تعزیه هنر آیینی بازگویی رنج و شجاعت در صحنه عاشورا است.

هنری که در آن صحنه‌هایی از واقعه کربلا و تاریخ قهرمانان آن در قالب نمایش روی صحنه در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و آمیختگی این حرفه با هنر آواز، موسیقی و نمایش در بیننده .

از دیرباز محرم الحرام بهترین زمان برای اجرای تازی است و استان قزوین نیز در این هنر دستی دارد و گروه های مختلف تازی خوان نه تنها در استان بلکه در سایر استان ها نیز به اجرای تازی می پردازند.

حسن سهری در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ وی با اشاره به 23 سال فعالیت خود در عرصه تعزیه گفت: تعزیه هنری است که نسل به نسل از پدران به پسران منتقل می شود و می توان گفت قاریان امروزی این حرفه را از پدر آموخته اند یا از اولیاء. اقوام طبقاتی

و افزود: من خارج از این تعریف نیستم و از سن 6 سالگی به عنوان یک هنر آیینی به این هنر عشایری پرداختم.

قزوین دارای مدرسه تخصصی تعزیه است

این تعزیه خوان با اشاره به استان های دارای آموزشگاه های تخصصی تعزیه گفت: قزوین علاوه بر اصفهان، مرکزی و تهران یکی از قدیمی ترین استان ها در زمینه تعزیه خوانی است و تعزیه خوانان خوب زیادی دارد.

سهوری با ابراز تاسف از عدم رویکرد فرهنگی تعزیه خوانی در قزوین تصریح کرد: با توجه به اینکه قزوین یکی از استان های پیشگام در زمینه تعزیه خوانی است، اما در حال حاضر حتی حمایت تخصصی در زمینه تعزیه وجود ندارد. ضیه این شهر و تعزیه های حرفه ای در روستاها و مناطق همجوار قزوین است.

این قاری ادامه داد: از سوی دیگر استقبال استان های همجوار باعث شد قاریان صاحب نامی چون رضا مشائیک از قزوین مهاجرت کنند و این هنر را در شهرهای دیگر به نمایش بگذارند.

وی با اشاره به عدم حمایت نهادهای دولتی و گروه های فرهنگی از هنر تعزیه گفت: بدون شک اگر حمایت و پیگیری مسئولان در زمینه برپایی گردهمایی تخصصی تعزیه صورت می گرفت. در حال حاضر رویکرد خوبی را می دیدیم زیرا سایر استان های دارای مدرسه به دلیل حمایت مسئولان از قزوین جلوتر هستند.

قزوینی ادامه داد: در واقع مسئولان استان های اصفهان، مرکزی و تهران از تعزیه خوانان شهر خود از لحاظ مالی، زیرساختی و برگزاری دوره های تعزیه حمایت می کنند.

وی با اشاره به اجرای همزمان موسیقی، آیینی، شعر و نمایش در تعزیه گفت: برخی از اساتید موسیقی معتقدند که وجود تعزیه بسیاری از گوشه های موسیقی را حفظ کرده است و در نبود تعزیه اینها گوشه ها ناشناخته می ماند.

این تعزیه خوان با اشاره به تفاوت مکاتب تعزیه در گذشته گفت: در دوران دور به ویژه در دوران قاجار، شاعران از روایات و نبردهای مختلف برای شعر تعزیه الهام می گرفتند و همین رویکرد باعث ایجاد تفاوت در مدارس، اما اکنون با وجود پیشرفت فضای مجازی و گسترش کلیپ های ترتیل در سراسر کشور، تلاوت یک مکتب را ایجاد و دنبال می کند.

سهریه با اشاره به وجود بیش از 300 مجلس تعزیه تاکید کرد: هر چند اکنون هر هفته در استان های مختلف تعزیه اجرا می شود، اما به هر مناسبتی می توان تعزیه اجرا کرد و در هر تعزیه ای از مداحی گریزی است. اهل بیت و مظلومیت سید امام حسین (ع) زده می شود.

در قزوین فضای اختصاصی برای اجرای تعزیه وجود ندارد

وی تصریح کرد: با توجه به وسعت و جمعیت قزوین حداقل باید 3 تعزیه تخصصی در قزوین وجود داشته باشد اما اکنون به دلیل نبود فضای تخصصی برای اجرای تعزیه شاهد هستیم که حتی در ایام محرم نیز تعزیه های کمی اجرا می شود. در شهر.

این تعزیه خوان ادامه می دهد: علی رغم اینکه اجرای تعزیه نیازمندی ها و فضای خاصی است، اما اکنون تعزیه در سالن های ورزشی، مساجد و امامزاده ها اجرا می شود.

سهری با اشاره به وجود تکیه های تخصصی تعزیه در روستاهای رزجرد، حصار و شینگار بیان کرد: این تکیه ها بدون حمایت دولتی و توسط موسسان خصوصی ایجاد شده و به جز این قطعات امکان مسابقه اسب دوانی در هیچ یک از قزوین وجود ندارد. محله ها

وی با تاکید بر لزوم تمرین و ممارست مستمر در یادگیری تعزیه گفت: آموزش تعزیه خوانی به کودکان یک سنت است اما اکنون با کم رنگ شدن انتقال این هنر از پدر به پسر، دستگاه های اجرایی مانند اداره ارشاد و بسیج هنرمندان جهت کار و برگزاری دوره های آموزشی.

قزوینی تاکید کرد: افرادی که وارد حرفه تلاوت می شوند باید دارای ویژگی هایی مانند علاقه، صدای خوب، صورت و قامت باشند و در این صورت می توانند در عرض 2 تا 3 سال تلاوت کنند.

سهری افزود: از آنجایی که تعزیه نیاز به تعزیه خوان خوب دارد، تعزیه خوانان باید به آیات و داستان ها احترام کامل داشته باشند و با اعتقاد خالصانه به اجرای تعزیه بپردازند.

وی ادامه داد: جدا از رسالت تعزیه خوانان برای ارائه یک اجرای خوب، زیرساخت تماشای تعزیه نیز باید برای مخاطب ایجاد شود زیرا هر تعزیه 5 ساعت زمان می برد و شنوندگان باید در فضایی راحت بنشینند. مکانی برای تماشای این هنر آیینی

این قاری با بیان اینکه نقش ها بر حسب سن و جنسیت صوت بین قاریان توزیع می شود، گفت: عمدتا افراد زیر 30 سال نقش های زنانه می خوانند و حضرت علی اکبر و بزرگترها با توجه به فیزیولوژی خود نقش های شهادت و سایر افراد را می خوانند. بدن و صدایی که دارند خواندن عاشقانه را می پذیرد.

بی مهری مسئولین قزوین به هنر این

سهری بیان کرد: با وجود اینکه انجمن تعزیه خوانی در قزوین وجود دارد، اما عدم ترویج و معرفی مناسب این حرفه دلیلی است که به تعزیه نسبت به سایر حرفه ها کمتر توجه می شود.

وی افزود: بی شک معرفی این حرفه باعث می شود افرادی که می خواهند به هنر آیینی نگاه کنند تعزیه کنند.

این تعزیه خوان در پایان بر لزوم توجه بیشتر مسئولان به تعزیه خوانان تاکید کرد و گفت: امیدوارم مسئولان نگذارند تعزیه قزوین فقط در استان های دیگر اجرا شود و همشهریان از مزایای آن بهره مند نشوند. حمایت آنها.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید