از 16 نیروگاه بخاری در کشور، 14 نیروگاه با نفت کوره کار می کنند

از 16 نیروگاه بخاری در کشور، 14 نیروگاه با نفت کوره کار می کنند

هوای تهران همچنان آلوده است و هرگاه نامی از آلودگی هوا به میان می آید، نام مازوت و سوختن آن در هوایی که وارد ریه های مردم می شود به ذهن متبادر می شود. صنایع و کارخانه ها از گازوئیل بی کیفیت برای تولید برق و گاز استفاده می کنند و دلیل آن این است که ما در تحریم هستیم و نمی توانیم سوخت جایگزین داشته باشیم. اما این نفت کوره، این اتهام ردیف اول آلودگی هوا، حداقل در اذهان و افکار عمومی چیست؟ به گفته کارشناسان، نفت کوره نوعی نفت کوره بی کیفیت و با ویسکوزیته بالا است که در نیروگاه های حرارتی و موارد مشابه استفاده می شود. در اروپا و ایالات متحده، مخلوط دیزل شکسته به دیزل تبدیل می شود. به گزارش سایت علمی و آموزشی «فرادرس»، نفت کوره که عمدتاً توسط کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران تولید می شود، برای گرم کردن دیگ های بخار (دیگ های بخار) برای تولید بخار استفاده می شود، زیرا این ماده دارای حرارت بسیار زیاد سوختن یکی از عوامل مهم در طبقه بندی این سوخت باید میزان گوگرد آن باشد که متاثر از منبع اولیه آن است. در حمل و نقل سوخت گازوئیل معمولاً به این سوخت «روغن کثیف» می گویند و چون ویسکوزیته بسیار بالایی دارد، پمپاژ آن نیاز به تجهیزات خاصی دارد. سوخت دیزل و سایر سوخت‌ها وقتی آنها را در هوا تنفس می‌کنید یا آب و غذای آلوده مصرف می‌کنید و زمانی که پوست شما با این مواد تماس پیدا می‌کند و اگر در نزدیکی کارخانه‌ها و نیروگاه‌هایی که از این سوخت استفاده می‌کنند کار یا زندگی می‌کنید. و سوخت های دیگری وارد بدن شده و اثرات مضر و کشنده ای بر محیط زیست و سلامت انسان دارد که در انتهای این گزارش به آن اشاره شده است. در ابتدای بحث سوختن مازوت در برخی موارد اصل این قضیه را تکذیب کردند و به تدریج در مناطقی مانند اصفهان آن را تایید کردند و همانطور که گفته شد گفتند چاره ای نداریم. اخیراً در تهران، داریوش گل علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، سوختن مازوت در تهران را به طور کامل تکذیب کرد و البته گفت: «از 16 نیروگاه حرارتی کشور، 14 نیروگاه نیروگاهی دارند. سوزاندن مازوت.» تغییر اقلیم و آب و هوا سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص سوختن مازوت در نیروگاه های بخاری تهران گفت: تنها نیروگاه بعث در منطقه 16 تهران قابلیت سوزاندن مازوت را دارد که پلمب شده است. داریوش گل علیزاده با بیان اینکه سوخت گازوئیل در نیروگاه های حرارتی یا صنایع سوزانده می شود، اظهار داشت: «صنایع ما از چند روز گذشته گازرسانی نکرده اند تا بخواهند سوئیچ کنند. به سوزاندن سوخت دوم و نفت کوره. کارخانه های ما نیز گازوئیل نمی سوزانند.” شاید مهمترین قسمت سخنان ایشان تایید سوختن مازوت در برخی نیروگاه های کشور باشد و توضیح داد: «از 16 نیروگاه بخاری در کشور، 14 نیروگاه مانند نیروگاه توس مشهد. مفتح در همدان، سهند بناب در تبریز، ایرانشهر در سیستان و بلوچستان، شهید منتظری در اصفهان، شهید منتظر قائم در البرز، شهید رجایی در قزوین و بندرعباس در حال سوختن هستند.

علت آلودگی هوا سوختن گازوئیل نیست!

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، سوختن مازوت را عامل آلودگی هوا نمی‌داند و دو مثال زد: «تا دو سال گذشته در تبریز سوخت مازوت نداشتیم، اما آلودگی هوا بود در این موارد می توان گفت مصرف سوخت عامل آلودگی هوا نیست، اما می تواند آلودگی هوا را در شهرهای نزدیک به نیروگاه ها تشدید کند. از این رو در سال های گذشته علیرغم مصرف تنها گاز، آلودگی هوا ناشی از وارونگی دما داشتیم.گل علیزاده در پاسخ به نامه منتشر شده گفت: ما هیچ گاه منکر سوختن نفت کوره در کشور نبوده ایم و فقط سوختن مازوت در تهران را تکذیب کنید زیرا واقعا چنین چیزی وجود ندارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا نیروگاه منتظر قائم البرز به دلیل همجواری با تهران تاثیری بر آلودگی پایتخت ندارد یا خیر، گل علیزاده پاسخ داد: جهت وزش باد مهم است، منتظر قائم حدود سه هفته است که به دلیل نزدیک شدن به تهران منتظر است. کمبود گاز و برای توسعه، گازوئیل می سوزاند.«سرایت آلودگی از منتظر قائم تا قدس و اسلامشهر خواهد بود.» به گفته رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیمی سازمان حفاظت محیط زیست، «اگر شهید نیروگاه رجایی قزوین می تواند آلودگی را تا 30 کیلومتر با وزش باد جابه جا کند، مشکلی پیش نمی آید.» ما به دنبال چنین بادی هستیم چرا که آلودگی رها شده را تخلیه و رقیق می کند، اما در کل جهت باد شهید رجایی است. به سمت اشتهارد و نظرآباد است و تهران در جهت او نیست گل علیزاده علت آلودگی هوای تهران را ذکر کرد و گفت: در نیمه دوم سال که وارد فصل سرما می شویم آلودگی هوا خواهیم داشت. به دلیل وارونگی دما، فقدان باد و سکوت. در سال 97 به دلیل وزش باد و باران شرایط آب و هوایی بسیار خوبی داشتیم، بنابراین سال 97 از نظر تعداد روزهای سالم و شرایط مساعد یکی از بهترین سال ها بود.

اثرات سوختن گازوئیل بر سلامتی

اما کارشناسان در خصوص اثرات مضر سوختن مازوت بر محیط زیست و سلامت انسان می گویند: سوزاندن نفت کوره و سایر سوخت های گوگردی باعث تشکیل سولفات ها و نیترات ها به صورت ذرات معلق در هوا یا ذرات بسیار ریز هوا می شود که باعث ایجاد ذرات معلق در هوا می شود. هوا این ذرات معلق با افزایش آلودگی هوا، خطر ابتلا به آسم و حملات قلبی و تنفسی را افزایش می دهند.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید