طرح دیگری برای جداسازی «اقتصاد و برجام»؛ وقتی عراقچی و گروسی تاثیر بیشتری روی نرخ ارز دارند!

طرح دیگری برای جداسازی «اقتصاد و برجام»؛  وقتی عراقچی و گروسی تاثیر بیشتری روی نرخ ارز دارند!

قیمت دلار وارد کانال 60 هزار تومان شد و از همان لحظه ای که شایعه ای منتشر شد، روند معکوس شروع شد، این شایعه چیزی جز مذاکره و برجام نبود که آقای رئیس جمهور قول داده بود ما مقید نمی شویم اما واقعیت جهان امروز نشان می دهد که چه بخواهیم و چه نخواهیم اقتصاد با سیاست خارجی گره خورده و رابطه مستقیم دارد.

اما روند نزولی ارز با سفر رافائل گروسی و مذاکرات سازنده با سازمان انرژی اتمی ادامه یافت تا اینکه قیمت آن به زیر 50 هزار تومان رسید و اکنون بسیاری از کارشناسان معتقدند قیمت ارز در انتظار سرنوشت معلق است. تعیین برجام، خبر مثبت دیگری است که می‌تواند دوباره قیمت‌ها را پایین بیاورد و برعکس، اخبار منفی مانند قطعنامه شورای حاکم می‌تواند دلار را به روند صعودی بازگرداند.

طرح دیگری برای جلوگیری از گرفتاری

این موضوع بار دیگر نشان داد که فضای اقتصادی کشور تا چه اندازه تحت تاثیر سیاست خارجی، برجام و به طور کلی فضای روانی ناشی از این تحولات بوده است، موضوعی که البته نیاز به مدرک خاصی ندارد، بلکه دولت سعی کرد آن را انکار کند.

در ماجرای اخیر به وضوح دیدیم که نفوذ گروسی و عراقچی بسیار بیشتر از تصمیمات دولت و بانک مرکزی است، شایعه حضور مذاکره کننده ارشد سابق کشور در تیم فعلی و حضور گروسی. در تهران همان کاری را کرد که دولت هفته ها و ماه ها صرف کرد. ناتوان به نظر می رسید!

دیدگاهتان را بنویسید