تکذیب تمایل نیروگاه توس به نفت کوره/ تامین آب مورد نیاز برای نصب فیلتر در نیروگاه امکان پذیر نیست.

ساعت: 09:38
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1802520

به گفته مدیر مهندسی و نظارت نیروگاه توس، حل مشکل نفت کوره در انتظار تامین گاز مورد نیاز این نیروگاه است چرا که با افزایش مصرف گاز خانگی، نیروگاه توس چاره ای جز این ندارد. برای سوزاندن نفت کوره

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح توس، آلودگی هوای کلانشهر مشهد یکی از موضوعاتی است که همواره به آن پرداخته شده است، اما هر بار نتوانسته به وعده های برخی مراجع یا مسئولان عمل کند. در حال حاضر به گفته مسئولان محیط زیست خراسان رضوی مهم ترین مشکل آلودگی هوای مشهد استفاده از گازوئیل در نیروگاه توس است که باعث آلودگی بیشتر هوای کلانشهر دوم کشور شده و مردم به جای هوای پاک، دود ناشی از آن را افزایش داده اند. گازوئیل داخل ریه هایشان پر کنید.

منابع متغیری مانند موتورسیکلت و خودروهای فرسوده مقصر آلودگی درجه یک هوای مناطق پایتخت هستند، در حالی که صنایع، کارخانه ها و نیروگاه ها به طور همزمان خطرناک ترین آلاینده ها را تولید و منتشر می کنند. بر اساس فهرست آلودگی هوای مشهد، صنایع تنها در سال 1396 بیش از 6170 تن اکسید نیتروژن که یکی از خطرناک ترین عوامل آلودگی هوا است، وارد هوای مشهد کردند.

8a255268 6df7 474b 85ff 6d38428dff77 خبر خاکستری

مجتبی غفورنژاد، مدیر دفتر مهندسی و نظارت نیروگاه توس به صبح توس گفت: چند سالی است که نیروگاه توس به دلیل افزایش مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی مجبور به سوختن گازوئیل در فصول سرد سال شده است. سه دلیل که نیروگاه توس تمایلی به سوزاندن نفت کوره ندارد.

سه دلیل عدم تمایل نیروگاه توس به سوختن مازوت

وی افزود: جابه جایی نفت کوره و انتقال آن به مخازن نیروگاه ها هزینه ای دوچندان برای ما دارد، علاوه بر این زمانی که از نفت کوره برای تامین انرژی توربین های خود استفاده می کنیم، گوگرد مازوت برای تجهیزات نیروگاهی بسیار مخرب است. بنابراین روغن کوره در کوره ها باعث افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری و از طرفی کاهش راندمان تولید نیروگاه ها می شود که اصلا مقرون به صرفه نیست.

غفور نژاد گفت: سومین دلیلی که نشان می دهد نیروگاه توس تمایلی به نفت کوره ندارد این است که طبق قوانین زیست محیطی بازرسان این سازمان می توانند به صورت سرزده از نیروگاه و میزان آلودگی دودکش بازدید کنند. بنابراین چون نیروگاه باید نفت کوره بسوزاند، آلودگی ما نیز رو به افزایش است و طبق گزارش زیست محیطی چندین درصد از کل درآمد نیروگاه به عنوان جریمه از طریق مالیات از سوی ما کسر می شود. دلیل نیروگاه توس این است که تمایلی به سوختن مازوت وجود ندارد و جدا از مشکلات مالی در این شهر زندگی می کنیم و تمایلی به تنفس هوای کثیف نداریم.

50 تا 60 درصد برق مصرفی مشهد توسط نیروگاه توس تولید می شود

مدیر گروه مهندسی و نظارت نیروگاه توس با اشاره به اینکه برق یک کالای استراتژیک است و کاهش آن تبعات زیادی دارد، یادآور شد: حدود 50 تا 60 درصد برق مصرفی مشهد از نیروگاه توس تامین می شود و امکان کاهش تولید یا خارج نشدن نیروگاه از مدار. بنابراین با توجه به کاهش فشار گاز در فصول سرد سال و برای جبران این کاهش با کاهش سهمیه گاز صنعتی، ما در نیروگاه توس برای تامین برق پایدار مشهد، از نهادهای فوق باید نفت کوره بسوزانیم. ما خواهیم بود.

وی با رد این ادعا که نیروگاه توس تمایل به سوختن مازوت دارد، گفت: بنا به دلایلی که در بالا ذکر شد، اگر بخواهیم دوباره در نیروگاه توس مازوت بسوزانیم، حداقل شبیه یک خائن هستیم، زیرا عقل سلیمی ندارد. قبول می کند.» این باعث نمی شود که با جیب خودمان دعوا کنیم و هزینه هایمان را افزایش دهیم، بلکه از طرفی به سلامتی خود آسیب برسانیم و دوباره به دنبال نفت کوره باشیم!

c96f7d56 ebe2 4910 99c7 98b1682ae380 خبر خاکستری

شرکت گاز به تعهدات خود عمل نمی کند

غفور نژاد گفت: بر اساس قرارداد با نیروگاه توس، شرکت گاز موظف است هر 8 ماه از سال گازرسانی کند، اما چرا شرکت گاز از شهریور ماه فشار گاز ما را کاهش داد و ما را مجبور به سوزاندن مازوت کرد و هیچکس. از شرکت گاز

مدیر گروه مهندسی و نظارت نیروگاه توس در خصوص احتراق نفت کوره در سایر نقاط کشور گفت: اما با توجه به ورود دادستان به اصفهان، این نیروگاه حق سوزاندن مازوت و سوخت را ندارد. کلیه نفت کوره تولیدی توسط پالایشگاه شهید منتظری به سایر نقاط کشور ارسال می شود.

نفت کوره بی کیفیت به نیروگاه توس تحویل داده می شود

وی یادآور شد: متاسفانه کیفیت نفت کوره تحویلی به نیروگاه توس کمتر از استانداردها و دارای ناخالصی های بیشتری است که به طور رسمی به شرکت پخش فرآورده های نفتی اعلام شد اما تاکنون اقدامی برای ارتقای کیفیت صورت نگرفته است. نفت کوره ساخته نمی شود.

اقدامات نیروگاه توس برای کاهش آلودگی

گفورنژاد در خصوص اقدامات نیروگاه توس برای کاهش آلاینده های خروجی از دودکش ها گفت: یکی از اقدامات ما کاهش آلاینده های خروجی اگزوز، گرم کردن هوا، نظارت مستمر مشعل ها و نسبت سوخت به هوا است. علاوه بر این، بر اساس قانون هوای پاک، نیروگاه ها موظفند تنها 10 درصد از فضای خود را به فضای سبز اختصاص دهند، اما در نیروگاه توس، 66 هکتار فضای سبز معادل 25 درصد از کل فضای برق. این کارخانه به مناطق سبز اختصاص یافته است که نقش کلیدی در کاهش آلاینده های ناشی از سوخت کارخانه و تامین هوای پاک برای مشهد دارد.

e138912f 4894 45ca 9294 7426adf93323 خبر خاکستری

تامین آب مورد نیاز برای حذف آلاینده ها از نیروگاه امکان پذیر نیست

مدیر خدمات مهندسی و نظارت نیروگاه توس گفت: حدود دو سال پیش یک شرکت ژاپنی به نام جایکا از سوی نهادهای زیست محیطی و پایین دستی ماموریت یافت تا آلاینده های زیست محیطی از جمله نیروگاه ها را شناسایی کند. گوگرد حاصل از نیروگاه پالایشگاهی بسیار ارزان‌تر از حذف گوگرد حاصل از سوزاندن در نیروگاه‌ها است، زیرا برای حذف آلاینده‌هایی مانند گوگرد به آب و آهک زیادی نیاز دارد که مشهد فاقد آن است.

وی با اشاره به اینکه حذف آلاینده ها از دود نیروگاه ها با نصب فیلترهای معمولی امکان پذیر نیست و باید فرآیند فیلتراسیون اجرا شود، ادامه داد: در هیچ کجای دنیا در نیروگاه های دیزلی فرآیند فیلتراسیون برای کاهش گوگرد از برق نصب نمی شود. نیروگاه ها گوگرد از سوخت نیروگاه در منبع حذف می شود، با این حال، شرکت گرما خواستار مقالات و پایان نامه هایی برای حذف آلاینده ها از دودکش نیروگاه ها شده است، اما این اقدام هنوز در دست بررسی و بررسی ملی است.

محل نیروگاه توس مشکلی ندارد

غفورنژاد با تاکید بر اینکه مکان نیروگاه توس مشکلی ندارد، گفت: دانشگاه خوارزمی شیراز و دانشگاه فردوسی مشهد مطالعه ای در مورد باد غالب مشهد انجام دادند که با توجه به شدت باد غالب مشهد از سمت جنوب شرقی. در شمال غرب مشهد. در همان سال 98 شهرداری مشهد به همراه سازمان محیط زیست گزارشی با عنوان گزارش سالیانه آلاینده های محیط زیست مشهد منتشر کردند که در آن باد غالب مشهد از سمت جنوب و جنوب شرق اعلام شد در حالی که نیروگاه توس در شمال غرب مشهد واقع شده است. بنابراین نمی توان نیروگاه توس را مقصر باد غالب مشهد دانست.

مدیر گروه مهندسی و نظارت نیروگاه توس افزود: تعمیرات اساسی یا اورهال تمامی قسمت های مختلف نیروگاه در زمان های مشخصی انجام شد و در حال حاضر مشکلی در این زمینه نداریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید