ریه های مازندران مسموم با «نفت کوره»/ نفس شهر بلند نمی شود!

ساعت: 10:21
تاریخ انتشار: 1300/08/17
کد خبر: 1782525

مازندران از دیرباز مشکلات خود را داشته است، از مشکلات زیست محیطی و پسماندها گرفته تا عقب ماندگی های فراوان و حالا آلودگی هوا که پشت نقاب سبز بر سر و زیبایی های خدادادی پنهان شده است. واقعیت این است که مازندران دیگر حالش خوب نیست، نفسش سخت است، ریه هایش پر از نفت کوره، دود، آلودگی…

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ شاید آلودگی هوای کلان شهرهای کشور از پایتخت گرفته تا اصفهان و تبریز برای بسیاری آشنا باشد، اما پیوستن مازندران به این فهرست غیرمنتظره تر از آن چیزی است که بتوان تصور کرد.
این روزها از شفافیت آسمان آبی روستا اندکی کاسته شده و به نظر می رسد نفس کشیدن زمین کمی سخت تر از قبل شده است. شاید اگر فعلاً دست از این کار برنداریم دیگر برای کسی عجیب نباشد که مازندران در زمره استان های دارای هوای آلوده است.

مازندران از دیرباز مشکلات خود را داشته است، از مشکلات زیست محیطی و زباله گرفته تا عقب ماندگی های فراوان و حالا آلودگی هوا که پشت نقاب سبز و زیبایی های خدادادی پنهان شده است. باور کنید می خواهیم بخوابیم، واقعیت این است که مازندران دیگر حالش خوب نیست، سخت نفس می کشد، ریه هایش پر از نفت کوره، دود، آلودگی…

چند سالی است که آلودگی هوای مازندران تکراری است، اما به نظر می رسد کسی آن را جدی نمی گیرد. با سردتر شدن هوا، ریه‌ها درگیرتر می‌شوند، آسمان تاریک‌تر می‌شود و وضعیت بحرانی‌تر می‌شود. نیروگاه هایی که نفت کوره دوست ندارند به کنار، اما انگار کارخانه ها دلشان را به روی نفت کوره خواهند بست!

آلودگی هوای مازندران همچنان تیتر یک است، گویی صدای سرفه های شهر را نمی شنود و انگار دست به دست هم می دهیم تا کار تمام شود…

کنتور آلودگی هوا در مازندران نداریم!

سید محمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران در گفتگو با خبرنگار بلاغ در خصوص افزایش آلودگی هوا در مازندران، اظهار کرد: اولاً سنسوری در استان نداریم که بگوییم آلودگی هوا کم یا زیاد شده است.

وی گفت: مشاهدات و تصاویر ماهواره ای حاکی از افزایش آلودگی هوا در مازندران است. وی افزود: افزایش مصرف گازوئیل توسط کارخانه ها در نیمه دوم سال به دلیل محدودیت مصرف گاز و همچنین افزایش ترافیک جاده ای نقش بسزایی در آلودگی هوای استان به ویژه ساری مرکزی و شرقی تا گلوگاه دارد. . . “

مدیرکل هواشناسی مازندران خاطرنشان کرد: چرا آلودگی به این میزان است یا چرا این آلودگی افزایش یافته است، برای افزایش تردد خودروها، افزایش مصرف گازهای خانگی و صنعتی در فصول سرد سال، افزایش مصرف نفت کوره به عنوان اصلی ترین مورد سوخت نیروگاه ها و کارخانه های دوم، افزایش جمعیت در مازندران و همچنین کاهش بارندگی و عواملی از این دست به یکدیگر بستگی دارد.

این مسئول ادامه داد: استان مازندران با وجود ظاهری که سرسبز و سرسبز دارد، آلاینده ها در استان باقی می مانند، از یک سو دریا پشت سر ما و کوه در مقابل ما قرار دارد و این آلودگی را به دنبال دارد. در حومه شهر به دام افتاده است.

هر روز هوا بیشتر و بیشتر آلوده می شود

رضوی افزود: این آلاینده ها به ویژه در فصل پاییز و زمستان به دلیل وارونگی هوا در حال افزایش است. پدیده وارونگی یا وارونگی دما در این فصول نقش مهمی در افزایش آلودگی هوا دارد و بنابراین شرایط پایداری را ایجاد می کند که باعث می شود آلودگی های صورت ثابت بماند و پراکنده نشود و در نهایت آلودگی هر روز تشدید شود.

وی در خصوص دلایل عدم استقرار ایستگاه سنجش آلودگی در مازندران اعلام کرد: این ایستگاه باید توسط سازمان هواشناسی یا سازمان مدیریت محیط زیست و مدیریت بحران در شهرستان های استان نصب شود و هزینه هر دستگاه حدود 7 میلیارد تن است.

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: این دستگاه ها باید در ایستگاه های سنجش آلودگی چند شهر استان نصب شود که متاسفانه این ایستگاه ها در استان وجود ندارد و در شرایط فعلی این ایستگاه های سنجش آلودگی هوا باید در شهرها باشد. مانند نکا، بهشهر، آمل، ساری و بابل. نصب شدن.

این مقام مسئول ادامه داد: بارها برای خرید و نصب دستگاه سنجش آلودگی هوا اقدام کرده ایم اما هنوز اجرایی نشده است و در حالی که اکثر استان های کشور به این دستگاه مجهز هستند، استان مازندران همچنان از داشتن دستگاه سنجش آلودگی هوا محروم است. شرایط جوی فعلی و افزایش آلودگی، خرید و نصب این دستگاه باید در اولویت دستگاه های مسئول باشد.

چرا نفت کوره هنوز می سوزد؟
رضوی در خصوص تاثیر مصرف نفت کوره کارخانه ها بر آلودگی هوا گفت: خب در فصول سرد سال به دلیل کمبود و قطعی گاز، کارخانه ها به ناچار از این سوخت استفاده می کنند و زمانی که این سوخت در فرآیند تولید سوخت تولید می شود. در حال تولید بنزین، تولید نمی شود. «در دریا یا جایی دفن شده است، اما باید مصرف شود.

وی با بیان اینکه این تصور که مازندران دچار آلودگی هوا نشده است، تصوری کاملا اشتباه است و باید اقدامات لازم برای پیشگیری و کنترل آلودگی انجام شود، ادامه داد: وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در استان مازندران آلودگی هوا وجود نداشت، نیروگاه های حرارتی از سوخت گازوئیل استفاده می کردند و باید در شرایط فعلی تدابیر ویژه ای برای این مشکل اندیشیده شود.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیر عامل محیط زیست مازندران در گفت و گو با بلاغ گفت: در حال حاضر ایستگاه سنجش آلودگی هوا در مرکز استان داریم که به دلیل کمبود اعتبار برای تعمیر سنسورهای معیوب غیرفعال بوده و عملاً غیر قابل استفاده است. “

وی افزود: در کنار محیط زیست، دستگاه هایی مانند علوم پزشکی، هواشناسی، مدیریت بحران و بسیاری دستگاه های دیگر برای سنجش آلودگی هوا و اطلاعات آن به این دستگاه نیاز دارند.

خرید 6 ایستگاه سنجش آلودگی کاغذ فقط / هشدار زیست محیطی برای صنایع نفت کوره

مدیرکل محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: از سال 97 تاکنون کارگروه ها و جلسات متعددی با خرید و نصب 6 ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا موافقت کرده اند اما متاسفانه اعتبار لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی تامین نشده است.

ابراهیمی ادامه داد: ما در نیروگاه شهید سلیمی لت منبع بزرگ نفت کوره داریم که مصرف آن بسیار بالاست که طبیعتا آلودگی بالایی دارد.

وی افزود: اکنون برخی شایعات حاکی از آن است که در فصول سرد سال و به دلیل کمبود گاز کارخانجات باید به سمت مصرف نفت کوره روی بیاورند و ما در مکاتباتی با صمت به صراحت اعلام کرده ایم که اگر کارخانه ای قصد استفاده از نفت کوره را دارد، از نصب نفت کوره خودداری کند. فیلتر، ما قطعا با این واحدها برخورد خواهیم کرد.

مدیرعامل محیط زیست مازندران گفت: به صاحبان صنایع توصیه می کنیم از این پس برای استفاده از نفت کوره فیلتر نصب کنند و از این پس که هوا چندان سرد نیست و محدودیت گاز وجود دارد فیلتر نصب کنند و بعداً از ما شکایت نکنند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در فصل پاییز و زمستان با پدیده وارونگی یا وارونگی مواجه می شویم که باعث گرفتار شدن آلودگی در سطح زمین می شود که فراوانی آن می تواند برای انسان فوق العاده خطرناک باشد.

به گزارش بالا، وضعیت امروز مازندران خوب نیست و اگر تصمیمات برای نجات آن بیشتر به تعویق بیفتد و تنها به چند جلسه و مصوبه بسنده شود، سلامتی اهالی آن است که امروز و فردا قربانی خواهد شد و شاید. فردا برای هر تصمیمی خیلی دیر است

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید