شعر آیینی; درختی بلند که باید محکم باشد/ شعر آیینی در انتظار حمایت واقعی مسئولان


زمان: 12:30 بعد از ظهر
تاریخ انتشار: 1401/05/17
کد خبر: 1888510

دامنه مفاهیم دینی بسیار گسترده است و اگر از منظر ادبیات به آن نگاه کنیم، بیش از هر چیز یک موضوع از جایگاه ویژه ای برخوردار است و آن شعر آیینی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته مرات بخش قابل توجهی از ادبیات تعلیمی مربوط به ادبیات آیینی است. اساساً ادبیات دینی در تمام میراث های ادبی جهان به نوعی با محتوا و عرضه های دینی و اعتقادات دینی آن قوم گره خورده است. ماه محرم و واقعه عاشورا یکی از مضامین اصلی شعر شاعران آیینی کشورمان است. به همین مناسبت خبرنگار مرات با تعدادی از شاعران آیینی و متولیان فرهنگی در رابطه با شعر آیینی به گفت وگو نشست.


72a8e481 9d86 47c4 85ba 25c804d3951c خبر خاکستری


دوران طلایی شعر آیینی در ایران پس از انقلاب اسلامی بود

ایمان کریمی شاعر آئینی در گفت و گو با مرات با اشاره به اشراف و علاقه زیاد رهبر انقلاب به شعر گفت: فکر می کنم دغدغه مندترین فرد در جمهوری اسلامی رهبر انقلاب به ویژه شعر آئینی و توجه ویژه ایشان به شعر است. این مقوله یکی از دلایل مهم رشد و توسعه شعر آیینی پس از انقلاب در کشور است.

این شاعر آیینی ادامه داد: با وجود معدود شاعران آیینی بزرگ قرون گذشته، دوران طلایی شعر آیینی در ایران پس از انقلاب اسلامی بود. در این دوره، حمایت از شعر آیینی، شاعران را قادر ساخت تا خود را در معرض دید عموم قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه شعر آیینی و پرورش شاعران آیینی را نباید به دولت و ادارات واگذار کرد، گفت: تغییر دولت ها و مسئولان رویکرد اجرایی به شعر آیینی را تغییر می دهد و لازم است ساختارها و اجتماعات خودجوش و مردمی، حمایت شود. و رشد شعر آیینی را باید بیش از پیش تثبیت کرد.

کریمی با اشاره به اینکه در شعر آیینی به نقطه ایده آل نرسیده ایم، تصریح کرد: اصولاً در شعر نقطه آرمانی وجود ندارد. امروز در مقوله قالب شعر در جایگاه بسیار خوبی قرار داریم اما از نظر مضمون هنوز به قرون گذشته نرسیده ایم مثل اشعار عمان سامانی، دعبل و محتشم کاشانی و غیره. شعر آیینی فقط مختص اهل بیت نیست، بلکه هر آنچه که مربوط به شعائر ملی و مذهبی ماست در محدوده شعر آیینی تعریف می شود. البته شاعران آیینی کشورمان در حوزه شعر اهل بیت به صورت تخصصی تری فعالیت کردند.

این شاعر با بیان اینکه سرودن یک شعر آئینی خوب مستلزم تحقیقات علمی، دینی و تاریخی کامل است، اظهار داشت: شعر آئینی خوب، نیازمند تحقیقات علمی، مذهبی و تاریخی است. وی بیان کرد: با نگاهی به شاعران بزرگ آئینی می توان دریافت که در این زمینه افرادی بودند که در فقه اجتهاد داشتند و پس از تکمیل اطلاعات دینی و تاریخی خود به سرودن پرداختند، اما امروزه تعداد زیادی از شاعران آئینی سابقه دارند. از اهل بیت و کتب دینی-تاریخی مانند مقاتل کمتر شناخته شده است.

وی افزود: اگر با نگاهی کلی به استان سمنان در رابطه با شعر آیینی نگاه کنیم، باید گفت استان شاعران خوب از نظر بضاعت ادبی بر شعر آیینی مسلط است. متأسفانه شعر به ویژه در روستاها به دلایلی از جمله کمبود مکان و دوره های آموزشی در زمینه شعر آیینی و کمبود شاعران شایسته در روستا وضعیت خوبی ندارد.

کریمی با اشاره به تلاش های خودجوش شاعران آیینی استان سمنان افزود: جایگاهی که شاعران آیینی استان امروز ایستاده اند تنها مرهون تلاش فردی خود شاعران است. مثلاً شاعران ما به صورت انفرادی به شهرها و استان های دیگر سفر می کنند و برای رشد و توسعه خود در همایش ها، جشنواره ها و دوره های آموزشی خارج از استان شرکت می کنند.

این شاعر آیینی بر وجود فرصت های مناسب برای شعر آیینی در سمنان تاکید کرد و ابراز داشت: در حال حاضر شاعرانی در استان داریم که کتاب هایشان نه تنها چاپ می شود بلکه به دیدار رهبر انقلاب با اهالی شعر و ادب دعوت شده اند. و همچنین مداحان بزرگ کشور از اشعار این شاعر استفاده می کنند.

وی با انتقاد از بی توجهی ادارات و سازمان هایی که باید نسبت به شعر آیینی در استان پاسخگو باشند، تصریح کرد: متأسفانه متولیان فرهنگ و ادب استان حمایت خاصی از شعر آیینی نکرده اند. البته در گذشته نیز جلساتی برگزار شد اما این جلسات مثمر ثمر نبود و ادامه پیدا نکرد.


2634c402 fa4b 4ef4 8257 0b7d1e18a845 خبر خاکستری


شعر آیینی امروز; سبک و مهار شده

زهرا سادات موسوی مقدم دیگر شاعر آیینی که وجود جلسات نقد را برای ارتقای کیفی کار شاعران ضروری می داند. فرمود: امروز شعر آیینی هم آسان است و هم حرام; آسان، زیرا تعداد شاعرانی که شعر آیینی می سرایند بسیار زیاد شده است، اما از این نظر که شعر آیینی همچنان از نظر کمیت در سطح پایینی است خودداری کنید.

این شاعر خاطرنشان کرد: نوشتن شعر آیینی مستلزم این است که به آن سبک شعر علاقه داشته باشید. وی افزود: همه شاعران قالب شعر را می شناسند، اما فردی که برای سرودن شعر آیینی تلاش می کند، علاوه بر شناخت قالب شعر، باید عشق، علاقه، اندیشه و موقعیت فکری مناسب برای سرودن شعر آیینی فاخر داشته باشد. به عبارت دیگر می توان گفت شعر آیینی آیینه اندیشه و مواضع فکری شاعر است.

وی افزود: به دلیل گنجاندن مضامین مذهبی در شعر آیینی، سرودن این نوع شعر نسبت به سایر انواع شعر دشوارتر است.

موسوی مقدم خاطرنشان می کند که شاعران نامدار گذشته کمتر وارد عرصه شعر آیینی شده اند. وی گفت: حرکت شعر آیینی امروز بسیار کند است و منابعی که گذشتگان برای شاعران آیینی به جا گذاشته اند محدود است. بنابراین شعر آیینی امروز نیازمند تحرک، پویایی و نوآوری است.

این شاعر آیینی در ادامه بیان کرد: ما به دنبال دریافت ابیات برای شعر آیینی شب نیستیم، بلکه به دنبال ایجاد حس احترام و ارزش واقعی برای شعر، پرورش شاعران آیینی نوپا و تربیت خود هستیم. و آنها.

وی با اشاره به بی توجهی به شعر آیینی در استان گفت: چند سال پیش به همت معاون فرهنگی و ورزشی شهرداری مکانی برای شعرهای آیینی وجود داشت و دوره هایی برگزار شد که بسیار برگزار شد. برای شاعران سمنانی مفید و جذاب است اما متاسفانه با تغییر مدیران فضا و ظرفیت از شاعران گرفته شد.

موسوی مقدم خاطرنشان کرد: در گذشته مطالبات و مشکلات شاعران آئینی در رسانه ها مطرح می شد اما تغییری در این زمینه شاهد نبودیم.


680ebde2 e240 4ea1 a018 0b8f4fab9eec خبر خاکستری


هنرمندان را باید به خلق آثار بزرگ تشویق کرد

ابوالفضل صادقی نژاد معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ اسلامی و رهبران اسلامی استان سمنان با اشاره به اینکه باید همه هنرمندان را به خلق آثار فاخر تشویق کرد. وی بیان کرد: نیاز به تدوین و اجرای طرحی برای بهبود وضعیت موجود در حمایت از شاعران به ویژه شاعران آیینی است.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه ذوق هنری مدیران فرهنگی در روند رشد هنرهای مختلف تاثیرگذار است، گفت: با توجه به این موضوع، هنرهای مختلف در این حوزه تاثیرگذار هستند. وی بیان کرد: قطعا حضور مدیران علاقمند به هنر می تواند تاثیر مثبتی در توسعه هنرهای مختلف داشته باشد. همچنین ارتباط و همدلی مسئولان و شاعران در بهبود شرایط مؤثر است.

صادقی نژاد با تاکید بر اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و مدیرکل این اداره کل خود را در کنار هنرمندان می بینند، اظهار داشت: برای اولین بار است که سوالات و مشکلات مطرح شده از سوی شاعران را می شنوم و امیدوارم بتوانیم با هم بر مشکلات موجود غلبه کنیم، بیا برویم


27f54fc6 1101 4a38 9ba2 d7dd5d6d779d خبر خاکستری


حفظ شعر آیینی نیازمند ساختاری خاص و رویکردی منسجم است

مهدی نعیمی، شاعر آیینی، با بیان اینکه تصمیم گیری و رویکرد به مسائل فرهنگی از جمله شعر، نیازمند حمایت همه ادارات و سازمان های مرتبط با فرهنگ و هنر است؛ وی بیان کرد: به نظر می رسد خارج از فضای اهالی فرهنگ و هنر کسی پاسخگوی نیاز شاعران و هنرمندان نباشد اما از سوی دیگر شاهد این مشکل هستیم که بسیاری از سازمان ها از ظرفیت و هنر بهره می برند. اهالی هنر در انواع مراسم. اگر تمام بخش هایی که به نوعی با هنرمندان در تعامل هستند و متولیان هنر محسوب می شوند از آنها حمایت کنند. بسیاری از مشکلات موجود حل خواهد شد.

وی حفظ شعر و شعر آیینی را مستلزم ساختاری خاص و رویکردی ثابت دانست. وی بیان کرد: معمولا تغییر دولت ها و مدیران منجر به تغییر رویکرد عملی سازمان ها و ادارات می شود و به همین دلیل باید بخشنامه ها و مصوباتی دائمی و الزام آور برای حمایت از شعر آیینی تدوین کنیم.

نعیمی با انتقاد از رفتار نامناسب و منظم ادارات و سازمان ها با شاعران به ویژه شاعران آیینی گفت: متاسفانه در هر مراسم ملی و مذهبی به دنبال شاعران آیینی می آیند اما پس از استفاده از هنر شاعران برخوردهایی که با آنها می شود. خالی از احترام و قدردانی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید