شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه برای بحث در مورد اوکراین تشکیل جلسه خواهد داد


ساعت: 18:20
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۵
کد خبر: 1808766

شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه هفته جاری با تشدید تنش ها بین ایالات متحده و روسیه بر سر اوکراین تشکیل جلسه می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ منابع دیپلماتیک گفتند این دیدار روز پنجشنبه به درخواست روسیه برگزار می شود.

منابع دیپلماتیک افزودند که روسیه قصد دارد در مورد اجرای توافقنامه مینسک درباره اوکراین که در سال 2015 امضا شد، گفتگو کند.

این نشست به دنبال نشست پرتنش شورای امنیت در اواخر ژانویه به درخواست ایالات متحده برگزار می شود.

روسیه درخواست کرد که این نشست در ماه فوریه به ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار شود.

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، امکان اجرای توافق مینسک برای حل و فصل مناقشه دونباس با روسیه را رد کرد.

کولبا به نقل از شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه گفت: اوکراین آماده اجرای مفاد توافقنامه مینسک برای حل مناقشه در دونباس است، اما نباید شرایط تعیین شده از سوی روسیه را برآورده کند.

وی با بیان اینکه همه بر اجرای توافق مینسک تاکید دارند، گفت: این سوال مطرح می شود که آیا توافقنامه مینسک مطابق با شروط و یا تفسیر روسیه اجرا می شود یا به همان شکلی که هست اجرا می شود؟

وی گفت: ما توافق مینسک را تحت شرایط روسیه اجرا نخواهیم کرد، اما موضع ما به این معنا نیست که به هیچ وجه این توافق را اجرا نخواهیم کرد.

توافق آتش بس در مینسک در 12 فوریه 2015 پس از رایزنی های دیپلماتیک بین رهبران فرانسه و آلمان با حضور رئیس جمهور روسیه بین کی یف و جدایی طلبان امضا شد و از 15 فوریه اجرایی شد، اما بارها توسط ارتش اوکراین نقض شده است. و جدایی طلبان

این توافق دارای 12 بند است و روسیه می خواهد بندهای توافق را از ابتدا تا انتها اجرا کند، اما به گفته رسانه های روسی، دولت اوکراین با اعمال بند اول موافق نیست و می خواهد تنها برخی از بندهای آن را اعمال کند.

کشورهای غربی از جمله ایالات متحده از موضع دولت اوکراین حمایت می کنند.

وزارت خارجه روسیه هشدار داد که بازنگری توافقنامه مینسک توسط آمریکا عواقب خطرناکی برای درگیری در اوکراین دارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که ایالات متحده خواهان بازنگری در توافقنامه مینسک است که درگیری دونباس را تشدید می کند.

وی گفت: ما معتقدیم که حل تنش در اوکراین خیلی سریع به دست خواهد آمد. برای این منظور، ارسال تسلیحات به این کشور باید متوقف شود، مشاوران و مربیان نظامی غربی باید اوکراین را ترک کنند، ارتش اوکراین نباید تمرینات مشترکی با اعضای ناتو انجام دهد و تمام سلاح های خارجی مستقر در اوکراین باید به خارج از کشور منتقل شود. .

منطقه دونباس در شرق اوکراین با جمعیت روسی واقع شده است و از سال 2014، روس های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک را ایجاد کرده و مقامات محلی مستقل از دولت اوکراین را تشکیل داده اند.

روسیه بارها از دولت اوکراین خواسته است تا با نمایندگان دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل اختلافات مذاکره کند، اما اوکراین از حمایت و تشویق جدایی طلبان و مذاکره با نمایندگان این مناطق خودداری کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید