حل مشکل نفت کوره در انتظار اجرای طرح انتقال گاز از عسلویه به مشهد/ امکان انتقال و تعطیلی نیروگاه توس وجود ندارد.

ساعت: 08:45
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۷
کد خبر: 1801016

به گفته مسئولان، حل مشکل نفت کوره در انتظار اجرای پروژه انتقال گاز از عسلویه به مشهد است. زیرا با افزایش مصرف گاز خانگی، کارخانه توس چاره ای جز سوختن مازوت ندارد و امکان انتقال و توقف نیروگاه وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح توس، آلودگی هوای کلانشهر مشهد یکی از موضوعاتی است که همواره مورد توجه مردم و رسانه های خراسان رضوی بوده است اما هر بار با وعده برخی مراجع یا وعده های مسئولان ناکام می ماند. در حال حاضر به گفته مسئولان محیط زیست خراسان رضوی مهمترین مشکل آلودگی هوای مشهد استفاده از نفت کوره در نیروگاه توس است که باعث آلودگی بیشتر هوای کلانشهر دوم کشور و مردم به جای هوای پاک شده است. سرب در ریه هایشان.

منابع متغیری مانند موتورسیکلت و خودروهای فرسوده در خط اول آلودگی هوا در مناطق شهری مقصر شناخته می شوند، در حالی که صنایع، کارخانه ها و نیروگاه ها به طور همزمان خطرناک ترین آلاینده ها را تولید و منتشر می کنند. بر اساس فهرست آلودگی هوای مشهد، صنایع تنها در سال 1396 بیش از 6170 تن اکسید نیتروژن که یکی از خطرناک ترین عوامل آلودگی هوا است، وارد هوای مشهد کردند.

228ceeec 70dc 49bf b189 971fb4edb294 خبر خاکستری

حسین فکور، مدیر محیط زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار صبح توس اظهار داشت: هر ساله با سرد شدن هوا شاهد افزایش مصرف گاز در بخش خانگی هستیم زیرا خراسان رضوی در آستانه پایان سال قرار دارد. برای تامین سوخت لازم برای نیروگاه ها و حفظ پایداری برق در روستاها باید از نفت کوره در نیروگاه ها استفاده کنیم.

گاز تولیدی در سرس با مصرف خراسان رضوی همخوانی ندارد

وی با اشاره به اینکه گاز استخراج شده از میدان گازی سراس پاسخگوی مصرف خراسان رضوی نیست، گفت: برای تامین گاز مورد نیاز استان حدود 20 درصد آن را از شبکه سراسری گاز دریافت می کنیم. به دلیل کمبود گاز در سراسر کشور نیروگاه هایی که می توانند از نفت کوره استفاده کنند ملزم به استفاده از نفت کوره هستند.

فکور گفت: در سال های گذشته کمیسیون استان خراسان رضوی مسئول تصمیم گیری در مورد استفاده از نفت کوره در نیروگاه ها بود. تهران به تصرف وزارت نفت درآمده است و نه تنها نیروگاه توس کشور در حال حاضر ملزم به سوزاندن مازوت است، بلکه نیروگاه هایی که توانایی سوزاندن مازوت را دارند مانند شازند و نکا نیز موظف به سوزاندن مازوت هستند. از نفت کوره استفاده کنید

گازوئیل در نیروگاه مشهد سوخت

مدیر محیط زیست و توسعه پایدار استانداری خراسان رضوی ادامه داد: تنها نیروگاه توس در خراسان رضوی توانایی سوزاندن مازوت را دارد و نیروگاه مشهد اغلب برای تامین انرژی مورد نیاز خود از گاز استفاده می کند و در مواقعی که گاز دچار مشکل می شود، سوخت را تامین می کند. دیزل

وی افزود: در حال حاضر شرکت گاز در حال اجرای یک خط لوله رینگ در اطراف مشهد است که هدف اصلی آن تامین گاز بهتر در نقاط مختلف شهر است و ربطی به گازرسانی مورد نیاز نیروگاه های مشهد ندارد.

حل مشکل گاز آبی در انتظار اجرای پروژه انتقال گاز از عسلویه به مشهد

فکور یادآور شد: برای حل مشکل گاز آبی در استان خراسان رضوی به دنبال اجرای پروژه انتقال گاز از میدان گازی عسلویه به مشهد هستیم. به طور مستقیم به شبکه گاز سراسری متصل می شود و می تواند مشکل کمبود گاز خراسان رضوی و شرق کشور را حل کند، اما اکنون نمی توان پایان این پروژه را اعلام کرد و مشکل کمبود گاز را حل کرد. بخش شرقی کشور این پروژه میان مدت محسوب می شود و تاکنون بخشی از این وام توسط اداره اعتبارات دولت تامین شده است.

مدیر محیط زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده در خصوص آلودگی هوای مشهد، سهم نیروگاه های خراسان رضوی در ایجاد آلودگی هوای مشهد حدود 19 درصد است، گفت: پروژه انتقال یا احداث نیروگاه پروژه ای زمان بر و پرهزینه است، بنابراین انتقال و جابجایی نیروگاه توس امکان پذیر نیست.

ساخت نیروگاه های بادی و خورشیدی در دستور کار قرار گرفت

وی با تمرکز بر افزایش ظرفیت تولید برق استان و هدایت سرمایه گذاران در این بخش، یادآور شد: با توجه به محدودیت های سوخت های فسیلی و آلایندگی آن ها، با ساخت تعدادی نیروگاه بادی و خورشیدی بر ساخت نیروگاه های پاک متمرکز شده ایم. در استان در دستور کار قرار دارد و امیدواریم با احداث این نیروگاه ها هر چه زودتر مشکلات استان کاهش یابد.

a1f48bbb 9519 440d a8a6 7e8e2d271bcc خبر خاکستری

امکان انتقال یا تعطیلی نیروگاه توس وجود ندارد

فکور با اشاره به اینکه خراسان شمالی، رضوی و جنوبی دارای منطقه برق و گاز هستند، گفت: در حال حاضر شبکه برق به برق تولیدی نیروگاه توس نیاز دارد و نمی توانیم برق تولیدی این نیروگاه را قطع و انتقال دهیم. «چون به محض قطع نیروگاه این نیروگاه، برق بخشی از مشهد و حتی خراسان می رود.

رایزنی هایی برای افزایش سهم گاز خراسان رضوی داشتیم

مدیر محیط زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان رضوی در خصوص اقدامات کوتاه مدت و میان مدت برای کاهش آلودگی هوای مشهد، گفت: بر اساس فهرست آلودگی هوای مشهد، نقش هر یک از ارگان ها برای کاهش آلودگی هوای مشهد مشخص شده است. آلودگی هوا پروژه هایی وجود دارد که خوشبختانه تمامی ادارات و ارگان ها وظایف خود را انجام می دهند و اجرای آنها به دقت نظارت می شود. در مورد نیروگاه ها نیز برای افزایش سهم گاز خراسان رضوی با ما مشورت شده تا حتی الامکان مجبور به استفاده از گازوئیل در نیروگاه توس نباشیم.

نمی توان پایان سوختن مازوت در مشهد را مشخص کرد

وی با اشاره به اینکه نمی توان تاریخ پایان سوخت نفت کوره مشهد را تعیین کرد، گفت: مسئولان کارخانه توس می گویند تجهیزات ما قدیمی است و نصب فیلتر گران است اما از طرف دیگر این نوع فیلتراسیون نیاز به سطح بالایی دارد. مصرف و تامین آب این حجم آب در دشت غرب مشهد امکان پذیر نیست و به همین دلیل هم اکنون این کار در نیروگاه توس انجام نمی شود..

فکور گفت: شهرداری مشهد نیز بر اساس فهرست آلودگی هوا نیازمند نوسازی و بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید