علت افزایش قیمت گوشت مشخص شد/ قیمت دام زنده را تغییر ندادیم

ساعت: 16:06
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۳
کد خبر: 1802791

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: صادرات دام تاثیری بر قیمت گوشت ندارد چرا که برای تاثیرگذاری کافی نیست. برف و یخبندان ترافیک را مختل کرد و در نهایت گوشت را گران کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ قیمت گوشت قرمز در بازار تهران بین 10 تا 15 هزار تن در هر کیلوگرم افزایش یافته است این محصول استراتژیک جزء مهمی از سبد خانوار است.

حسین دماوندی نژاد معاون دامپروری وزارت جهادکشاورزی در پاسخ به علت گرانی گوشت در بازار گفت: افزایش قیمت گوشت به عنوان دام ربطی به صادرات دام ندارد. صادرات به اندازه ای نیست که بر بازار تأثیر بگذارد.»

وی ادامه داد: کشور ما می تواند سالانه تا یک میلیون راس دام برای صادرات آماده کند اما از مهرماه تاکنون کمتر از 20 هزار راس دام صادر شده است. بنابراین می توان گفت صادرات نقشی در افزایش قیمت گوشت ندارد.

معاون دامپروری وزارت جهاد کشاورزی افزود: مجموعه احشام کشور در مناطق زاگرس و البرز و وابسته به مراتع و دامنه ها است. به تازگی برف و طوفان و یخبندان بی سابقه وارد کشور شده که حتی تردد در این مناطق را مختل کرده است. با پیگیری ها مشخص شد که این مشکل در افزایش قیمت گوشت موثر بوده است.

دماوندی نژاد گفت: با اقدامات انجام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه، توانسته است روزانه بیش از 1000 راس دام و بیش از 200 راس دام را برای حفظ تعادل بین عرضه و تقاضا کشتار و روانه بازار کند. .

وی در گفتگو با تلویزیون با بیان اینکه بر اساس آمار، عرضه دام بیش از نیاز است، افزود: ما موفق شدیم این دام ها را از طریق کشتارگاه های طرف قرارداد تحویل دهیم. همچنین شرکت پشتیبانی امور دام در حال حاضر 50 هزار رأس دام و بیش از 1000 راس دام نگهداری می کند که به مرور زمان ذبح و روانه بازار می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: تغییری در روند عرضه دام و قیمت دام سبک و سنگین مشاهده نکرده ایم. البته تغییر قیمت پذیرفته نمی شود. بازار در حال رصد است. به نظر ما هرگونه افزایش قیمت مردود و پیگیری خواهد شد.

آغاز روند نزولی قیمت گوشت

علی عسگر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: در روزهای اخیر قیمت ها افزایش یافته است اما امروز با افزایش محصولات، روند نزولی آغاز شده و امروز 5000 تن در کیلوگرم از افزایش قبلی خارج شده است.

وی در پاسخ به اینکه الان قیمت گوشت چقدر است؟ وی گفت: لاشه گوسفند با قیمت کیلویی 140 تا 145 هزار تن در اختیار تجار قرار می گیرد و آنها نیز 10 تا 12 درصد آن قیمت را خرج می کنند بنابراین قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی 154 تا 168 هزار تن است.

سه دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز

رئیس اتحادیه خارج از کشور مهمترین دلیل افزایش قیمت ها را سرمازدگی و یخبندان اخیر دانست که باعث اختلال در عرضه گوشت به بازار شده است. به عنوان مثال سرمای کردستان، عرضه دام از این استان به بازار را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: دلیل دوم این است که به دلیل سرمای زمستان، مصرف در این فصل زیاد است و تقاضا به افزایش قیمت کمک کرده است.

به گفته این مقام مسئول، صادرات دام زنده به سومین عامل افزایش قیمت گوشت تبدیل شده است، اما به نظر من فصل صادرات نیست و صادرات دام زنده باید در فصل تولید مثل در خرداد و تیرماه انجام شود. .

ملکی در پاسخ به این سوال که آیا دامپروری در کشور ما برای صادرات کافی است، گفت: دامداری خوب است اما در این فصل نباید این کار انجام شود.

رئیس اتحادیه خارج از کشور افزود: تولیدکنندگان تحت فشار مسئولان مجبور به صدور مجوز صادرات دام زنده در این فصل شده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید