تسلیت؛ روایتی دراماتیک از ماجرای کربلا/ طنین صدای تعزیه خوانان در تکایای کرمانشاه به گوش می رسد.


ساعت: 15:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۵
کد خبر: 1887430

شهلا جواهری گفت: تعزیه نوعی نمایش مذهبی از تاریخ کربلاست و یکی از اصلی ترین مراسم عزاداری ماه محرم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شهلا جواهری در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز اظهار داشت: «تازی» یا تقلید از آداب و رسوم قدیمی در برخی مناطق استان کرمانشاه که روایتی از ماجرای کربلاست که امروزه نیز در برخی روستاها مانند کندوله رواج دارد. کرم بست، فش و بخشی از دینور و همچنین حمایت نایب السلطنه مولک ایجاد خواهد شد.

این کارشناس ارشد مردم شناسی افزود: اگرچه هنر تعزیه خوانی یا تعزیه خوانی در کرمانشاه قدمتی طولانی دارد، اما تاریخ پیدایش آن به طور دقیق مشخص نیست، اما برخی معتقدند شکل گیری تعزیه در ایران به دوران قبل از اسلام بازمی گردد. که در اصل برای سیاوش بود اجرا شد. اکثر کارشناسان و مردم شناسان، اما دوره زندیه و قاجار را دوره رونق و شکوه تعزیه خوانی در ایران می دانند.

وی با بیان اینکه تعزیه در لغت به معنای اجرای مذهبی، عزاداری، سوگواری و یاد عزیزان است، گفت: تعزیه نوعی اجرای مذهبی و یکی از اصلی ترین مراسم عزاداری ماه محرم است.

جواهری بیان کرد: در این مراسم هر شخص بدلکار به عنوان یکی از شخصیت های عاشورا ایفای نقش می کند و با نظم خاصی به تلاوت آیات می پردازد که این مراسم توسط افرادی که صدای خوب و توانایی ارائه نمایش دارند اجرا می شود.

وی در تشریح نقش مراجع تقلید گفت: مراجع تقلید در اجرای هر مجلسی معمولاً دو دسته اولیاء و مستمع هستند. به مقلدانی که نقش ولی و یاور دین را ایفا می کنند، ولی و ظالم و پیامبر می گویند و کسانی که نقش عاشق و ضد دین را بازی می کنند، عاشق یا ظالم هستند.

این کارشناس میراث فرهنگی استان کرمانشاه ادامه داد: اولیاخان ها نقش های خود را موزون و شیوا اجرا می کنند، اما اشقیاخان ها سخنان خود را ناهموار و بی احتیاطی و در مواردی تمسخرآمیز بیان می کنند، اولیاخان ها لباس سبز یا مشکی می پوشند و اشقیاخان معمولاً لباس می پوشند. لباس قرمز

وی یادآور شد: در تعزیه عده ای اهل ذوق و آشنا در عزاداری ماه محرم فعالیت می کنند و برای ارادت و اخلاص به اهل بیت (علیهم السلام) طی مراسمی ویژه به بازآفرینی داستان های مرتبط می پردازند. به حادثه کربلا در حضور مردم.

این کارشناس ارشد مردم شناسی با بیان اینکه اجرای آیین های کهن و اصیل ایرانی اسلامی در بین مردم کرمانشاه نشان از عمق فرهنگ و اصالت دینداری آنان دارد، تصریح کرد: این آیین ها در میان مردم کرمانشاه به خوبی نشان داده شده است. اگرچه گذشت زمان حافظه و اجرای این هنر را کمرنگ کرده است، اما همچنان طنین تعزیه و صدای خوانندگان در تکایا و مراکز اصلی اجتماعات قدیم کرمانشاه به گوش می رسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید