نفت کوره می سوزاند، بوی گوگرد می دهد و از جدول مندلیف نفس می کشد!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از دیار آفتاب ؛ بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه پایش کیفیت هوای محیط، شاخص فعلی کیفی هوای اراک در ساعت 12 ظهر امروز یکشنبه 20 دی ماه به عدد 133 رسید که نشان دهنده کیفیت هوای ناسالم برای گروه های حساس است.

در این ساعت نشانگرهای ایستگاه های خیابان قائم مقام. و خیابان میرزای شیرازی وضعیت در هر سه ایستگاه مذکور، شاخص آلایندگی در ایستگاه بلوار آیت الله اراکی (محیط زیست) در وضعیت قابل قبولی قرار دارد که با توجه به قرار گرفتن این ایستگاه در حاشیه شهر نمی توان به آن توجه کرد.


5f87f0c2 74ed 4c3a a991 9302ea6ada24 خبر خاکستری

بر اساس اطلاعات مرکز پایش هوای سازمان محیط زیست، آلاینده اصلی ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون و به ویژه امروزه دی اکسید گوگرد است که توسط منابعی مانند سوخت های فسیلی، صنایع و غیره ایجاد می شود. در عین حال قدرت نیروگاه شازند دلیل آن استفاده از نفت کوره است.

استفاده از سوخت گازوئیل که آلودگی های زیادی را به دنبال دارد توسط نیروگاه شازند همواره یکی از موضوعاتی بوده که مورد انتقاد و اعتراض مردم و فعالان محیط زیست حتی رئیس جمهور در سفر اخیر خود به استان مرکزی بوده است. در جلسات و جلسات مختلف پیرامون این موضوع آلودگی هوای اراک را پررنگ کرد اما متاسفانه به دلیل عدم گازرسانی این نیروگاه از 30 آبان ماه سوخت خود را وارد خط نفت کوره کرده و سه واحد آن حدود 5 را به طور کامل مصرف می کنند. میلیون لیتر نفت کوره در روز

به گفته رئیس آزمایشگاه های اداره کل محیط زیست استان مرکزی، بر اساس نتایج آنالیز شرکت پخش فرآورده های نفتی، هر 100 کیلوگرم نفت کوره تحویلی به نیروگاه سه کیلوگرم گوگرد دارد و در واقع، مصرف 5 میلیون لیتر نفت کوره 450 تن گوگرد در هوای اراک وارد می کند.

از ابتدای سال جاری تاکنون 106 روز ناسالم در کارنامه آلودگی هوای کلانشهر اراک ثبت شده است.

سال گذشته سوزاندن مازوت در نیروگاه شازند از 18 آذرماه آغاز شد و تا 9 بهمن سال گذشته 475 میلیون لیتر مازوت در نیروگاه سوزانده شد که در نتیجه اراک سومین کلانشهر آلوده جهان شد. کشوری با 165 روز ناسالم


6307cb24 97b5 4055 a79d d3d8401f4405 خبر خاکستری


(تصویر ورود آلودگی نیروگاه شازند در شهر اراک)

استنشاق گازی که از سوختن نفت کوره خارج می شود، به شرطی که غلظت بالایی داشته باشد، این قابلیت را دارد که به عنوان یک سم کشنده برای انسان عمل کند. اگر غلظت گاز کم باشد، درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، التهاب چشم، بیماری های قلبی و تنفسی امکان پذیر است.

همچنین در صورت سوختن نفت کوره، سولفات ها و نیترات ها به صورت ذرات بسیار ریز در هوا معلق می مانند که باعث افزایش میزان و حجم آلودگی هوا و در نتیجه خطر ابتلا به آسم، سکته قلبی، تنفسی، سرطان و … می شود.

از سوی دیگر، اکسیدهای گوگرد ناشی از سوختن نفت کوره می توانند با حل شدن در آب تبدیل به اسید شوند. در شرایط آب و هوایی خاص و هنگام بارندگی، باران اسیدی تشکیل می شود.

بر اساس پیش بینی هواشناسی، با توجه به سکون نسبی جو و پایداری هوا و وارونگی دما، پتانسیل تجمع آلاینده های جوی تا روز سه شنبه در کلانشهرها و شهرهای صنعتی به ویژه اراک افزایش می یابد و منجر کاهش کیفیت هوا

افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی، کودکان و افراد مسن بیشتر در اثر قرار گرفتن در معرض هوای آلوده به ویژه آلاینده های گازوئیلی آسیب می بینند.علائم و عوارض آن تنفسی است، اما واضح است که آلودگی طولانی مدت می تواند عواقب جدی برای بدن داشته باشد. سلامتی.

اکیداً توصیه می شود که گروه های حساس اعم از سالمندان، کودکان و بیماران قلبی ریوی برای احتیاط بیشتر در این شرایط تا حد امکان از خانه دوری کنند و سایر افراد از انجام فعالیت های سنگین خارج از منزل خودداری کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید