تقصیر کمبود منابع مالی استان ها بر گردن بانک های خصوصی/ هیچی; سهم برخی بانک ها در رونق تولید و اشتغال در استان ها


ساعت: 07:49
تاریخ ارسال: 1401/04/14
کد خبر: 1880960

گزارش چالش کارآفرینی بانک خصوصی;

بانک های خصوصی ملزم به مشارکت در پرداخت تسهیلات و دستیار تولیدی مانند بانک های دولتی هستند، اما متاسفانه این بانک ها در استان ها اقدام خاصی در این زمینه ها انجام نمی دهند و منابع مالی خود را در داخل استان هزینه نمی کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک، با رشد بانک های خصوصی از اوایل دهه 80 در کشور و گسترش آنها در مراکز استان ها و شهرهای بزرگ، مردم شاهد بازگشایی شعب مختلف این بانک ها بودند که البته با ارائه خدمات جدید بانکی و روش‌های نوین ارائه خدمات، در برخی خدمات بانکی رقابت را از بانک‌های دولتی ربود و با ارائه مشوق‌ها و سود مشارکت بالاتر از نرخ اعلامی سالانه بانک‌های دولتی، به سرعت سپرده‌ها را در این بانک‌ها بسیار بیش از حد انتظار افزایش دادند.

لازم به ذکر است که بانک های خصوصی موظف به مشارکت در پرداخت تسهیلات و دستیار تولیدی مانند بانک های دولتی هستند، اما متاسفانه این بانک ها در استان ها اقدام خاصی در این زمینه ها انجام نمی دهند و منابع مالی خود را صرف نمی کنند. داخل استان از سوی دیگر بانک ها تامین کننده اصلی سرمایه بنگاه های تولیدی هستند که عدم موفقیت در این امر موجب آسیب به بخش های اقتصادی و گاه تعطیلی می شود.

این در حالی است که 17 بانک خصوصی در استان خراسان شمالی فعالیت می کنند و این استان از نظر فقر، تورم و فلاکت رتبه دوم کشور و از نظر منابع و هزینه های بانکی رتبه 29 کشور را دارد، اما متأسفانه گردش مالی بانک های خصوصی در آن است. داخل استان نیست و مردم خراسان شمالی از این اعتبارات محروم هستند.


رویکرد بانک های خصوصی در خراسان شمالی بانکداری است

به گفته مسئولان وقت استان، رویکرد بانک‌های خصوصی در خراسان شمالی شرکتی بوده و عملکرد آنها از نظر منابع مطلوب نبود، زیرا بانک‌ها می‌توانستند معادل 80 درصد منابع خود تسهیلات بدهند، اما میزان مصرف در بانک‌های خصوصی. در این استان بسیار کمتر از این رقم است، از سوی دیگر بانک‌های دولتی بر خلاف بانک‌های خصوصی بیش از حد مجاز مصرف می‌کنند و به همین دلیل مشمول جریمه بانک مرکزی می‌شوند.

در حال حاضر برخی از بانک های خصوصی استان تنها 3 تا 15 درصد از منابع خود را صرف ارائه تسهیلات در استان می کنند، در حالی که طبق مصوبه شورای هماهنگی بانک های کشور این رقم باید به 50 درصد افزایش یابد.


پرداخت اعتبارات پروژه های دانش بنیان در اولویت است

علی اصغر هدایتی رئیس کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار شب ترکی وی در خصوص منابع مالی بانک های استان خراسان شمالی گفت: بانک های خراسان شمالی در راستای حمایت از شعار سال و حرکت در این راستا که یکی از رسالت های ویژه نظام بانکی است. ، امسال حمایت 100 درصدی را به ویژه برای پروژه ها انجام خواهد داد. دانش بنیان در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: بر اساس نامه ارسالی به پارک علم و فناوری و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و روسای دستگاه های اجرایی بانک ملی، آمادگی خود را برای حمایت و پرداخت تسهیلات دانش اعلام کردند. پروژه های مبتنی بر

هدایتی با اشاره به اینکه سایر طرح های مرتبط با اشتغال زایی و تولید برای دریافت تسهیلات بانکی در اولویت هستند، گفت: طرح های ارائه شده پس از بررسی کارشناسان فنی، اقتصادی و مالی برای پرداخت تسهیلات در صورتی که در حدود اختیارات استان باشد در استان. تکلیف و در غیر این صورت برای بررسی به خارج از استان ارسال می شود.


73cc201d ea9c 4a9c 8fa4 a1d771a9caf7 خبر خاکستری


بانک های خراسان شمالی منابع مالی ندارند

رئیس کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در سال گذشته در استان خراسان شمالی 13 هزار و 293 فقره وام ازدواج توسط 11 بانک به مبلغ 11 هزار و 915 میلیارد ریال پرداخت شده است که نسبت به سال 1388 به میزان 88 درصد، در مقدار 82 درصد رشد داشته است.

هدایتی با بیان اینکه بانک ها در پرداخت وام ازدواج در استان عملکرد خوبی داشته اند، تصریح کرد: در عین حال باید بررسی شود که استان خراسان شمالی چه پتانسیل هایی دارد و چه منابعی در استان وجود دارد و آیا منابع موجود است یا خیر. در استان پرداخت شده و نشده و یا منابعی ندارد.

این مسئول با تاکید بر اینکه بانک های خراسان شمالی منابع مالی ندارند، گفت: نهادهای مرتبط بررسی کنند که منابع مالی استان به کجا می رود.


بانک های خصوصی چالشی برای خراسان شمالی هستند

هدایتی با اشاره به اینکه بانک های خصوصی منابع مالی استان را با سود بالا سپرده گذاری کرده و به تهران عرضه می کنند، افزود: خراسان شمالی از چالش کمبود منابع مالی رنج می برد، زیرا در صورت وجود منابع، پرداخت ها به خوبی انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته نسبت هزینه به صندوق در کل منطقه 129 درصد بوده و امسال تا پایان اردیبهشت این رقم 131 درصد بوده و وضعیت نسبت به سال گذشته بدتر می شود.


تمامی بانک های دولتی از سوی بانک مرکزی جریمه شده اند

این مسئول با بیان اینکه این آمار نشان دهنده کمبود منابع در استان است، گفت: شایان ذکر است که بانک ها جدا از اینکه منابعی ندارند، باید معادل 80 درصد منابع خود تسهیلات بدهند، اما میزان مصرف به صورت خصوصی. بانک های این استان بسیار کمتر از رقمی است که بانک مرکزی تمام بانک های دولتی استان را به میزان مابه التفاوت 80 درصدی که باید از منابع بانک های دولتی استفاده می شد با 131 جریمه می کند. % که استفاده شد.


1495c3af 3c31 4e4a 9d5f 872e2868e1be خبر خاکستری


برداشت منابع مالی استان از فروشگاه های زنجیره ای

وی افزود: همچنین دستگاه های کارتخوانی که در فروشگاه های زنجیره ای که به صورت انبوه در شهرستان های استان فعالیت می کنند وجود دارد به بانک های استان متصل نیست و به این ترتیب بخشی دیگر از سرمایه مردم از بازار خارج می شود. استان

هدایتی با بیان اینکه این موضوع باید توسط نمایندگان مجلس و نماینده عالی دولت استان بررسی شود، افزود: اساسا سوالی که مطرح می شود این است که چرا مغازه هایی در استان اجازه فعالیت دارند که هیچ منفعتی برای استان و مالی و همه ندارند. معاملات آنها در خارج از استان انجام می شود.

وی با اشاره به صحبت های محمد واحدی نماینده مردم خراسان شمالی در شورای اسلامی گفت: نکته مهم دیگر این است که اگر فروشگاه های زنجیره ای یا کارخانه های فعال در استان از استان خرید کنند، خراسان شمالی از نظر مالی متحول می شود. .

هدایتی خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم در مورد صنایع اظهار نظر کنیم زیرا صنایع متولی دارند.

رئیس کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان شمالی نیز گفت: حدود 17 بانک خصوصی در استان خراسان شمالی فعالیت می کنند.


بانک های خصوصی بخشی از سرمایه های خراسان شمالی را از این استان خارج می کنند

محمدرضا حسین نژاد استاندار خراسان شمالی بارها اعلام کرده است که استان خراسان شمالی گنجینه ای از فرهنگ هاست و به دلیل موقعیت جغرافیایی از ظرفیت های بالایی برخوردار است.

حسین نژاد گفت: بانک های خصوصی با درصد کمی از نرخ سود بالاتری که به افراد می دهند در حال رقابت با بانک های دولتی استان هستند و متاسفانه این امر منجر به خروج سرمایه به استان می شود.


مردم خراسان شمالی از سرمایه 5 صنعت بزرگ استان بی بهره اند

محمد وحیدی نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی نیز با خبرنگار گفت و گو کرد شب ترکی وی گفت: استان خراسان شمالی از نظر تورم، فقر و فلاکت رتبه دوم و از نظر منابع و مصارف بانکی رتبه 29 کشور را دارد.

وی با اشاره به اینکه پنج صنعت بزرگ در استان خراسان شمالی در حال فعالیت هستند، افزود: متاسفانه گردش مالی این صنایع در داخل استان نیست و مردم از این اعتبارات محروم هستند.

واحدی با بیان اینکه خراسان شمالی از نظر سهولت کسب و کار رتبه هجدهم و از نظر نیروی انسانی و تحصیلات در بین چهار استان برتر کشور قرار دارد، افزود: آنچه قابل توجه است رتبه 30 استان خراسان شمالی در امید به زندگی است. شاخص و کاهش امید به زندگی به معنای مناسب نبودن شاخص های بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی است.


af879e03 dff7 44b7 87db 5cf7a0b7d21c خبر خاکستری


بانک های خصوصی باید 50 درصد سپرده های جذب شده را در اختیار مردم قرار دهند

مجید درخشانی مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار شب ترکی با توجه به شکایت مدیریت شعب بانک های خراسان شمالی مبنی بر عدم رعایت مصوبات شورای پول و اعتبار کشور توسط بانک های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری استان، از اداره کل تقاضای رسیدگی کرد. اقتصاد و دارایی در رابطه با این بانک ها و موسسات اکنون برخی از آنها این قدرت و پشتوانه را در درون خود احساس کرده اند و توانسته اند از مصوبات هیات پول و اعتبار و بانک مرکزی سرپیچی کنند.

درخشانی به مصوبه سال گذشته بانک مرکزی کشور مبنی بر اعطای تسهیلات 50 درصدی سپرده های جذب شده توسط بانک ها و موسسات مالی و اعتباری خصوصی به متقاضیان استان های کمتر توسعه یافته اشاره کرد و گفت: در این راستا بانک ها درخواست کرده اند. موسسات خصوصی و مالی و اعتباری فعال در استان برای گزارش عملکرد ولی هیچ گزارش عملکردی به این اداره کل ارائه نکرده اند.

وی تصریح کرد: در پاسخ به پیگیری های این اداره کل می گویند باید از مرکز خود تکلیف بگیریم یا از بانک مرکزی گزارش بگیریم.


با رعایت مصوبات بانک های خصوصی، شرایط اعطای تسهیلات در استان بهبود می یابد

درخشانی تاکید کرد: معاونت نظارتی بانک مرکزی اجرای مصوبه اعطای تسهیلات به بانک ها و موسسات مالی و اعتباری خصوصی از محل 50 درصد سپرده های جذب شده آنها در استان های کمتر توسعه یافته را بررسی و رسیدگی کند.

وی تصریح کرد: بانک های خصوصی و موسسات اعتباری مالی برای بهبود شرایط امداد رسانی در استان باید مصوبه مذکور را رعایت کنند.

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید