شروع ناگهانی تب بالا را جدی بگیرید

شروع ناگهانی تب بالا را جدی بگیرید

رئیس اداره مراقبت های مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر رعایت آداب سلامت فردی و اجتماعی به عنوان اساسی ترین اقدام پیشگیرانه در بیماری های عفونی تنفسی به ویژه آنفولانزا ، برای ارائه توضیحات کامل در مورد توصیه های بهداشتی مرتبط با این بیماری از جنبه های مختلف پرداخت.

ابراهیم قادری گفت: آنفلوانزای انسانی یک بیماری واگیردار است و معمولاً از طریق قطرات تنفسی ناشی از سرفه و عطسه فرد بیمار منتقل می شود. وی در خصوص علائم این بیماری گفت: تب، گلودرد، سرفه و بدن درد از علائم اصلی است و سرفه اغلب شدید بوده و مدتی طول می کشد، اما سایر علائم معمولا پس از هفت روز بهبود می یابند.

وی شروع ناگهانی تب بالا، دردهای عضلانی و سردرد، خستگی مفرط، گلودرد و سرفه های خشک را از جمله علائم بارز آنفولانزای کووید 19 می داند و می افزاید: آنفولانزا ممکن است تفاوتی با سایر بیماری های ویروسی در کشورهای مختلف نداشته باشد. افراد دستگاه تنفسی و علائمی مانند سرماخوردگی، برونشیت، ذات الریه ویروسی و سایر بیماری های حاد غیر قابل تشخیص دستگاه تنفسی و اختلالات گوارشی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال ممکن است رخ دهد، در کودکان علائم گوارشی ممکن است آشکارتر باشد.

رئیس اداره مراقبت های مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ویروس آنفولانزا 24 ساعت قبل از شروع علائم در ترشحات تنفسی فرد مبتلا قابل تشخیص است، گفت: مهمترین نکته این است که راه انتقال ویروس آنفلوانزا در محیط های بسته و شلوغ مانند اتوبوس یا خوابگاه است که از طریق قطرات تنفسی و هوا صورت می گیرد و از آنجایی که این ویروس ساعت ها در شرایط سرد و رطوبت کم در محیط زنده می ماند، انتقال آن نیز رخ می دهد. از طریق سطوح آلوده به ترشحات یک فرد بیمار.

وی افزود: دوره کمون بیماری کوتاه و معمولا بین یک تا سه روز است و روند ریزش ویروس در بزرگسالان بین سه تا پنج روز پس از شروع علائم بالینی و در کودکان و در برخی موارد است. در موارد، حتی بیش از هفت روز پس از شروع، علائم نیز ممکن است ادامه داشته باشند.

رعایت نکات احتیاطی در تماس نزدیک با فرد بیمار یا مشکوک به آنفلوآنزا

کادری افراد بالای 60 سال، ساکنین آسایشگاه ها و کارمندان آنها، مبتلایان به بیماری های مزمن قلبی عروقی، متابولیک، کبدی، کلیوی و خونی و بیماری های مختل کننده دستگاه تنفسی را از جمله افراد در معرض خطر ابتلا و ادامه آنفولانزا می داند. : زنان بارداری که سه ماه دوم و سوم بارداری خود را با فصل آنفولانزا مقایسه می کنند، کودکان و نوجوانان 6 ماهه تا 18 ساله که تحت درمان طولانی مدت آسپرین هستند و کودکان 6 ماهه تا 5 ساله نیز در معرض خطر هستند. ابتلا به این بیماری

وی همچنین یادآور شد: کارکنان مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی و نیروهای درمانی در خدمت منازل افراد در معرض خطر و اعضای خانواده این افراد اعم از فرزندان، دامپزشکان و سایر مشاغل خاص و افراد کلیدی جامعه نیز در معرض خطر قرار دارند. ویروس آنفولانزا مردم در معرض خطر هستند.

رئیس اداره مراقبت‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره احتیاط‌های تماس نزدیک و خانگی با فرد بیمار یا مشکوک به آنفلوآنزا گفت: این افراد باید از ماسک استفاده کنند و دست‌های خود را به‌خوبی با صابون بشویند. و بعد از هر گونه تماس یا آلودگی به مدت 30 ثانیه آب دهید.تهویه احتمالی مناسب اتاق ها، عدم استفاده از ظروف غذاخوری مشترک و اجتناب از تماس چهره به چهره، مراقب خود باشید.

وی تاکید کرد: در صورت تماس با بیمار و یا تماس در محیط های بسته اعم از منزل، خانواده، بیمارستان و سایر مراکز مراقبتی و یا خدمات نظامی، درجه حرارت و علائم بیماری به مدت هفت روز پس از آخرین تماس باید روزانه کنترل شود. در موارد تماس در مجاورت و در منزل، در صورت مشاهده دمای بالای 38 درجه و سرفه، تنگی نفس یا سایر علائم، بلافاصله پس از تشخیص پزشک، آزمایشات تشخیصی و درمان را آغاز کنید.

قدری رعایت آداب بهداشت فردی و اجتماعی را اساسی ترین اقدام پیشگیرانه در بیماری های عفونی تنفسی به ویژه آنفولانزا دانست و گفت: پرهیز از لمس چشم، بینی و دهان با دست های آلوده، رعایت فاصله حداقل یک متری از بیمار. مردم، به خواب و تغذیه کافی توجه کنند. تناسب اندام، نوشیدن مایعات کافی و کاهش اضطراب توصیه های کلی برای پیشگیری از آنفولانزا هستند.

توصیه و تجویز واکسن آنفولانزا برای گروه های خطر عفونت

رئیس اداره مراقبت های مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره این واکسن نیز گفت: واکسن آنفولانزا برای گروه های پرخطری است که ابتلا به این بیماری در آن ها با عواقب و عوارض جدی تری همراه است و همچنین گروه هایی که دچار آن می شوند. به دلیل مشاغل خاص بیشتر در معرض ویروس قرار می گیرند.آنفولانزا و ابتلا به بیماری توصیه و تجویز می شود که شرایط مناسب نگهداری آن در دمای دو تا هشت درجه سانتیگراد و در لایه میانی یخچال باشد. برای واکسن ها

وی سپس توصیه هایی را برای مبتلایان به بیماری های تنفسی واگیردار از جمله آنفولانزا ارائه کرد: پوشاندن دهان و بینی ترجیحاً با ماسک یا دستمال یکبار مصرف هنگام عطسه و سرفه، استفاده از ماسک مناسب و دور ریختن آن با رعایت اصول بهداشتی، نوشیدن آب و مایعات کافی. در خانه ماندن و عدم مراجعه به مکان های شلوغ و محل کار و به حداقل رساندن تماس ها تا رفع علائم حاد بیماری، پرهیز از دست دادن، بوسیدن و در آغوش گرفتن دیگران، استراحت کافی و مراجعه به پزشک، پرهیز از خوددرمانی و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها، داروهایی که هیچ تاثیری بر بیماری های ویروسی ندارند، مهم ترین اقداماتی هستند که بیماران برای بهبودی خود و حفظ اطرافیان خود از ابتلا به این بیماری باید انجام دهند./فارس

دیدگاهتان را بنویسید