کشتارگاهی که تیغه مرغ را می کشد و بوی آدمی را می دهد / آثار بو به توطئه مسئولان رسید


ساعت: 14:24
تاریخ انتشار: 1401/03/02
کد خبر: 1840872

شهروندان سمنانی همچنان از بوی نامطبوع شهرک گرب گلایه دارند و متأسفانه کارکنان به جای رفع آن تکذیب می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرآت; در سال‌های اخیر با وجود گلایه‌های شهروندان سمنانی، بوی نامطبوع در محدوده شهر گرب همچنان ادامه دارد و با گرم شدن هوا تشدید می‌شود، چرا که گمان می‌رفت از وادی السلام باشد، اما معلوم شد که منشأ آن به ویژه کشتارگاه های نزدیک به وادی السلام است، کشتارگاه گلچین سمنان است.

با وجود اینکه امیر عبدوس، مدیرکل سابق محیط زیست سمنان در مورد فعالیت این دو کشتارگاه صحبت کرده بود، اما فعالیت این دو کشتارگاه به قوه قضائیه شکایت شده و منتظر حکم قضایی هستیم.

این در حالی است که بررسی های میدانی نشان می دهد برخلاف ادعای مسئولان محیط زیست و دامپزشکی، منشأ بوی تعفن و بوی آزاردهنده آن تنها وسیله تبدیل ضایعات مرغ نیست، مشکلات زیادی وجود دارد که حل نشده باقی مانده است.

در حالی که این فاضلاب به گفته کارشناسان دارای مقدار زیادی کود، خون و چربی، مواد جامد لجن‌ساز پس از تخلیه روده و مخلوطی از همه این موارد است که باید با توجه به نوع آلاینده‌های این گروه از پساب‌ها باشد. روشهای مناسب برای تصفیه فاضلاب کشتارگاه برای حصول بهترین نتیجه که متأسفانه به تصفیه ای غیر از هوادهی نیاز ندارد.


مسئولان می گویند: بو شاخص استانداردی ندارد

سعید شکری کارشناس محیط زیست سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت در خصوص عامل بوی بد در شهرک گرب گفت: علت بوی بد در شهرک گرب مربوط به روند پخت ضایعات مرغ در کشتارگاه گلچین است. نصب شده و این بو نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است.

این کارشناس محیط زیست در خصوص ادعای مشکل فاضلاب در کشتارگاه گلچین افزود: البته این بو مربوط به فاضلاب نیست چرا که اگر کشتارگاه مشکلی داشت باید در سال های گذشته مشکل داشت اما دلیل این امر این بود. بو همچنین به دلیل پخت نادرست ضایعات و مشکلات دستگاه بخور حذف شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل اقداماتی انجام شده و این کشتارگاه جریمه پرداخت کرده است و از آنجایی که میزان جریمه آن زیاد است قطعا واحدها برای رفع مشکلات آلایندگی اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

شکری با بیان اینکه شاخص بو وجود ندارد، گفت: هر واحد صنعتی مقداری آلایندگی دارد و همچنین استانداردهایی برای آلایندگی واحدهای صنعتی در دنیا وجود دارد و سعی کرده ایم استانداردهای جهانی را در ایران رعایت کنیم اما استانداردی برای بو وجود ندارد. .


فاضلاب کشتارگاه گلچین مشکلی ندارد

حمیدرضا حسینی، مدیرکل دامپزشکی استان سمنان، مشکل زیست محیطی را محیط زیستی دانست و افزود: تا چند ماه دیگر قطعی می‌شود و آینده بالا می‌رود.

حسینی همچنین اذعان داشت: گاهی اوقات ذبح دام و طیور بوی نامطبوعی دارد و بوی نامطبوع کشتارگاه گلچین ناشی از فرآیند تبدیل ضایعات است. بهتر شد

به گفته حسینی، زمینی در کنار کشتارگاه گلچین برای تکمیل تصفیه خانه فاضلاب پیش بینی شده است.

امیدواریم مسئولان به جای سرپوش گذاشتن بر مشکلات کشتارگاه گلچین، نسبت به رفع مشکل فاضلاب کشتارگاه و احداث تصفیه خانه اقدام موثری انجام دهند تا منشا این بوی نامطبوع و آزاردهنده موجب نارضایتی مردم و تجار شده باشد. شهر غرب برای همیشه حل خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید