حدود 70 درصد سرمایه یزد توسط بانک های خصوصی از استان صادر می شود/ آیا زمام کلاهبرداران بانک خصوصی یزد محدود می شود؟

ساعت: 09:48
تاریخ انتشار: 1400/08/15
کد خبر: 1781900

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت اقتصاد، بانک های خصوصی استان یزد برخلاف بخشنامه بانک مرکزی و تاکید مسئولان استانی، حدود 70 درصد از سرمایه یزد را در خارج از استان و در مکان های نامعلومی خارج از یزد هزینه کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، وزارت اقتصاد و دارایی برای اولین بار و در راستای شفافیت و توسعه دادگستری استان گزارشی از نسبت تسهیلات به سپرده های بانک های تجاری دولتی، بانک های تخصصی دولتی، بانک های خصوصی شده و بانک های خصوصی منتشر کرد. موسسات اعتباری. منتشر شده توسط هر استان تا پایان تیرماه سال جاری که بر اساس آن عملکرد بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی استان بسیار تحریک کننده و البته هشدار دهنده است.

بر اساس گزارش منتشر شده، میانگین نسبت تسهیلات سپرده پس از کسر سپرده های تکلیفی در بانک های تجاری دولتی استان یزد تا پایان تیرماه سال جاری 77 درصد است که متأسفانه کمتر از میانگین کشوری 79 درصدی است. درصد دولت مورد توجه وزارت اقتصاد، بانک های ملی، سپه و پست بانک است.)

اما نکته قابل اعتماد این گزارش برای ساکنان یزد در حوزه بانک های تخصصی است که این شاخص به طور متوسط ​​185 درصد است که بالاتر از میانگین کشوری 126 درصد است (بانک های تخصصی دولتی شامل بانک های مسکن، کشاورزی، صنعتی و معدنی هستند. ، توسعه و توسعه صادرات با هم همکاری دارند.)

7189da5c 9e4f 4779 bde5 4dd8b74d6da5 خبر خاکستری

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده‌های تکلیفی در بانک‌های خصوصی‌سازی شده در استان یزد 65 درصد است که متاسفانه عملکرد این بانک‌ها در استان کمتر از میانگین کشوری 86 درصدی است (صادرات، تجارت). ، ملت و رفاه کارگران تحت “بانک های خصوصی شده” هستند.

اما دردناک ترین قسمت این گزارش مربوط به بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی است که عملکرد آنها در پایان تیرماه در استان یزد 32 درصد بوده است که تفاوت فاحشی با میانگین کشوری 63 درصدی دارد. نوین، پارسیان، پاسارگاد، سرمایه، سینا، آینده، دی، انصار، شهر، گردشگری، ایران زمین، قرض الحسنه مهر، قرض الحسنه رسالت، خاورمیانه، ایران و ونزوئلا، قوامین، موسسه اعتباری توسعه، اعتبار موسسه کوثر و موسسه اعتباری ملل هستند.)

این آمار عجیب و نگران‌کننده زمانی تشدید می‌شود که بدانیم طبق بخشنامه بانک مرکزی، بانک‌ها موظفند حداقل ۵۰ درصد منابع خود را در استان‌ها هزینه کنند، اما در عمل بانک‌های خصوصی برخلاف این حرکت می‌کنند.

در همین راستا چندی پیش اردکانیان رئیس شورای هماهنگی بانک های استان یزد در گفتگو با یزدرسا این رفتار بانک های خصوصی استان را تخطی از نظام اقتصادی دانست و اعلام کرد که فرصت اخیر داده شد. توسط مقامات استانی به بانک های خصوصی برای بهبود روش های خود در غیر این صورت با قانون کار خواهند کرد.

با انتشار گزارش وزارت اقتصاد، صحبت‌های جاری مسئولان استان یزد در سال‌های اخیر درباره خروج اعتبارات استانی از بانک‌های خصوصی رسما تایید شد و نشان داد که بانک‌های خصوصی برخلاف سیاست‌های کلان اقتصادی کشور حرکت می‌کنند. استان های دولت سیزدهم برای سامان دادن به وضعیت تولید، افسار این بانک های قانونی را کشیده و آنها را تابع سیاست های جمهوری اسلامی ایران کنند.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید