اقتصاد باید مردمی شود/ اقتصاد مردمی اقتصاد خصوصی نیست


ساعت: 14:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۶
کد خبر: 1918413

رئیس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد اقتصادی در سال های اخیر منفی یا صفر بوده است، گفت: اقتصاد باید مردمی شود. اقتصاد ملی یک اقتصاد خصوصی نیست. اقتصاد مردمی اقتصاد تعاونی نیست و در وهله اول اقتصاد دولتی نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد باکر کلیباف رئیس شورای اسلامی کشور عصر جمعه در نشست سراسری دبیران و اعضای شورای مرکزی مجمع جوانان انقلاب اسلامی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) گفت: همه مشکلات ما از این است که نظام جمهوری اسلامی قوی و قدرتمند است. در واقع تحرکاتی که امروز از سوی رژیم صهیونیستی، آمریکا و اروپا و در یک کلام از جبهه غرب می بینیم، به این دلیل است که آنها مهمترین مانع سر راه آنها و مهمترین نیرویی هستند که در مقابل آنها و در عمل ایستاده اند. به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی معروف است.

وی با اشاره به وقایع دهه 60 گفت: روزهایی داشتیم که هر روز در خط مقدم دشمن به یکی از شهرهای ما حمله می کرد، قسمتی سقوط می کرد، مهمات مورد نیاز ما در دسترس نبود، انسجام لازم وجود نداشت. هیچکس مثل بنی صدر فرمانده کل قوا بود، نیروهای سپاه و بسیج آنقدر قوی نبودند، تجربه کافی نداشتیم، صنعت ما در آن سطح نبود، انسجام و سازماندهی نبود و… در این شرایط در بهار سال 1360 منافقین هر روز یک انفجار در خیابان ها داشتند و در سراسر کشور این کار را انجام دادند و مسئولین حزب الله و افراد موثر محله ها را کشتند.

رئیس شورای اسلامی تصریح کرد: من به عنوان راوی آن زمان می گویم که در آن زمان دو رکن اصلی «ایمان به مردم» و «ایمان به خدا» در انقلاب اسلامی حاکم بود؛ این دو رکن اصلی «ایمان به مردم» بود. ایمان داشتن به خدا، اعتماد به سنت های الهی در ذهن، روح، روان و بدن انسان بود، یعنی یقین داشت که وقتی برای خدا کار کرد، نتیجه خواهد داشت، زیرا خداوند ضمانت کرده بود که اگر در آن راه قدم گذاشت، یکی پیروز خواهد شد همه ما معتقد بودیم که با حداقل امکانات می‌توانیم با حداکثر توان دشمن مقابله کنیم، یعنی فضای انقلاب و روحیه انقلاب چنین بود و در عمل هم این اتفاق افتاد.

کلیباف تاکید کرد: به دنبال همه اتفاقات این 4 دهه، امروز می بینیم که انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت از شبه قاره هند تا انتهای دریای مدیترانه ایستاده و اجازه نخواهد داد آمریکا قدرت خود را در منطقه نشان دهد.

وی با بیان اینکه ترامپ دریافته است که آمریکا نتوانسته حداکثر فشار را به ایران وارد کند، ادامه داد: امروز در شرایطی که بیشترین فشار اقتصادی را داریم توانستیم 60 میلیارد دلار در بخش های مختلف صادرات داشته باشیم و این نشان دهنده قدرت و قدرت است. حرکت ایران این است؛ اما از سوی دیگر باید بگوییم که در حوزه امور داخلی، به ویژه در دهه های اخیر، در بخش های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، در روش حکومت داری، به دلیل تضعیف دو اصلی که ذکر کردم، یعنی. با اعتماد به سنت های الهی و ایمان مردم با مشکلاتی مواجه هستیم.

رئیس شورای اسلامی در تشریح معنای «ایمان مردمی» تصریح کرد: ایمان مردم به معنای دیدن قدرت ما در مردم است. یعنی همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند «ایران قوی است، ایران قوی نیست به خاطر دولت قوی، ایران وقتی قوی است که هر ملت ایران قوی باشد». مردم باید قوی باشند نه حکومت به معنای عام. اگر مردم قوی هستند، دولت هم قوی است. اگر مردم حضور داشته باشند می توانیم مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی بایستیم.

کلیباف با اشاره به سخنان یکی از حاضران مبنی بر منفی یا صفر بودن رشد اقتصادی در سال های اخیر، گفت: بنده به عنوان بنده می گویم حل شدنی است و اگر کسی می گوید حل شدنی نیست، این را یک کلمه از شما قبول نکنید. به او. اگرچه ممکن است برخی از بحث ها مربوط به سیاست خارجی باشد، اما در حوزه خنثی سازی بخشی از آن به اقتصاد ما مربوط می شود. اقتصاد باید رواج پیدا کند. اقتصاد ملی یک اقتصاد خصوصی نیست. اقتصاد مردمی اقتصاد تعاونی نیست و در وهله اول اقتصاد دولتی نیست.

وی با اشاره به تحقق 25 تا 30 درصدی برنامه های سوم، چهارم، پنجم و ششم توسعه، گفت: این میزان تحقق یعنی اگر دست از کار برداریم، 25 درصد اهداف به خودی خود محقق می شود، حتی من می گویم. حتی اگر دخالت نمی‌کردیم شاید 35 درصد می‌شد و وقتی دخالت می‌کردیم 25-30 درصد می‌شد.

رئیس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در اقتصادی که عوامل آن ناشناخته هستند به جایی نمی رسیم، تصریح کرد: 10 مشکل را می توانیم حل کنیم اما این 10 مشکل باید مشکلاتی باشد که با حل شدن هر 100 مشکل دیگر حل شود. انجام دهیم ما می توانیم آن را انجام دهیم. این کشور از سرمایه مادی و سرمایه انسانی کافی برای تحقق این دو مشکل برخوردار است و بدون شک در یک برنامه پنج ساله می توانیم به ثبات اقتصادی دست یابیم.

دیدگاهتان را بنویسید