نیروگاه شازند روزانه 125 تن گوگرد تولید می کند/ نفت کوره در اختیار وزرای نفت و نیرو، رئیس محیط زیست و استاندار است.

ساعت: 12:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۲
کد خبر: 1799970

سرپرست آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی:

محرابیان گفت: در حال حاضر بر اساس داده ها، نیروگاه بیش از 5 میلیون لیتر نفت کوره می سوزاند و با توجه به سوخت مصرفی در این نیروگاه که دارای 2.5 درصد گوگرد است، 25 تن در میلیون لیتر مازوت می سوزاند. 5 میلیون لیتر نفت کوره).

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا محرابیان، رئیس آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی با اشاره به هوای ناسالم اراک به مدت بیش از 140 روز از سال 1400، در خصوص تاثیر نیروگاه شازند بر آلودگی اراک، گفت: با توجه به ویژگی های اقلیمی و توپوگرافی اراک می توان گفت که ذرات ریز گرد و غبار وجود دارد. عامل اصلی آلودگی هوا در شش ماهه اول سال جاری است اما در نیمه دوم سال وضعیت تغییر می کند..

وی افزود: تا قبل از سال 1398 شاید نفت کوره تنها یک درصد سوخت نیروگاه شازند را تامین می کرد اما برای سه سال نفت کوره سهم زیادی از سوخت نیروگاه را به خود اختصاص داد. به عنوان مثال، امسال و از آذرماه روزهایی بوده که در آن بین 6 تا 7 میلیون لیتر نفت کوره مصرف شده است.

محرابیان افزود: با توجه به جهت وزش باد که از سمت غرب و جنوب غربی است، تمامی آلودگی های صنایعی مانند نیروگاه ها، پتروشیمی ها و پالایشگاه ها به اراک می آید و شاخص های آلایندگی ایستگاه های شهری را افزایش می دهد.

رئیس آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تاکید کرد: در حالی که ذرات زیر دو و نیم میکرون در شش ماهه اول سال با خنک شدن هوا در نیمه دوم سال عامل اصلی آلودگی هوای اراک است. سال، دی اکسید گوگرد. ناشی از سوختن خودروها و از همه مهمتر سوختن مازوت در نیروگاه شازند است که عامل اصلی آلودگی هوای این کلانشهر است. بنابراین نمی توان منکر آلایندگی نیروگاه شازند شد.

وی با بیان اینکه نیروگاه شازند روزانه 7.5 تا 8 میلیون لیتر سوخت یا مترمکعب گاز مصرف می کند، گفت: سوخت مورد استفاده نیروگاه یا گاز طبیعی یا سوخت مایع (نفت کوره) است. در حال حاضر بر اساس داده ها، نیروگاه بیش از 5 میلیون لیتر نفت کوره می سوزاند و با توجه به نفت کوره مصرفی در این نیروگاه که دارای 2.5 درصد گوگرد است، به ازای هر میلیون لیتر سوخت، 25 تن گوگرد وارد هوا می شود. نفت (125 تن گوگرد در هر 5 میلیون لیتر نفت کوره) .

رئیس آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی درباره هشدارها به نیروگاه شازند برای کاهش مصرف سوخت گفت: هفته ای یک یا دو بار آلایندگی این نیروگاه اندازه گیری می شود و اخطار لازم جریمه می شود. حتی موضوع به قوه قضائیه نیز ارجاع شده است اما اداره کل حفاظت محیط زیست استان دیگر توان جلوگیری از ادامه این روند (سوختن مازوت) را ندارد.

محرابیان گفت: تصمیم گیری در مورد نوع سوخت در صنایعی مانند نیروگاه شازند در دست چهار نفر از جمله وزیر نفت، وزیر نیرو، رئیس سازمان محیط زیست و استاندار است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جلسه اخیر استاندار مرکزی جدید با وزیر نفت که برای سهمیه بندی گاز استان مرکزی و سوخت کارخانه بود نتیجه ملموسی داشته است، گفت: یک میلیون لیتر کاهش یافت اما به روال قبلی خود بازگشت و اکنون حدود 5 میلیون لیتر مصرف می کند. لیتر نفت کوره در روز.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید