عشق 73 میلیون تومانی! / قیمت خرس روز ولنتاین معادل 10 ماه حقوق یک کارگر است.

عشق 73 میلیون تومانی!  / قیمت خرس روز ولنتاین معادل 10 ماه حقوق یک کارگر است.

نگاهی به بازار ولنتاین نشان می‌دهد که این بازار نیز از تکانه‌های تورمی در امان نیست و در یک نمونه قیمت یک خرس ولنتاین تزئین شده با 800 شاخه گل رز هلندی به 73 میلیون تومان رسید.

به گزارش تجارت نیوز، روز ولنتاین سنتی است که مسیحیان در سراسر جهان هر ساله در ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) آن را به عنوان روز عشق جشن می گیرند. اما از اواخر دهه 1980، ایرانیان که به عنوان مسلمان شناخته می شوند، حتی محکمتر از مسیحیان، این روز را گرامی می دارند و آن را روز بزرگ عشق می دانند.

البته این بهانه عشق ارزان نیست و به نظر می رسد دلیل دیگری برای سودآوری برخی دلالان باشد. بنابراین در بازار ولنتاین می توانید محصولاتی با قیمت های عجیب ببینید.

خرس ولنتاین که شاید رایج ترین هدیه عشاق به یکدیگر در این روز باشد، ده ها میلیون تومان قیمت دارد. تنها در یک نمونه یکی از فروشگاه های اینترنتی که البته امکان خرید حضوری نیز دارد، یک خرس ولنتاین تزئین شده با 800 گل رز هلندی را حدود 73 میلیون تومان ارزیابی کرده است.

قیمت خرس ولنتاینقیمت خرس ولنتاین

رقمی که حتی بالاتر از یک کالای لوکس مانند آیفون 15 است و معادل حدود 10 ماه حقوق یک کارگر در سال 1402 تخمین زده می شود.

نگاهی به بازار گل تهران نشان می دهد که هر شاخه گل رز هلندی با قیمتی کمتر از 10 هزار تومان در این بازار پیدا می شود. حتی اگر هزینه هر شاخه گل 10000 تومان در نظر گرفته شود و در هدیه مذکور 800 شاخه گل واقعاً استفاده شده باشد، برای تهیه آن هشت میلیون تومان هزینه شده است. اما مشخص نیست بر چه اساسی با سود 800 درصد به فروش می رسد.

موج تورم در عشق اقتصادی

مقایسه قیمت این محصول با سال گذشته نشان می‌دهد که محبت اقتصادی از انگیزه‌های تورمی در امان نمانده است. همانند سال گذشته همین کالا با قیمت 52 میلیون تومان عرضه می شد اما اکنون برای همگامی با روند تورمی عمومی اقتصاد ایران بیش از 20 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

البته هدایای ویژه ولنتاین با قیمت های کمتری موجود است و رنج قیمت جعبه های تزیینی از یک میلیون تومان شروع شده و به ده ها میلیون تومان می رسد. اما نکته خاص قیمت گذاری عجیب این محصولات حتی با قیمت های کمتر است. زیرا جعبه ها و جعبه های از پیش ساخته شده معمولاً چندین برابر ارزش واقعی خود ارزش گذاری می شوند.

به نظر می رسد که به دلیل عدم نظارت کافی دولت و حمایت از مصرف کننده، سودجویان یک شبه عشق را به دستاویزی برای کسب سودهای نجومی تبدیل کرده اند.

البته در روزگاری که سیاستمداران و تصمیم گیران سعی در توسعه روابط شخصی افراد بر اساس میل خود دارند و در اظهارات خود به نوعی عشق زمینی را محکوم می کنند، هر گونه عذرخواهی از عشق را باید به فال نیک گرفت و با گسترش این شهر زیباترش کرد

اما نباید اجازه داد افرادی که هر روز نیازهای اولیه مردم را برای درآمد خود مشخص می کنند، احساسات شهروندان را به محلی برای کسب و کار خود تبدیل کنند.

به ویژه با توجه به افزایش نرخ تورم در سال های اخیر و کاهش قدرت خرید مردم، چنین فضایی می تواند منجر به افزایش احساس بی عدالتی در جامعه شود. چرا که اکنون در یک سوی شهر بسیاری از مردم با معضل فقر دست و پنجه نرم می کنند و ممکن است هر روز برای تامین نان مورد نیاز خود دچار مشکل شوند، اما در سوی دیگر با 73 میلیون تومان خرس برای ولنتاین روبرو هستند.

بنابراین با توجه به افزایش ضریب نفوذ فقر در میان مردم عادی و البته فضای حاکم بر کشور از سال گذشته تاکنون خبری از شور و شوق ولنتاین در دهه 90 نیست و بیشتر این بازار در رکود است.