حذف ارز ترجیحی به ساماندهی اقتصاد کمک می کند/دولت نرخ ارز را در بازار تثبیت می کند


ساعت: 14:28
تاریخ انتشار: 1401/02/15
کد خبر: 1836580

محمدرضا سبزعلی پوربا با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی به اقتصاد کمک می کند، گفت: دولت باید نرخ ارز را در بازار تثبیت کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا سبزعلی پور، اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در گفت و گو با خبرنگار مرآت، گفت: دولت قبل ارز ترجیحی را به نام مردم و برای کمک به جامعه ایجاد کرده است. متأسفانه پس از مدت کوتاهی هدف از ایجاد این ارز تغییر کرد و در نهایت شاهدیم که ارز ترجیحی یا ارز جهانی به بیراهه رفته است.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با اشاره به اختصاص ارز ترجیحی به مجموعه ای از نیروهای ویژه و سودجو در دولت قبل گفت: 30000 جلد.

این کارشناس اقتصادی به برداشت نزدیک به 12 هزار میلیارد دلار ارز مورد نظر بانک مرکزی در دولت روحانی و عدم بازگشت ارز اشاره کرد و گفت: این موضوع باعث ایجاد شکاف طبقاتی بزرگ در جامعه شد و برخی افراد به اصطلاح ثروتمند شدند. شب.”

وی افزود: در ابتدا قرار بود ارز مورد نظر شما حدود 100 کالا باشد اما در نهایت به 25 کالا داده شد که پس از مدتی به 6 کالا از جمله دارو، گندم، مواد اولیه دامی و … کاهش یافت.

سبزعلی پور با اشاره به کاستی های فراوان ارز ترجیحی برای اقتصاد کشور گفت: لزوم حذف ارز ترجیحی بر هیچکس پوشیده نبود و امری اجتناب ناپذیر بود و باید انجام می شد، اما نکته مهم نحوه اجرای این لغو است. فشار بر مردم را به حداقل برسانند و مردم وارد جدول شوند و برای این منظور باید این ارز به تدریج و به طور نامحسوس در عرض یک سال از دسترس خارج شود، نه یکباره.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی اقتصاد را ساماندهی می کند، گفت: دو نرخی شدن ارز سرمایه گذاران خارجی را سردرگم می کند و در سال های اخیر کمتر شاهد تمایل این سرمایه گذاران برای ورود به اقتصاد بوده ایم.

وی افزود: تک نرخی شدن ارز مشکلات اقتصاد را حل می کند و باعث رشد توسعه اقتصادی و صادرات می شود. البته دولت باید نرخ ارز را در بازار تثبیت کند و ارز فقط به ارگان های قانونی مانند بانک ها عرضه شود.

پیام من /

دیدگاهتان را بنویسید