صدای حسرت زیارت ماجا ارباب هر سال طنین انداز می شود/ «من اینجا ایرانم و از کربلا دورم، عراقی ها چطورند»


ساعت: 09:32
تاریخ انتشار: 05/09/1401
کد خبر: 1886724

عطش عبادت سیدالشهداء (علیه السلام) همیشه در دلها جاری است.

عشق و علاقه ایرانیان به امام سوم شیعیان در ابعاد گوناگون خود را نشان می دهد و این عطش و اشتیاق هر ساله مردم را بیش از پیش تشنه زیارت مرقد نورانی حضرت سیدالشهدا(ع) می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هرمز؛ مردم از افراد مختلف به عنوان الگوی زندگی اجتماعی خود استفاده می کنند. در این مکان اسطوره های مختلفی وجود دارد که برای مردم یک منطقه و حتی نقاطی از جهان به نماد ایمان انسانی و حسادت ملی تبدیل شده است.

این امر در کشور ایران که با اعتقاد راسخ به دین مبین اسلام در وسعت چتر وسیع خداوند متعال و همچنین در سایر نقاط جهان مشغول زندگی است، از شور و شعور خاصی برخوردار است.

عشق و ارادت ایرانیان به ائمه اطهار علیهم السلام به ویژه به مقام شامخ حضرت اباعبدالله سیدالشهدا علیه السلام نیز جایگاه ویژه ای دارد.


بین ایرانیان و امام سوم شیعیان ارتباط معنوی خاصی وجود دارد


00310143 ce46 46ea aeda a58635321af1 خبر خاکستری

برقراری ارتباط معنوی ایرانیان با امام سوم و هشتم شیعیان وصف ناپذیر و قابل ثبت نیست.

این شخصیت معنوی به گونه ای در وجود ایرانیان رسوخ کرده است که ذکر بسیاری از شیعیان در ایران مستلزم زیارت حضرت سیدالشهداء علیه السلام در روزهای مختلف سال است.

مردم این کشور مسلمان که در شعر و مداحی ذوق دارند، هر ساله در قالب های مختلف فرهنگی و هنری به توصیف و ارج نهادن به کرامت حضرت ارباب می پردازند و با مداحی با امام سوم شیعیان پیوند عمیق شناختی خود را همدردی می کنند. .


محرم حال و هوای ایران را عوض می کند


a755b5cf 5be5 4703 a38d 3ed346b4a33e خبر خاکستری

هر ساله فرا رسیدن ماه محرم حال و هوای درونی ایران را دگرگون می‌کند، مراسم‌های مذهبی، برپایی موکب‌های محلی و خیابانی، همه این‌ها نشان از عشق و ارادت مردم این نقطه از جهان به حسین (ع)، فرزند امیرالمومنین (ع) دارد. ) دارد

سبک های مختلف عزاداری در سراسر کشور نیز از زیبایی های عشق و ارادت مردم ایران به حضرت اباعبدالله (ع) است.

می توان گفت که شاهد مهم ترین و زیباترین صحنه های محرم الحرام و رشادت های کفله سالار حسینی در تعزیه خوانی ها هستیم چرا که این نمایش مذهبی بر اساس مستندات و مستندات دارای سبکی قوی در شناخت فرهنگ عاشورایی در بین عموم مردم است. حساب های واقعی

برگزاری مراسم روضه حسینی در مساجد و تکایا نیز بخشی از دل مردم ایران شده است که هر ساله سیاه پوش شدن فضای این اماکن معنوی، جایگاه انسانیت و عشق به اهل بیت عصمت و طهارت همراه است. خلق و خوی خاص .

پخت غذا توسط نذری از دیگر اقداماتی است که ایرانیان هر ساله در ایام محرم و صفر به ویژه در تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی به عنوان فرهنگی منحصربفرد از خود به جای می گذارند و ردپای این اقدام زیبای اجتماعی را می توان در سایر موارد یافت. کشورهای مسلمان جهان شاهد است.


نصب پرچم عزای حسینی بر منازل ایرانیان


25a2bab3 7451 4a00 a1ad 3a0e06323104 خبر خاکستری

یک مسلمان عباسی یکی از شهروندان بندرعباسی در گفت و گو با خبرنگار هرمز گفت: عشق و ارادت خاص شیعیان به امام حسین (ع) همیشه در دل ما جاری است.

این شهروند بندرعباسی با بیان اینکه همه ساله در ایام محرم و صفر پرچم سیاهی را بر درب خانه های خود می زنیم، تصریح کرد: مردم ایران از این اقدام خود را غمگین می دانند و در غم حادثه کربلا شریک هستند.

وی بیان کرد: عاشورا مفاهیم بزرگ بسیاری دارد که نمونه بارز آن را می توان درس عشق و ارادت به خداوند متعال بیان کرد.


ماه محرم برکات خاصی دارد

آمنه قریشی یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار داشت: ماه محرم علیرغم اینکه ماه عزاداری ایرانیان محسوب می شود، همواره برکات خاصی را برای مردم به همراه دارد.

وی افزود: عشق و ارادت مردم به حضرت سیدالشهدا علیه السلام با حضور و کسب معنویت در مراسم و عزاداری ماه های محرم و صفر، دل های غمگین و روحیه خسته بسیاری از مردم را شادابی تازه ای یافت. و مردم بسیاری از نیازهای خود را برآورده کرده اند. این روزها می گیرند.

این شهروند بندرعباسی با بیان اینکه هر ساله در خانه خود غذای نذری می پزم و توزیع می کنیم، خاطرنشان کرد: یکی از زیبایی های این اقدام بهره مندی فقیر و غنی از این غذای نذری است.


پیام امر به معروف و نهی از منکر مهمترین پیام قیام عاشورا است


fd45f5ae a91a 48ac bce3 12d2c40abd2f خبر خاکستری

علی صادقی یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی نیز به بیان آرزوهای خود در این ایام پرداخت و اظهار داشت: محبت به اهل بیت علیهم السلام به ویژه امام حسین (ع) چنان در دل ما رسوخ کرده است که هر سالی که می خواهیم به زیارت مدجه شریف برویم این امام همام است.

صادقی همچنین به پیام قیام عاشورا اشاره کرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر که مهمترین پیام قیام عاشورا است باید سرلوحه کار ما قرار گیرد تا بتوانیم بخشی از بدهی خود را به مردم بپردازیم. شهدای این واقعه تاریخی».

این شهروند بندرعباسی همچنین به مشکلات فرهنگی به وجود آمده در کشور در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاهد حجم های ضد فرهنگی و ارزشی در کشور هستیم که با فرهنگ عاشورایی همخوانی ندارد و امیدوارم که با بهره گیری از فرهنگ غنی مکتب ائمه عطار، باز می توان راه راست را از باطل تشخیص داد.


حادثه عاشور مدرسه است


0478448f cf75 45a9 871c 0c37a430650e خبر خاکستری

حجت الاسلام مجید اراج، رئیس نمایندگی ولی فقیه در سپاه فارس با اشاره به انسان ساز بودن فرهنگ حسینی در زندگی فردی، تصریح کرد: واقعه عاشورا صرفاً یک حادثه تاریخی نبود که تنها در یک لحظه به وقوع پیوست و به پایان رسید. زمان و ما صرفاً از آن به عنوان یک واقعه تاریخی یاد می کنیم، حادثه عاشورا مکتبی است که در طول تاریخ و تا قیامت الگویی برای مردمی است که به دنبال پی بردن به ابعاد الهی و معنوی در وجود خود و آزادی در زندگی خود هستند.

وی ادامه داد: مکتب عاشورا مانند اهل جهاد اکبر و مبارزه با نفس است، مکتب عاشورا به مشتاقان این راه می آموزد که چگونه کارها را درست کنند، به حیات معنوی دست یابند و به مقام های عالی انسانی دست یابند و ما می پردازیم. زیارت «و بذل محجتا فیک لیستانقز آبادک از جهل و سرگشتگی» سلام بر این آقا که جان و خون گرانقدر خود را در راه خدا داد و هدفش نجات بندگان خدا از جهل و فریب بود.شاید چنین باشد. این یعنی آن چیزی که مانع آفرینش انسان و حرکت انسان به سوی کمال در زندگی فردی و اجتماعی می شود، جهل و غفلت و غفلت از این است که در چه مسیری رشد و ارتقاء می یابد و تا کجا می تواند بالا رود. برو

حجت الاسلام آرش تصریح کرد: کربلا به ما یاد می دهد که چگونه دلبستگی به دنیا را کنار بگذاریم و کنار بگذاریم که سرچشمه همه مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم. چون سرچشمه همه گناهان همین دلبستگی به دنیاست، اما سیدالشهدا به ما آموخت که باید تمام زندگی خود را وقف راه خدا کنیم و در این مسیر حرکت کنیم تا خداوند از هر جهت خرج انسان را بدهد. خداوند در مقابل کار سیدالشهدا چیزی به حضرت عطا کرد. که به هیچ یک از بندگانش نداده بود، چون کاری را که سیدالشهدا انجام داده بود، انجام نداده بود.

وی ادامه داد: فردی که در مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) شرکت می کند به معنویت این مجالس دست پیدا می کند تا ارتباط معنوی با عالم بالا پیدا کند و تحت تأثیر مکتب عاشورا قرار گیرد و مردم زندگی فردی و خانوادگی خود را با آنچه رنگ آمیزی کنند. مکتب اسلام است که سیدالشهدا جان گرانقدر خود را فدای آن کرد.


در جلسات سیدالشهدا خیلی ها بیدار شدند

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه فارس گفت: چقدر مردم با این مجالس سیدالشهدا بیدار شدند، از روز عاشورای سال 61 هجری که ما نگاه می کنیم، افرادی مانند حر و زهیر داریم. بن قین در روایت دارد که تقریباً 32 نفر از آنها لشکر عمر سعد در روزهایی که در کربلا بودند به امام حسین (علیه السلام) پیوستند.

حجت الاسلام آرش با بیان اینکه پناهجویان جذب مکتب حسینی و نهضت عاشورا شدند، گفت: در طول تاریخ دیده ایم که چه تعداد از مردم توسط مجلس سیدالشهدا اصلاح شدند، راهشان جای دیگری بود. ولی با این حال با سیدالشهدا و عزاداری او از راه باطل برگشتند و در راه دین قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه حضور در مجالس سیدالشهدا(ع) و اشک ریختن در عزای امام حسین (علیه السلام) باعث ایجاد شرایط معنوی در فرد می شود، خاطرنشان کرد: انذار می شود و برمی گردد و گذشته می تواند کارهایی انجام دهد که منجر به نجاست شود. گریه بر امام حسین (علیه السلام) باعث می شود که از این پس سبک خود را طوری تنظیم کند که باعث رضایت امام حسین (علیه السلام) شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید