باید برای مردم عبادت ارزان و آسان فراهم شود/ توجه به اقتصاد عبادت ضروری است

ساعت: 22:10
تاریخ انتشار: 1400/10/17
کد خبر: 1798636

اولین جلسه شورای ملی عبادت پس از وقفه دو ساله با حضور رئیس جمهور در مشهد مقدس برگزار شد و تصمیماتی برای تسهیل سفر و کاهش هزینه زائران اتخاذ شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; اولین جلسه شورای ملی عبادت پس از وقفه دو ساله با حضور رئیس جمهور در مشهد مقدس برگزار شد و تصمیماتی برای تسهیل سفر و کاهش هزینه زائران اتخاذ شد.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی آرزوی دل مردم برای زیارت ائمه اطهار(ع) را یک ایمان و یک جریان عمیق فرهنگی دانست و گفت: باید مکان هایی ارزان و آسان برای زیارت مردم فراهم کنیم.

رئیس جمهور گفت: مردم با همه سختی ها و سختی هایی که پیش آمده و با شرایط مختلف مالی و اقتصادی به زیارت می آیند، به امام رضا (ع) و سایر ائمه معصومین ابراز علاقه کرده اند.

رئیس جمهور افزود: در سال های اخیر با وجود مشکلات ناشی از ولیعهدی، عشق به عبادت به هیچ وجه سرد نشده و مردم همواره سعی داشته اند ارادت قلبی خود را به شیوه های مختلف به امام رضا و ائمه اطهار(ع) ابراز کنند.

رئیس جمهور با اشاره به پیشنهادات کارگروه تسهیل عبادت و توجه به ابعاد فرهنگی آن گفت: باید در حوزه عبادت تحلیل آماری روشن و دقیقی داشته باشیم تا بتوانیم امور مربوطه را پیگیری کنیم.

رئیسی با اشاره به اهمیت نقش رسانه ها و هنر در ترویج فرهنگ عبادی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت گردشگری و صدا و سیما باید پیوند جدی و موثرتری با مسئله عبادت».

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: عبادت اهل بیت علیهم السلام ظرفیت بزرگی است که می تواند موجب آرامش کشور شود و نقش مهمی در ارتقای اخلاق، معنویت و فرهنگ داشته باشد.

رئیسی با بیان اینکه توجه به اقتصاد عبادت ضروری است، گفت: یکی از کارهایی که باید در کارگروه مربوطه انجام شود این است که نحوه برخورد وزارتخانه های فرهنگ و اقتصاد با این موضوع مشخص شود تا مشخص شود چه چیزی نقشی که هر وزارتخانه می تواند در این زمینه ایفا کند.

رئیسی خاطرنشان کرد: تسهیل در تردد زائران از ابتدا تا مقصد ضروری است و این تسهیل به معنای واقعی باعث کاهش هزینه سفرهای هوایی و زمینی و اسکان زائران می شود.

رئیس جمهور افزود: عبادت ارزان و آسان نیازمند سازوکاری است که باید همه دستگاه ها در این زمینه فعال شوند، برای تحقق این امر آثار ارزشمند زیادی می تواند داشته باشد.

رئیسی با اشاره به اهمیت سوغات مطابق با فرهنگ اسلامی برای زائران گفت: متاسفانه بازار شهرهای زیارتی به محلی برای فروش اجناس کشورهای مختلف تبدیل شده است که هیچ ربطی به فرهنگ ما ندارد اما سوغاتی هایی که توسط زائران ارائه می شود. باید مناسب عبادت، فرهنگ و آموزه های دینی و ملی باشد و توجه به این موضوع در واقع توجه به اقتصاد و فرهنگ عبادت است.

رئیسی استفاده از ظرفیت های مردمی برای فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را مهم دانست و گفت: در مقاطع مختلف مردم به خدمات زیارتی و زیارتی اختصاص یافته اند و اکنون سرمایه گذاران و کارآفرینان زیادی تمایل به مشارکت دارند و باید امکان پذیر باشد. تا نقش مردم در این حوزه مشخص شود.

رئیسی بر تقویت جایگاه و ساختار کارگروه زیارت تاکید کرد و گفت: باید در ساختار کارگروه تجدید نظر شود و برخی نهادهای فرهنگی و اقتصادی به این کارگروه اضافه شوند.

رئیس جمهور همچنین از کارگروه نمازگزاران خواست که مصوبات آنها محدود به شهر مشهد نباشد و سایر ائمه نیز مورد توجه قرار گیرند.

یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی در این نشست گفت: با استفاده از فرصت سفر غیررسمی رئیس جمهور به مشهد مقدس، پیشنهاد شد که مجمع عالی عبادت با حضور ایشان برگزار شود که به تصویب رسید.

وی افزود: این دیدار با حضور نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، تولیت آستان قدس رضوی، تعدادی از وزرای مرتبط با موضوع، معاونان رئیس جمهور، استانداران 3 استان زیارتی و مسئولان محلی و مصوبات بسیار خوبی در خدمات رسانی برای زائران، بخش حمل و نقل با مشکلات زیرساختی و تاکید بر تشکیل کمیته فرهنگی مواجه بود.

نظری خاطرنشان کرد: خدای ناکرده در هر فصل حداقل یک بار با حضور رئیس جمهور یا معاون اول وی، هیئت عالی عبادت تشکیل می شود.

وی همچنین گفت: از جمله تصمیمات این جلسه می توان به تسهیل در جابجایی زائران از اقصی نقاط کشور با استفاده از زیرساخت های ریلی و با حداقل زمان با تاکید بر مقرون به صرفه و ارزان بودن این سفر اشاره کرد. همچنین باید تسریع شود و زمینه های لازم برای حمل و نقل زیارتی بین شهری فراهم شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید