لیلة الرغائب فرصت مهم در بندگی و عبادت / رجب و فرصتی ناب برای دعا و استغفار از لیلة الرغائب


ساعت: 12:50
تاریخ انتشار: 1400/11/14
کد خبر: 1805697

اولین جمعه ماه رجب به شب لیلة الرغائب یا شب هوس معروف است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کوم فردا، ماه رجب اولین ماه از ماه های حرام و ماه خدا و زمان عبادت و دعا و شفاعت است و رحمت الهی در این ماه فرو می رود، از این رو این ماه نامیده می شود. رجب الاصاب زیرا «یعنی ریختن. بر اساس برخی روایات، لیله الرغائب هم در شب جمعه و هم در ماه رجب شرف و ارزش را در هم می آمیزد و ارزشی مضاعف دارد.

c5f82bc2 2e2a 40ba be56 f65a8cd0c3d2 خبر خاکستری

ماه رجب، ماه استغفار امت
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در مورد ماه رجب می فرماید: «ماه رجب، ماه استغفار قوم من است. پس در این ماه استغفار کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است «و هم گفتند رجب ماه بزرگ خداست و هیچ ماهی در قداست و فضیلت به پایه نمی رسد و جنگ با کافران در این ماه حرام است». «در نظر داشته باشید که رجب ماه خدا و شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است و اگر یک روز از ماه رجب را هم روزه بگیرد خدا را خشنود می کند و غضب خدا از او دور می شود. “
امام هفتم (علیه السلام) در این باره می فرماید: رجب نام نهری در بهشت ​​است که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر است; هر که روزی از آن روزه بگیرد، خداوند از این نهر سیراب کند.
همچنین از امام صادق علیه السلام منقول است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه استغفار کنید زیرا خداوند بخشنده و مهربان است. ، می گویند چون رحمت خدا در این ماه بر قوم من جاری می شود، از آمرزش و توبه خداوند بسیار بگو.
رجب یکی از ماه های بزرگی است که در آن شاهد طلوع سه امام معصوم، امام علی (ع)، امام محمد باکر (علیه السلام) و امام جواد (علیه السلام) و آغاز بزرگ ترین نهضت تاریخ بشر هستیم. بعثت رسول است عشق و محبت محمد مصطفی (ص) برای هدایت و سعادت مردم در آن حضرت اتفاق افتاد. یاد و نام پیشوایان جان باخته در این ماه موسی کاظم علیه السلام و هادی علیه السلام دارم و رسول کربلا زینب کبری علیها السلام گرمای دلهای مؤمنان و نیمه رجب است. پذیرای مومنان کوی دوست خواهد بود.او شاهد تنهایی مشتاقان بود.

لیله الرغائب (شب آرزوها)
یکی از شب های بزرگ و با شکوه ماه رجب، شب اولین جمعه این ماه است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم درباره لیلة الرغائب می فرماید: «از شب جمعه اول ماه رجب غافل نشوید. زیرا این شبی است که ملائکه آن را «لیله الرغائب» می نامند. این نام به این دلیل است که وقتی ثلث شب می گذرد، فرشتگانی در آسمان و زمین باقی نمی مانند، مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع شوند. سپس خداوند نور را به آنها نشان می دهد و به آنها می گوید: “فرشتگان من، آنچه را از من می خواهید بپرسید. ملائکه می گویند حاجت ما رحمت بر روزه داران رجب است. «خداوند می گوید من این کار را کردم.

20f2f6f8 d1cb 4dd3 b5aa ffa08aabc951 خبر خاکستری

اولین شب جمعه رجب «لیله الرغائب» نام دارد.
از سوی دیگر، شیخ عباس کومی در کتاب مفاتیح الجنان درباره این شب می نویسد: بدانید که اولین شب جمعه ماه رجب «لیلة الرغائب» نامیده شده است و به همین دلیل عمل بسیار با فضیلتی نقل شده است. پیامبر اکرم (ص) که سید بن طاووس در اقبال و علامه مجلسی از ایشان به اذن زهره نقل کرده است. از فضیلت هایی که برای او برشمرده شده این است که به خاطر شرافت این شب، گناهان بسیاری از کسانی که اعمال خاصی انجام می دهند بخشیده می شود.
البته چند سالی است که این شب را «شب آرزوها» می نامند و عده ای بدون توجه به ماهیت این شب بادکنک های خود را با آرزوها به هوا می فرستند! در حالی که آیت الله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید معتقد است: لیلة الرغائب به معنای شب هوس نیست، بلکه شب هوس ها و گرایش ها و جذابیت هاست، لذا جاذبه و گرایش و رغبت را میل در برابر می گویند. توحید

لیلة الرغائب فرصت مهمی در بندگی و عبادت است
آیت الله محسن فقیهی در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به عظمت و اهمیت این شب گفت: از خداوند برای لیله الرغائب بهترین دعاها و آرزوها را بخواهید چرا که لیله الرحائب مهمی است. فرصت در بندگی و عبادت».
وی ادامه داد: اولین شب جمعه ماه رجب لیلة الرغائب نام دارد. در این شب فرشتگان الهی به زمین فرود می آیند و رحمت الهی را بر مردم می گسترانند.
یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: امشب در واقع دعوت حق است که در آن می توان تزکیه کرد، دعا کرد و خواسته های خود را آرزو کرد.
وی افزود: بندگان خدا در این شب بهترین نیت را از دل دارند و بالاتر از همه برای ملت مسلمان و مردم جهان دعا می کنند. امشب نیت های پاک زودتر مستجاب می شود پس با دل و نیت پاک خالصانه دعا کنیم.
آیت الله فقیهی می فرماید: بهترین وقت برای نماز لیلة الرغائب، نیمه های شب است.

f8f0ee07 6354 4942 9853 cc3fe5f47303 خبر خاکستری

شب لیلة الرغائب، شب استغفار و دعاست
همچنین در این خصوص حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خطیب و کارشناس مسائل دینی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اهمیت ماه مبارک و مبارک رجب، شب لیلة الرغائت یکی از ایام مورد توجه متدینین است.
وی ادامه داد: امروز به اشتباه لیله الرحیب را شب آرزوها می نامند در حالی که این شب زمانی است که هدایا و هدایای زیادی وجود دارد و داستان داریم که اگر کسی این شب را بفهمد و دعا کند، «لیله الرحیب» است. راغائب برآورده می شود، حضور فرشتگان را درک می کند و از جانب خداوند عنایت می کند.

اعمال از شب تا شب آرزو
در اعمال لیلة الرحائب در مفاتیح آمده است: روز پنجشنبه ماه رجب روزه بگیرید زیرا شب جمعه بین نماز مغرب و عشاء هر کدام 12 رکعت نماز می خوانند. که با سالامی به پایان می رسد.
پس در هر رکعت سوره حمد یک مرتبه و 3 مرتبه سوره قدر و 12 مرتبه سوره توحید خوانده می شود و پس از پایان نماز 70 مرتبه می گویند: الُأُمِّیِّ وَ عَلَه.
سپس تعظیم می کنند و 70 مرتبه می گویند: «صبح مبارک ای پروردگار فرشتگان و روح».
سپس سرهای خود را به نشانه عبادت بلند می کنند و 70 مرتبه می گویند: «پروردگارا ببخش و رحم کن و از جاهلیت تجاوز کن که تو اعلی هستی».
دوباره تعظیم می کنند و 70 مرتبه می گویند: صبح مقدس ای پروردگار ملائکه و روح.
سپس حاجت خود را می خواهند که به خواست خدا برآورده می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید