راز ماندگاری «هنر تعزیه» از نگاه «تعزیه گردان» گچسارانی/پرفورمنس آرت که میراث جهانی ایرانیان است+عکس


ساعت: 11:20
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1887005

هنر اصیل تعزیه یکی از هنرهای پرمخاطب گذشته است و به دلیل اینکه برخاسته از بطن مردم بوده و همواره با حمایت و هنرمندی آنان تثبیت شده است، رونق بسیاری یافته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اورنگ ناراکی کارگردان و رهبر ارکستر گچسارانی در گفت و گو با صبح زاگرس درباره معنا و جایگاه هنر اصیل تعزیه در فرهنگ ایرانی اسلامی گفت: تعزیه یک درام موسیقایی است که با آمیختن این عنصر تعزیه به جامعیت مطلوب دست می یابد. و می تواند مفاهیم ظریف شما را به شیوه ای مطلوب بیان کند.

وی افزود: اهمیت موسیقی در بافت تعزیه را نباید از نظر زیبایی شناختی نادیده گرفت زیرا تعزیه بدون موسیقی قطعا بار احساسی کمتری دارد چرا که موسیقی عاملی موثر در ضبط و پیوند صحنه ها و توصیف است. از و بیان حالات خاص و عام.

کارگردان و رهبر ارکستر گچسارانی ادامه داد: بنابراین مخاطب با موسیقی مفاهیمی چون جنگ، میدان جنگ، عزاداری، تغییر صحنه، شادی و رقابت را درک می کند. جدای از این موارد، تعزیه خوانان باید موسیقی را به صورت اساسی بشناسند زیرا باید با سازهای ایرانی بخوانند تا این حس ناب را در ذهن مخاطب ایجاد کنند.


e0d0673c 61b2 4118 9375 4c80b55995e4 خبر خاکستری

نراکی تصریح کرد: لازم به ذکر است که نمادها و نشانه های تعزیه در لباس و ابزار متجلی می شود و شخصیت ها بر اساس جایگاه و شهرت خود از آن ها استفاده می کنند در نتیجه به عنوان رمز و نشانه غیرکلامی در آن به کار می روند. بیان درک در مورد اکثر اجراها.

وی افزود: رنگ ها بیانگر روحیه و اعمال تعزیه گران است و این ترکیب معنادار رنگ ها از علم گرفته تا چادر و لباس وجود دارد که در مراسم تعزیه هر گروه رنگ و لباس خاصی دارد. بر اساس این قاعده کلی است که شخصیت های اختصاص داده شده به هر گروه (والدین و بزرگترها) از رنگ و لباس خاصی استفاده می کنند.


f651d260 3b81 48fd 8355 6a588e30fda5 خبر خاکستری

ناراکی بیان می کند: بنابراین «تعزیه گردان» یا «معین البکاء» در شرایط امروزی در عین حال که نقش کارگردانی را بر عهده می گیرد، فراتر از آن نیز تعهدی را به همراه دارد. او پخته ترین و آگاه ترین فرد تعزیه است، به همه ظرافت ها، نه تنها اجرا، بلکه به جنبه های روحی و معنوی اثر و شرایط فضایی آن واقف است.

گچسارانی، کارگردان و تعزیه بندر ادامه داد: تعزیه بندر بعد از شروع تعزیه همه جا حضور دارد، حرکات بازیگران، نوازندگان و حتی تماشاگران را تنظیم می کند، وسایل صحنه را به حرکت در می آورد و کنترل کاملی بر تا دارد. فرآیند زیح.

ناراکی ادامه داد: با این وجود طبیعی است که تعزیه با محتوا و فرم و قالب غنی اش که در جهان منحصر به فرد است، نه تنها جایگاه ویژه ای در فرهنگ نمایشی ما داشته باشد، بلکه وارد عرصه نمایش نیز شود. جهان به عنوان نماد هنر نمایشی ایران از آنجایی که عامل ایمان، دین و هنر در ایجاد تعزیه تأثیر زیادی داشته است، بنابراین تعزیه را باید هنر ایرانی نامید.


b4fa0696 ee04 47cb 8e1f 9dbc871fb780 خبر خاکستری

وی تصریح کرد: فاجعه کربلا و عدالت خواهی حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام خود حرکتی متفاوت شد و حضور شخصیت سیدالشهدا(ع) عامل اصلی شکل گیری تعزیه شد. تعزیه در کنار همه حقانیت، از آنجایی که مرز ظریف دین و هنر را طی می کند، باید از آزمون فقه و فلسفه اسلامی عبور کند تا به عنوان یک هنر نمایشی دینی کامل پذیرفته شود.

نراکی بیان کرد: عناصر بیشماری جایگزین تعزیه شده است اما ابتدایی ترین آنها دسته گل سرخ، تکان دادن سینه، خواندن دعا، خواندن دعا، نوحه خوانی و چرخاندن شمایل است. مانند طبیعت می ماند که از عناصر گوناگونی تشکیل شده است که نبود هیچ کدام هماهنگی لازم را از بین نمی برد، بلکه ترکیب آنها در کنار هم زیبایی و هارمونی خاصی ایجاد می کند، اگرچه هر کدام تاریخ پیدایش جداگانه ای دارند، اما در فرم، به طرز ماهرانه ای یکی به دیگری قرار می گیرد.

وی در پایان گفت: اگرچه باید توجه داشت که هنر اصیل تعزیه یکی از هنرهای رایج گذشته بوده و همواره از رونق زیادی برخوردار بوده است زیرا برخاسته از دل مردم بوده و همواره با حمایت های مردمی پایه گذاری شده است. مردم و هنر آنها


c8849c3c 3ff0 4f9c 9c20 4e604c189b78 خبر خاکستری


f0185f7b e97d 46d2 b0eb 11624df8173f خبر خاکستری


6f55d3cb 6afe 45f0 afc9 0ebf4f69e35a خبر خاکستری


314c5b1b bf9d 4acf 86c4 cad638534943 خبر خاکستری


59cdf268 9d00 45b5 91d4 37603900f31e خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید