فداکاری بزرگ داربی; یحیی گل محمدی یا ریکاردو ساپینتو؟

فداکاری بزرگ داربی;  یحیی گل محمدی یا ریکاردو ساپینتو؟

قرار است یکشنبه صدمین دربی یکی از حساس ترین دربی های تاریخ در ورزشگاه آزادی برگزار شود تا بخشی از بلاتکلیفی بالای جدول برطرف شود. در روزی که سپاهان به نبرد دو تعقیب کننده خود در جدول با خیالی آسوده نگاه می کند، یحیی گل محمدی در پرسپولیس و ریکاردو ساپینتو در استقلال باید تمام تلاش خود را در عرصه مربیگری برای حذف رقیب از کورس قهرمانی انجام دهند.

روی کاغذ شاید شرایط برای استقلالی ها که این روزها یک امتیاز بیشتر از پرسپولیس دارند، بهتر باشد. اما استقلالی‌ها می‌دانند که اگر قرار است شانس دفاع از عنوان قهرمانی خود را داشته باشند، راهی جز شکست پرسپولیس در بازی‌ای که قطعاً شش امتیاز است، ندارند. این الزام و اجبار در تیم پرسپولیس و برای یحیی گل محمدی بیشتر احساس می شود. او و تیمش برای مدت طولانی صدر جدول را از دست دادند و حالا در فاصله چهار هفته مانده به پایان، یک امتیاز از دو رقیب اول خود فاصله دارند. برد در دربی می تواند پرسپولیس را بالاتر از رقبای قدیمی خود در جدول بالا ببرد و بیش از گذشته در رقابت قهرمانی بماند. با این حال هر قدر که برد در دربی می تواند شرایط را برای دو مربی یاد شده رویایی کند، شکست در این بازی می تواند آنها را به بزرگترین قربانی در پایان فصل تبدیل کند. پرسپولیس در صورت برد در لیگ راحت تر می شود و باید به مصاف پیکان، گلغر و نساجی برود. این بدان معناست که بازی روی کاغذ راحت تر است.

شکست برای پرسپولیس اما شرایط را برای یحیی بهم ریخته است. پیش از این تیم او در یکی دیگر از دیدارهای حساس لیگ مغلوب سپاهان شده بود و دو دستی پیش افتاد. دربی خارج از خانه نیز مساوی بود و اگر این دربی با شکست یحیی همراه شود، پرسپولیس برای دومین فصل متوالی از جام حذفی خواهد ماند. یحیی از قبل منتقدان جدی دارد که معتقدند اگر در این فصل نتوانست جامی برای پرسپولیس بیاورد باید در پایان فصل عذرخواهی کند و یک سرمربی خارجی جایگزین او کند. البته این پایان کار نیست. چرا که جدا از این دیدار سرنوشت ساز، او همچنان در جام حذفی حضور دارد و می تواند به مصاف استقلال دوباره در آنجا امیدوار باشد. اگر این اتفاق بیفتد شرایط متفاوتی برای یحیی به وجود می آید. اگر دو دربی را برد؛ اما در نهایت اگر در لیگ برتر قهرمان نشود، فشاری روی او نیست و با حمایت جمعیت و البته غرور حریف می تواند به ماجراجویی خود در پرسپولیس ادامه دهد.

البته این یک تیغ دولبه است و می تواند روی تلخ خود را به یحیی نشان دهد. درست است که در مقایسه با یحیی گل محمدی، شرایط برای ریکاردو ساپینتو تغییر کرده است. اما او هم نگرانی هایی دارد. ساپینتو این روزها به چهره محبوب استقلالی ها تبدیل شده و حالا درخواست تمدید قرارداد سرمربی تیم شده است. این به وضوح ثابت می کند که روزهای بد این مربی پرتغالی در لیگ ایران به پایان رسیده و حالا می تواند احساس خوشبختی کند. اما این خوشی در صورت شکست در دربی پیش رو می تواند به تنظیمات کارخانه برگردد.

عملکرد تیم او در بیشتر فصل هواداران را راضی نکرد. اما از آنجایی که ریکاردو از لیگ ایران و بازیکنان استقلال بیشتر می داند، تیمش هم اکنون به یک مدعی تبدیل شده است. اما شکست مقابل پرسپولیس می تواند تعادل را به هم بزند. این فقط تیم او نیست که از کورس قهرمانی خارج شده است. بلکه دیدارهای سخت تری در انتظار او مقابل تیم یحیی است. بدون در نظر گرفتن شرایط فعلی صنعت نفت، جدال با مس رفسنجان و تراکتور نمی تواند بازی آسانی برای سا پینتو باشد. نتیجه این می شود که راه پیش روی ریکاردو مانند یحیی گل محمدی خوب و بد است. همانطور که گفته شد استقلال در جام حذفی هم حضور دارد و در صورت ادامه شکست پرسپولیس باز هم دربی می تواند موثر باشد.

آنجا اگر قرار است ساپینتو به رقیب سنتی ببازد، پس تیمی را به هوادارانش تحویل داده است که فصل گذشته بدون باخت قهرمان شده است، این فصل بدون کسب جام و بدتر از آن با دو شکست بد دربی. اگر این اتفاق بیفتد، بدیهی است که حمایت فعلی در مقیاس وسیع از او وجود نخواهد داشت و شاید در پایان فصل او مجبور شود کشورهای حاشیه خلیج فارس را مانند استراماهونی که زمانی بسیار محبوب بود، ترک کند. گفته می شود این سناریوی تلخ می تواند با دو برابر شدن جام برای او و استقلال همراه باشد. این احتمالات ذکر شد تا نتیجه گیری شود که دربی می تواند تأثیر مستقیمی بر ثروت دو مربی فعلی لیگ برتر ایران داشته باشد که هر دو از بهترین ها هستند. یکی را قهرمان و دیگری را قربانی.

دیدگاهتان را بنویسید