هشدارهای عدم استفاده از نفت کوره را جدی بگیرید! / مسئولان اصفهانی نباید نفس کشیدن را برای شهروندان سخت کنند

ساعت: 16:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۱۹
کد خبر: 1783296

آلودگی هوای کلانشهر اصفهان و نزدیکی نیروگاه‌های دیزلی کشور به شهر، نگرانی‌هایی را در مورد استفاده از نفت کوره ایجاد کرده است، اما مسئولان می‌گویند حتی در صورت کمبود گاز، از نفت کوره استفاده نمی‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ نیروگاه اصفهان و شهید منتظری دو نیروگاه اصفهان هستند که در داخل و نزدیک این کلانشهر واقع شده اند و ظرفیت اسمی تولید برق آنها به ترتیب 835 و 1616 مگاوات است و در واقع بیش از 60 درصد برق اصفهان را تامین می کنند.

در سال 1393 نفت کوره این دو نیروگاه قطع و گاز طبیعی به طور کامل تعویض شد. رویکردی که برخی کارشناسان آن را دلیل روند کاهش آلودگی هوای اصفهان تا سال 1397 می دانند. اما به دلیل تغییرات اقلیمی، کاهش باد و بارندگی، آلودگی هوای اصفهان طی سه سال گذشته هر سال در حال افزایش است و اگر نفت کوره نیز به این مشکلات اضافه شود، تنفس در اصفهان سخت می شود.

کارشناسان بر این عقیده هستند که با توجه به اینکه نیروگاه های اصفهان در حاشیه و داخل شهر قرار دارند، تمام آلودگی آنها وارد شهر می شود.

علاوه بر این، احتراق سوخت دیزل، علاوه بر انتشار زیاد اکسیدهای نیتروژن، حاوی بسیاری از ترکیبات گوگرد، مونوکسید کربن و ذرات معلق است. با توجه به وجود صنعت نفت و پتروشیمی، کوره های آجرپزی و صنعت فولاد، آلودگی هوای اصفهان به مراتب بیشتر از سایر کلانشهرهای ایران است و آنچه مسلم است این است که نباید دو برابر شود.

با شروع فصل سرما و افزایش مصرف گاز، میزان آلودگی هوا به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، به طوری که اصفهان از ابتدای پاییز امسال بیش از نیم روز است که هوای ناسالم دارد و در پاییز پارسال. 2 سال شهر هیچ روز هوای تازه نداشت.

افزایش مصرف گاز نه تنها به طور مستقیم بر کیفیت هوای اصفهان تأثیر می گذارد، بلکه کمبود این حامل انرژی و قطعی های احتمالی آن ممکن است نیروگاه های گازسوز استان را مجبور به استفاده از نفت کوره یا نفت کوره به جای گاز کند که آلایندگی بیشتری دارد. نسبت به قبل، گاز است و می تواند منجر به بحران های زیست محیطی شدیدتری برای اصفهان شود.

به گفته کارشناسان، «آلودگی هوا» مهم ترین پیامد کمبود گاز و استفاده از نفت کوره در نیروگاه ها و صنایع اصفهان است و پیامدهای جدی برای سلامت شهروندان اصفهانی دارد. او می داند و تاکید می کند که در دو سال اخیر مشعل های نفت کوره نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان پلمب شده است.

آلودگی هوای کلانشهر اصفهان و نزدیکی نیروگاه‌های دیزلی کشور به شهر، نگرانی‌هایی را در مورد استفاده از نفت کوره ایجاد کرده است، اما مسئولان می‌گویند حتی در صورت کمبود گاز، از نفت کوره استفاده نمی‌شود.

* مازوت نخواهیم داشت

سید محمدرضا نوحی درباره تامین برق زمستانی به صاحب نیوز گفت: جلسات متعددی در خصوص تامین برق زمستانی استان برگزار شده و تلاش می شود تا میزان گاز مورد نیاز برای تولید برق نیروگاه ها با توجه به مصرف برق تامین شود. زمستان بسیار کمتر از تابستان است.

سخنگوی صنعت برق استان اصفهان افزود: علیرغم اینکه میزان برق مصرفی در فصل زمستان بسیار کمتر از تابستان است، تلاش می شود تا میزان گاز لازم برای تولید برق نیروگاه ها تامین شود و برق نیز به طور کامل تامین شود. در دسترس مشترکین است.”

وی گفت: با این حال اگر در فصل زمستان مشکلی در زمینه تامین برق وجود داشته باشد سعی می کنیم با مدیریت مصرف این مشکل را برطرف کنیم.

نوحی همچنین با اشاره به مصرف نفت کوره در نیروگاه های استانی خاطرنشان کرد: اگرچه نیروگاه های شهید منتظری و اصفهان علاوه بر گاز طبیعی از نفت کوره برای تولید برق نیز استفاده می کردند، اما بیش از سه سال پیش با دستور دادستانی مشعل های سوخت آنها خاموش شد. هنوز باز نشده بر این اساس مصرف نفت کوره در اصفهان نداریم و نخواهیم داشت.

* تاکید بر اجتناب از گازوئیل در نیروگاه های اصفهان

همچنین نماینده مردم اصفهان در مجلس و رئیس شورای شهرداری اصفهان در نامه ای مشترک به روسای قوای مجریه و قضائیه بر عدم استفاده از گازوئیل در نیروگاه های استان اصفهان تاکید کردند.

عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در آستانه فصل سرما و فرصت گشایش مهر واحدهای نفت کوره، نامه هایی به رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزیر نفت، دادستان کل کشور ارسال کرد. و استاندار اصفهان.

در ابتدای این نامه آمده است: در پی پرونده آلایندگی نیروگاه و همچنین نامه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خطاب به رئیس قاضی استان و مکاتبه با معاون اول وقت قوه قضاییه در امور انسانی و بهداشتی. آسیب و مکاتبات نشان می دهد که اطلاعات نادرست ارائه شده از سوی برخی متولیان و ذینفعان به گونه ای است که مصرف نفت کوره در اصفهان را یک مشکل ساده می دانند نه مشکلی که صدها و یا حتی صدها نفر را به شدت متضرر می کند.

این نامه اضافه می شود: با این توضیحات و با توجه به مشکلات عینی و مشکلات جدی مربوط به زیست شناسی انسانی در اصفهان، اینجانب به عنوان فردی که درگیر مشاهدات میدانی و پیگیری های همه جانبه بوده ام خواهان این است که موضوع نفت کوره در اصفهان که گوگرد آن و سایر آلاینده ها باشد، باید تلفات جانی و عواقب سلامتی این معضل را در نظر گرفت و نباید اجازه داد در اصفهان با جان انسان ها بازی کند.

در این نامه آمده است: خواهشمند است با توجه به همکاری مسئولان استانی دقت کنند که در صورت استفاده از این فرآورده نفت کوره، چنین مشکلی در کلان شهر اصفهان و سایر شهرهایی که آلودگی می تواند خسارات هنگفتی به بار آورد، به وجود نیاید. و در سایر شهرها که به گفته مسئولان استانی قابل مصرف هستند، از نظر مشکلات زیست محیطی و کاهش حداکثری آلاینده ها پذیرفته شده و از هرگونه سهل انگاری که منجر به عواقب نامطلوب می شود پرهیز شود.

در ادامه تصریح می‌شود: همچنین یادآوری می‌شود که افکار عمومی استان اصفهان به قدری روی این موضوع حساس شده است که هرگونه بی‌توجهی می‌تواند صدمات قابل توجهی به اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی کشور وارد کند.

* زمزمه هایی مبنی بر استفاده از نفت کوره به گوش می رسد

عباس مقتدایی سخنگوی مردم اصفهان در هشداری به افرادی که قصد استفاده از نفت کوره در اصفهان را دارند، گفت: محیط زیست و عدالت اصفهان نظرات جدی و بسیاری دارند که استفاده از مازوت در نیروگاه ها بسیار مضر است. برای سلامت مردم، اما برخی هنوز قصد دارند از گازوئیل در نیروگاه ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از این مشکل من به عنوان نماینده مجلس و چند تن دیگر از نمایندگان اصفهان ابتدا از رئیس جمهور و سپس از مقامات ارشد قضایی درخواست هایی برای جلوگیری از این اتفاق علیه محیط زیست داشتیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اصفهان تصریح کرد: هیچ مسئول و مسئولی نباید انتظار داشته باشد که نمایندگان اصفهان در قبال مسائلی که حق شهروندان اصفهانی و به ویژه سلامت آنها است سکوت کنند.

* اصفهان دردناک است و تحمل درد مضاعف را ندارد

مقتدایی ادامه داد: در شرایطی که اصفهان با مشکلات عدیده ای از جمله فرونشست، کمبود آب از زاینده رود و خشکسالی چندین ساله مواجه است، فوران آلودگی هوا در فصل سرما غیر قابل تحمل است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه برای ما مسلم است و از کارکنان خواسته ایم این است که به هیچ وجه در کلانشهر اصفهان از نفت کوره استفاده نشود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اصفهان گفت: ما به عنوان دستگاه نظارتی به وظیفه خود عمل می کنیم و طی نامه نگاری ها و درخواست ها استفاده از گازوئیل را در اصفهان ممنوع کرده ایم. اکنون مسئولان استانی باید این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند و به مشکلی که مربوط به سلامت مردم است نگاه جدی داشته باشند.

*قوه قضاییه اجازه استفاده از نفت کوره در اصفهان را نمی دهد

حسین سیستانی در چند روز گذشته در خصوص استفاده از نفت کوره در نیروگاه های اصفهان گفت: این امر هنوز در اصفهان اجرایی نشده است و امیدواریم با توجه به شرایط فعلی اصفهان این طرح هرگز اجرایی نشود.

استاندار سابق اصفهان با بیان اینکه دولت تصمیم گرفته است از نفت کوره به عنوان سوخت در نیروگاه ها استفاده کند، افزود: به دلیل پر شدن انبارهای نفت کوره در پالایشگاه ها این کار انجام شد.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه های اصفهان در مجاورت شهر اصفهان قرار دارند و استفاده از نفت کوره در آنها سلامت شهروندان را به شدت تهدید می کند، افزود: استفاده از نفت کوره در نیروگاه های اصفهان ممنوع است. تصمیم دادگاه. این حکم همچنان به قوت خود باقی است لذا خواهشمندیم همچنان نسبت به اجرای حکم اهتمام داشته باشند.

سیستانی گفت: انتظار داریم قوه قضاییه به وضعیت آلودگی هوای اصفهان توجه کند و اجازه اجرای مصوبه ملی استفاده از نفت کوره در اصفهان را ندهد. مطالعات راهبردی خوبی در حال انجام است و برخی مشکلات نیز به وضعیت اقلیمی اصفهان مربوط می شود.

با وجود ادعای شرکت برق منطقه ای اصفهان مبنی بر عدم استفاده از نفت کوره در نیروگاه های همجوار اصفهان، عباس مقتدایی، رئیس مجمع نمایندگان اصفهان و مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون آب و منابع کم شورای اسلامی شهر اصفهان. اصفهان در نامه های منتسب به شبکه های اجتماعی. به وی در مورد استفاده مجدد از نفت کوره در نیروگاه های اصفهان و پیامدهای جبران ناپذیر زیست محیطی، بهداشتی و حتی اجتماعی آن هشدار داده شده است.

همچنین هفتم آبان ماه سال جاری جلسه مشترک شورای شهر و مجمع شهر تشکیل شد که در آن اعضای شورای شهر و هر پنج نماینده حوزه انتخابیه اصفهان تاکید کردند: مضر و غیر قابل جبران است.

با سرد شدن هوا، مصرف گاز و حتی برق به ناچار افزایش می یابد، اما مطمئناً این مجوزی برای سوزاندن نفت کوره نخواهد بود. زیرا در شرایط آب و هوایی کنونی آلودگی در اصفهان به یک معضل همیشگی تبدیل شده است که در فصل سرما تشدید می شود و سوختن مازوت در نیروگاه ها و واحدهای صنعتی غلظت آلاینده ها را افزایش داده و تنفس را سخت می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید