عرفه، روز عروج از نفس به سوی خداست


ساعت: 17:11
تاریخ انتشار: 1401/04/18
کد خبر: 1881983

عرفه مقدمه خودشناسی برای رسیدن به هدایت الهی و خداشناسی است و اگر قرار است با معرفت وارد محرم و صفر شود باید از روز عرفه شروع کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شرقماه نهم ذی الحجه که مصادف با روز قبل از کربان بایرام است، عرفه نام دارد که روز مناجات با خداست. آیه 77 سوره فرقان می فرماید: «کل ما یبعه بکم ربیع لولا دعاوکم» یعنی بگو: «اگر دعای شما نبود پروردگارم به شما توجه نمی کرد».

امیرالمومنین علی(ع) چهار شرط برای اجابت دعا را اینگونه بیان می‌فرمایند «لِلدُّعَاءِ شُرُوطٌ أَرْبَعَهٌ الْأَوَّلُ إِحْضَارُ النِّیَّهِ وَ الثَّانِی إِخْلَاصُ السَّرِیرَهِ وَ الثَّالِثُ مَعْرِفَهُ الْمَسْئُولِ وَ الرَّابِعُ الْإِنْصَافُ فِی الْمَسْأَلَه.» اول توجه کامل به خدا; طبیعت دوم با اخلاص; سوم، معرفت خداوند; چهارم، عدالت در موضوع. به معنای توجه به دیگران است. بنابراین ما نباید برای خود دعا کنیم.

روز عرفات روزی است که خداوند توبه داوود و آدم (علیهم السلام) را پذیرفت. در عظمت روز عرفه و قبولی توبه در آن، همین حدیث کافی است که امام صادق (علیه السلام) فرمودند: من او را در شهر رمضان نبخشیدم، او را نبخشیدم تا اینکه شهادت دهد. عرفه; هر کس در ماه رمضان آمرزیده نشود، (در زمان دیگر سال) برای او آمرزش نخواهد بود مگر اینکه در عرفه شرکت کند.

روایتی از رسول خدا (ص) است که فرمودند شبی در ذی الحجه است که شب شب است و در آن شب خداوند متعال توبه داوود را پذیرفت و آن شب عرفه است. هر کس در این شب عبادت کند صد و هفتاد سال عبادت به او داده می شود و دعایش مستجاب می شود.

یکی از فرصت های مهم در روز عرفه که مورد تاکید بسیاری از ائمه و بزرگان دین بوده است، فرصت دعا و مناجات از خداوند است. به فرموده امام سجاد (علیه السلام) این روز روزی است که درهای رحمت الهی باز است و خداوند عطایای خود را بر مردم عطا کرده و بر همگان عنایت فرموده است، لذا توبه پذیرفته و دعا مستجاب می شود.

در روایتی آمده است که امام سجاد علیه السلام در روز عرفه مردان و زنانی را دید که گدایی می کردند و فرمودند: اینها فاسقان خلق خدا، قومی که در پیشگاه خدا هستند و مردمی هستند که در پیشگاه خدا هستند. اینها بدترین خلق خدا هستند (زیرا رحمت خدا در این است. آنها واقعاً روز را غفلت کرده اند) مردم به خدا روی می آورند و به سوی مردان روی می آورند.

به دلیل اهمیتی است که به نماز داده شده است که در این روز دعاهای فراوانی از اهل بیت علیهم السلام برای برائت و طهارت وارد شده است که همگی حاکی از رضایت و مغفرت خداوند و استغفار از ذات بزرگ اوست.

هر چند روز عرفه به عنوان روز عید شناخته نمی شود، اما مانند عید است. زیرا خداوند در این روز ضیافتی عمومی دارد و بندگان خود را به ستایش و ستایش فرا خوانده و وعده بخشش و بخشش عمومی و برآورده شدن حاجات را داده است. چنین روزی قطعا یکی از روزهای برگزیده خداوند است.

دعا و نیایش با خدا از مهمترین اعمال این روز است. اهمیت دعای عرفه به حدی است که در وصف آن آمده است: «روزه روز عرفه با تمام فضیلت‌های نادری که دارد، اگر موجب ضعف یا سستی در نماز شود، مذموم است و برخی آن را جایز نمی‌دانند». نماز در این روز به حدی است که سید بن طاووس در اقبال حدیثی از امام باقر (علیه السلام) نقل می کند که اگر روزه آن روز باعث ضعف نماز شد، باید روزه آن روز را افطار کرد.

از سوی دیگر، از آنجایی که امام سوم شیعیان قبل از مراسم حج حرکت خود را به سمت کربلا آغاز کرد، برای شیعیان اهمیت زیادی دارد. زیارت سومین امام شیعیان نیز بسیار توصیه شده است. دعای امام حسین در روز عرفه از مهمترین اعمال این روز است که بعد از نماز ظهر و عصر خوانده می شود.


عرفه فرصتی طلایی برای بازماندگان شب قدر است

حجت الاسلام احمد رضایی کارشناس مذهبی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شرق وی درباره اهمیت روز عرفه گفت: درباره نامگذاری این روز به عرفه آمد، زمانی که جبرئیل (ع) مناسک حج را به حضرت ابراهیم (ع) یاد می داد، وقتی به عرفه رسید، فرمود: او گفت: “عرفات؟” یعنی “آیا یاد گرفتی؟” و او پاسخ داد “بله”. به همین دلیل به این نام خوانده می شود.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه مردم از این جایگاه به گناهان خود اعتراف می کنند، برخی آن را وسیله ای برای تحمل صبر و رنجی می دانند که برای رسیدن به آن باید متحمل شود. زیرا یکی از معانی «عرف» صبر و بردباری است.


معرفت خدا و خودشناسی مهمترین دستاورد روز عرفه است

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) فرمودند: خداوند در هیچ روزی مانند روز عرفه، بندگان خود را از آتش دوزخ رها نمی کند، افزود: خداشناسی و خودشناسی از مهمترین دستاوردهای آن روز است. عرفه

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه روز عرفه فرصت دیگری برای مغفرت است، تصریح کرد: در روایات آمده است که اگر انسان در شب قدر نتواند وارد غفران الهی شود، می تواند در روز عرفه وارد رحمت الهی شود.

وی با اشاره به اینکه روز عرفه روز استجابت دعاست، گفت: در روایتی آمده است که حضرت سجاد علیه السلام سؤال کننده ای را که در روز عرفه برای یاری نزد ایشان آمده بود، خطاب کرد و گفت: وای بر تو که در چنین روزی. فرزندان شما در شکم مادرانشان به آمرزش و رحمت خدا امید دارند، شما از غیر خدا کمک می گیرید. شب و روز عرفه زمان تقرب به خداوند است.


فضیلت عبادت کنندگان امام حسین (ع) در عرفه

یک کارشناس مذهبی بهترین عبادت سیدالشهدا(ع) را در شبانه روز عرفه دانست و گفت: هرکس امام حسین(ع) را در روز عرفه زیارت کند (با شناخت حق و حقوق خود) ثواب او را خواهد داشت. هزار حج و هزار عمره قبول است و هزار جهاد با رسول خدا یا امام عادل خواهد بود.

حجت الاسلام رضایی با اشاره به برخی اقدامات دیگر در روز عرفه، دستور داد: این فرصت که بهترین فرصت است; به خصوص از ظهر تا غروب آفتاب که در روایات آمده است غافل نشوید.


آخرین کلمه

عرفه مقدمه خودشناسی برای رسیدن به هدایت الهی و خداشناسی است و اگر قرار است با معرفت وارد محرم و صفر شود باید از روز عرفه شروع کند. مهمترین نکته ای که سیدالشهد علیه السلام سومین پیشوای شیعیان در دعای عرفه به آن اشاره کرده است، شناخت خدا و نعمت های او و این که خودشناسی در پرتو شناخت خدا محقق می شود. چنان که شاعر می گوید: «هر که تو را بشناسد با جانش چه کند… با فرزندان و خانواده و همسرانش چه کند…» از دیدگاه امام حسین (ع) اگر خدا را بشناسیم و همه وجود ما در حضور حق ذوب می شود، نیازی نیست که در غیر این صورت نخواهیم داشت.

آری عرفه آغازی است با علم برای عاشورایی و کربلایی شدن و هرکس می خواهد در مکتب امام حسین و دانشگاه عاشورا تربیت شود باید اهل نماز و علم و اشک و اهل ایثار و شهادت باشد. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید