عرفه فرصتی است برای توبه و دعا برای رسیدن به جایگاه اولیه انسان


ساعت: 12:58
تاریخ انتشار: 1401/04/19
کد خبر: 1881986

حجت الاسلام مهدی طوسلی گفت: روز عرفه فرصتی برای توبه، مغفرت و دعا برای رسیدن به جایگاه اولیه انسان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام مهدی طوسلی در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز، اظهار کرد: یکی از ویژگی های مؤمن این است که همیشه می خواهد به خالق نزدیک باشد و دائماً برای رضای خدا تلاش می کند و البته این هم وجود دارد. ارتباط خالق و مخلوق، اما شخصیت پردازی مذکور در مومین بیشتر نمایان است.

وی افزود: بر اساس روایات می توان با توبه و نماز در مکان و زمان خاصی به خدا نزدیک شد و رضایت خداوند را دریافت کرد، بنابراین نماز خواندن در مکان و زمان خاص از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

حجت الاسلام توسلی تصریح کرد: طبق روایات یکی از اوقات خاص و ویژه روز عرفات است که طبق روایات فراوانی برای زائران در صحرای عرفات و برای غیر زائران در حرم آن حضرت است. حسین علیه السلام برای رضای خدا حرکت کنند و در افزایش معرفت خدا تلاش کنند.

این کارشناس مسائل دینی با تاکید بر اینکه خداشناسی بسیار مهم است، گفت: هر چه معرفت مومنان نسبت به خداوند بیشتر شود، رتبه مؤمن بالاتر می رود.

خوجت الاسلام توسلی خاطرنشان کرد: در دعای عرفه بر لزوم استفاده از عنایات الهی، تفکر در حاکمیت خداوند، اندیشیدن به قدرت خداوند، مقایسه قدرت خداوند نسبت به بندگان، تفکر در فطرت اشاره شده است، لذا روز عرفه فرصتی برای توبه، استغفار و دعا برای رسیدن به جایگاه اولیه انسان است.

وی گفت: در مورد مکان عرفه احادیث بسیار است و البته در آن روز خداوند توبه حضرت داوود و حضرت آدم را پذیرفت.

خوجت الاسلام توسلی تصریح کرد: در عظمت روز عرفه همین بس که امام صادق (علیه السلام) فرمودند هرکس در ماه رمضان آمرزیده نشود در هیچ وقت دیگر برای او آمرزش نخواهد بود. سال جز روز عرفه حجه یکی از شبهایی است که ابراهیم خلیل الله در آن است و خداوند در آن شب توبه داوود را پذیرفت.

وی افزود: امیدواریم همه ما از آثار و برکات روز عرفه بهره مند شویم و با دعا و توبه از خودشناسی به خداشناسی برسیم.

حجت الاسلام طوسی با بیان اینکه عرفه به معنای علم است، گفت: در آن روز امام حسین(ع) دعای معروف عرفه را خواند و عازم کربلا شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید