. فرانسه، بریتانیای کبیر و آلمان. از سوی دیگر، آمریکا باید به نگرانی‌های اسرائیل در این زمینه پاسخ دهد و بر این اساس، مشاور امنیت ملی آن کشور با همتای اسرائیلی خود گفت‌وگو خواهد کرد. به نظر می رسد در منطقه غرب آسیا، کشورها خود را برای احیای برجام آماده می کنند و مانند گذشته از احیای این توافق هراسی ندارند. نشانه‌های این ادعا را می‌توان در از سرگیری روابط عادی دیپلماتیک در سطح سفیران ایران و امارات پس از شش سال فراز و نشیب در روابط دوجانبه مشاهده کرد. در عین حال، در حالی که آمریکا دهان خود را در پاسخ به پیشنهاد ایران بسته بود، فضای مثبت احیای برجام بر قیمت جهانی نفت تأثیر گذاشت و نمودارهای قیمتی روند نزولی را به امید بازگشت نفت ایران به بازار نشان داد. بازار. بسیاری امیدوارند که با احیای برجام نفت و گاز ایران، او بتواند کسری ناشی از جنگ اوکراین را تا حدی جبران کند. به هر حال، فارین پالیسی به نقل از هانری روم می نویسد که احتمال دستیابی به توافق برای احیای برجام در سال 2022 حدود 35 تا 45 درصد است. در عین حال برخی کارشناسان بر این باورند که ادامه به کما رفتن برجام به دلایل زیادی به نفع ایران و طرف مقابل است، بنابراین می توان گفت که این مذاکرات ممکن است منجر به اعلام آغاز رسمی برجام نشود. فرآیند احیای برجام در برنامه کوتاه مدت.

کنگره مانع اصلی احیای برجام است

تکمیل متن نهایی
حل و فصل آینده جنگ روایت ها
به گزارش اعتماد، در حالی که ایالات متحده تا شامگاه سه شنبه به وقت تهران به متن پیشنهادی ایران پاسخ نداده بود، به نظر می رسید تهران و واشنگتن زود وارد مرحله جنگ روایت ها شده اند. طی چند روز گذشته، رسانه‌های ایران و آمریکا داستان‌های مختلفی درباره نتایج و داده‌های مسیر احیای برجام منتشر کرده‌اند. اگرچه متن توافق از سرگیری برجام هنوز نهایی نشده است و در چنین مذاکراتی تا زمانی که همه چیز به توافق نرسد هیچ چیز توافق نمی شود، روایاتی غیر از این متن می تواند هر دو طرف را از اعلام پذیرش آن یا تلاش برای آزمایش آن به تعویق بیندازد. امتیاز بیشتر باید دید آیا ایالات متحده پس از تاخیر در پاسخگویی به تهران و خرید زمان برای افشای اطلاعات خود از دستاوردهای خود، بالاخره مشت خود را به نفع زمان در مذاکرات احیای برجام باز خواهد کرد یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید