روز عرفه فرصتی برای تهذیب نفس است / نماز منبع معرفت است


ساعت: 15:20
تاریخ انتشار: 1401/04/18
کد خبر: 1881981

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری:

امان الله علیمرادی گفت: عرفه فرصتی است برای اعتراف به گناهان خود نزد خداوند; اسلام اعتراف به گناه بندگان را جایز نمی داند. اما پیش خدا چرا؟ باید بین خودت و خدا سکوت کنی و عیوب و اشتباهاتت را بپذیری.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام والمسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با را آرمان; وی با بیان اینکه روز عرفه فرصتی برای تهذیب نفس است، گفت: انسان نیازمند انس با خدا، توجه، توسل و تضرع به درگاه خداوند است و مهم ترین فرصت یا از جمله مهم ترین آنها روز عرفه است.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: عرفه فرصتی برای اعتراف به گناهان در پیشگاه خداوند است. اسلام اعتراف به گناه بندگان را جایز نمی داند. اما پیش خدا چرا؟ باید بین خودت و خدا سکوت کنی و به عیوب و کاستی ها و خطاها و گناهان خود اعتراف کنی که مایه تاریکی ها و باعث بسته شدن فاصله و مانع فرار است.

وی تصریح کرد: فردی که می خواهد اصلاح شود باید گناه و خطای خود را بپذیرد و به خود و خدا به این خطا و گناه اعتراف کند. کسانی که در خود هیچ عیبی نمی بینند هرگز اصلاح نمی شوند.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی بیان کرد: روز عرفه روز دعا و مغفرت است؛ روز عرفه روز دعا و مغفرت است. این روز روز دعا، بخشش و توجه است.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری افزود: دعای کمال عشق و شوق و معرفت در روز عرفات که توسط سید الشهدا امام حسین (علیه السلام) در ایام عرفات سروده شد. مراسم، نشان دهنده روحیه وسواس، عشق و شوری است که از پیروان اهل بیت در چنین روزهایی انتظار می رود.


وی در خصوص بهترین آرزوها در دعای عرفه گفت: دعاهایی که از ائمه می شود مانند دعای ابوحمزه، دعای افتتاح، دعای عرفه و دعای کمیل بهترین دعاهاست. دعاهایی که در این دعاها آمده است به ذهن امثال ما نمی رسد، بلکه از طریق کلام ائمه (علیهم السلام) از خداوند طلب می شود.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی با تاکید بر اینکه نماز مایه خضوع و مناجات است، گفت: در این دعاها دلایلی برای خشوع و تضرع وجود دارد. مقاله با زبان، لحن و بیانی نوشته شده است که دل را فروتن و نرم می کند. با عبارات شیوا و شیوا، عشق و شیفتگی و شوق در این مناجات فوران می کند.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آموزه های زیادی در دعاهای معتبر وجود دارد که در دباگر نمی توان یافت. این آموزه ها با زبان دعا بیان می شود. نه اینکه آنها می خواستند پنهان شوند. ماهیت آن معرفت، ماهیتی است که با آن زبان قابل بیان است; نمی توان آن را به زبان دیگری بیان کرد. برخی از مفاهیم را اصلاً نمی توان بیان کرد جز با زبان دعا و نیایش و گفتگو و نجوا با پروردگار عالم.

وی با اشاره به مطلب فوق خاطرنشان کرد: در احادیث و حتی در نهج البلاغه کمتر شاهد این گونه علم هستیم; اما در صحیفه سجادیه، در دعای کمیل، در مناجات شعبانیه، در دعای عرفه امام حسین، در مناجات حضرت سجاد و در مناجات ابوحمزه سمالی، از این قبیل معارف بسیار می بینیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید