فرماندهی که در دل ها بود / محال که شهید هرازی ممکن کرد!


ساعت: 10:33
تاریخ انتشار: 14/08/12
کد خبر: 1811601

8 اسفند 1365 مالک اشتر از فرماندهان دلیر لشکر 14 امام حسین (ع) شهید حاج حسین هرازی به ملکوت اعلی عروج کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ جنگ هشت ساله ایران و عراق علاوه بر وارد کردن خسارات فراوان به زیرساخت ها و اقتصاد، موجب تلفات و شهادت هزاران نیروی مخلص و مجاهد کشورمان شده است. اما این جنگ به دلیل ویژگی هایی که دارد به عرصه ای برای نمایش استعدادهای درونی جوانان و نوجوانان این آب و خاک تبدیل شده است.

در طول 8 سال دفاع از جهان، فرماندهان دلاوری در نهادهای مختلف از جمله ارتش و سپاه در میان جوانان و نوجوانان نظامی که داوطلبانه برای حفاظت از آب و خاک کشورمان عازم جبهه شدند، پرورش یافتند. سردار شهید حاج حاج حسین هرازی از آن دسته جوانانی است که جنگ به استعداد فرماندهی و نظامی گری او منجر شده است.

وی به برکت گذشته مبارزاتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و قیام علیه رژیم طاغوتی توانست در هشت سال پاسداری مقدس به سرعت جنبه نظامی تاثیرگذاری را به ثبت برساند.

حضور درخشان شهید حرازی در عملیات های ثامن الائمه، فتح المبین، بیت المقدس و دلاوری های وی در چسابا تنها بخشی از این کارنامه تاثیرگذار این سردار جوان در دوران دفاع مقدس است. آزادسازی بخش اعظم ایران که توسط نیروهای بعثی عراق اشغال شده بود، حاصل تلاش او و همرزمان و نیروهای آموزش دیده اش در نبردهای مختلف است.


65c3fcfd 8a6a 4ddb a1ee 1e1411e7bb7a خبر خاکستری


زندگینامه شهید حسین هرازی

حسین هرازی در سال 1336 در یکی از محله های قدیمی اصفهان به دنیا آمد. در سال 1355 پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی برای انجام وظیفه عمومی به مشهد مقدس رفت. همزمان با خدمت سربازی به فراگیری علوم قرآنی در محافل مذهبی پرداخت. سربازان در حال فرار از پادگان هستند. او نیز فرار کرد و به صف انقلابیون پیوست و برای به ثمر رساندن انقلاب تلاش فراوان کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شهید حرازی به عضویت کمیته دفاع شهر اصفهان که بعداً به سپاه پاسداران تبدیل شد، شد و به دلیل آگاهی از تجهیزات نظامی به مسئولیت زرادخانه این کمیته منصوب شد.

در پاییز 1358 برای مبارزه با ضدانقلاب به همراه چند تن دیگر از سپاه استان عازم گنبد و بندرترکمن شد.

پس از برقراری امنیت در ترکمن صحرا به فرماندهی عملیات سپاه ترکمن بندر منصوب شد و حدود سه ماه بعد به اصفهان بازگشت. زمانی که گروه های ضد انقلاب اسلامی در کردستان قیام کردند، حسین هرازی به پاوه رفت و سپس در آزادسازی سنندج از دست گروهک ضدانقلاب نقش موثری ایفا کرد.


855b920e bb17 4cae 9e09 4489fd74bc8b خبر خاکستری



روش فرمان را خیلی سریع یاد گرفت

حاج حسین هرازی با هوش و استعدادی که داشت خیلی سریع تاکتیک ها و فنون نظامی و روش فرماندهی را فرا گرفت به همین دلیل به فرماندهی گردان اعزامی سپاه سنندج منصوب شد. گردان ضربتی که او فرماندهی می کرد با رزمندگان دلاور و دلاور خود برای آرامش و امنیت شهرهای کردستان مؤثر بود. به گفته سردار محسن رضایی، «شهید حرازی در بحبوحه درگیری کردها به آنجا رفت و پس از تصرف سنندج به همراه علی رضایان فرمانده قرارگاه تاکتیکی حمزه به عنوان فرمانده گردان ضربتی که یکی از گردان های ضربتی محسوب می شود. قوی ترین گردان ها این بار وی در تصرف سایر شهرهای کردستان از جمله دیواندره، ساکز، بانه، مریوان و سردشت نقش مؤثری داشت. (محسن رضایی 15 آذر 1394)


تحولاتی که در دفاع مقدس شهید حرازی رخ داد

با شروع جنگ در جنوب، خط دفاعی در برابر حملات بعثی ها وجود نداشت و عملیات چریکی نیروهای مردمی و سپاه با سلاح و تجهیزات بسیار محدود برای مقابله با تهاجم بعثی ها کافی نبود. خبر سقوط شهرهای جنوبی یکی یکی شنیده شد. شهید حرازی علی رغم نگرانی هایی که در کردستان داشت، در ماه های اول جنگ از کردستان به جبهه های جنوب آمد و از سوی سردار رحیم صفوی به فرماندهی منطقه عملیاتی درهوین منصوب شد.

با انتخاب او تحول بزرگی در جبهه دارهوین به وجود آمد. وی برای جلوگیری از نفوذ دشمن، آبهای جوی را در حوالی کارون به خاکریز تبدیل کرد و این اولین خط دفاعی منطقه بود که به خط شیر معروف شد.

حسین هرازی فرمانده جبهه درهوین و همرزمانش در یک عملیات برنامه ریزی شده چند ماهه سرانجام موفق شدند مواضع لشکر زرهی را در شمال سرپل نیروهای بعثی عراق در شرق اهواز درهم کوبند. -جاده آبادان، حماسه آفرید که نقش بسیار مؤثری ایفا می کند. در روند سیاسی و نظامی این دوره جنگ تحمیلی را ایفا کرد.

در این عملیات شهید خرازی به عنوان فرمانده در راس حمله قرار داشت و تا زمان شهادت همیشه در خط شکن بود. این عملیات باعث افزایش تجربه نظامی نیروهای مردمی و سپاه پاسداران شد.

این عملیات هسته اصلی لشکر امام حسین (ع) را تشکیل داد و این عملیات زمینه ساز عملیات بزرگ ثامن الائمه و سایر عملیات ها شد. عملیات ثامن الائمه عملیات مهم و حساسی بود زیرا اولین هدف آن آزادسازی آبادان از حصر و اجرای فرامین امام خمینی(ره) و دومین هدف آن شکست استکبار جهانی و رسانه های مرتبط با جنگ روانی علیه ایران بود. و نیروهای متجاوز بعثی را شکست دهند.


55699e7e 0cc4 407d bca8 f2ce155f97ab خبر خاکستری



ما برای دفاع از اسلام آمده ایم

شهید حرازی در سخنانی گفت: ما برای دفاع از اسلام آمدیم، با اینکه همه شهید شدیم، نیامدیم که پیروز شویم، آمدیم وظیفه خود را انجام دهیم، امروز آماده ایم.

در آذر 1360 عملیات قدس در محور شمالی کرکه آغاز شد و با انهدام کامل ارتش های متجاوز بعثی و فتح تپه های رملی، چسابه با موفقیت بستان را آزاد کرد. در این عملیات دشمن تلفات و تلفات زیادی از نظر پرسنلی و تجهیزاتی متحمل شد. آزمون فرماندهی عالی شهید حرازی در عملیات راه قدس و آزادسازی بستان در دور زدن دشمن بعثی در تنگه چسابه با موفقیت همراه بود.


6c1da5a8 0f4f 4004 baa3 999f647340e3 خبر خاکستری



توجه حاج حسین به پیشنهادات همه

تجربه سربازی شهید هرازی بسیار ارزشمند بود و در جلسات قرارگاه حساب جداگانه ای برای برنامه های او باز شد. روش حاج حسین به گونه ای بود که در تعیین منطقه عمل، نظرات و پیشنهادات افسران یگان تحت امر خود را تا درجه گروهی برنامه ریزی، استماع و مشورت می کرد. وی بر این باور بود که ارزیابی نظرات و اندیشه های آنان موجب رشد فکری و ایجاد انگیزه در مأموریت ها و عملیات ها و آماده سازی آنها برای آینده فرماندهی تیپ امام حسین (ع) می شود.

حرازی و نیروهایش در عملیات بیت المقدس حماسه‌های زیادی آفریدند و نقش مهمی در آزادسازی منطقه عملیات و هورمشهر از دست دشمن داشتند.


غیر ممکن ممکن است!

شهيد صياد شيرازي در سالگرد آزادسازي هرمشهر در سال 71 درباره شهيد هرازي گفت: او با يك گردان متشكل از چند لشكر مواجه شد. در هر صورت، علیرغم موانعی که به سختی می‌توانیم تصور کنیم، آن را تصاحب کرده‌اند.» یک ساعت بعد دوباره گفت: «عراقی‌ها تسلیم شده‌اند و ما نمی‌توانستیم آن را باور کنیم، زیرا واقعاً قابل قبول بود که تسلیم شدند.»

یکی از صفحات طلایی پرونده شهید هرازی، عملیات غرور آفرین کربلای 3 بود. هدف از این عملیات تصرف بندر نفتی الامیه برای ضربه زدن به صادرات نفت عراق و اثبات حق حاکمیت ایران بر خلیج فارس بود.


e9c36f6c 2b71 42aa 9f8b 8959264dabb7 خبر خاکستری



سرانجام سردار شهید حاج حسین هرازی

شهید حسین هرازی در عملیاتی در خیبر در منطقه طلایه بر اثر اصابت ترکش دست راست خود را از دست داد اما این امر مانع از انجام وظیفه الهی نشد. سرانجام در حالی که عشق خداوند متعال سراسر وجودش را فراگرفته بود، در تاریخ 8 اسفند 1365 در منطقه عملیاتی شلمچه در عملیات کربلای 5 به شهادت رسید.

همرزمان شهید حرازی پیکر وی را با شکوه در شهرستان داهوین تشییع کردند به طوری که در مراسم تشییع حتی تابوت نیز شکسته شد. یکی از همرزمان حرازی می گوید: «معلوم بود که مرد تابوت نمی خواست این تابوت مانع رسیدن رزمندگان به حسین شود. «رفاقت عجیبی بین شهید حرازی و رزمندگان برقرار بود.

یکی دیگر از مبارزان حرازی می گوید: از رزمنده کوچکی که شاید صبح ها فقط چند بار حسین را دیده تا مردی که همیشه با حسین بوده، همه گریه می کردند.

برخی از اسرای عراقی که چند روز پس از عملیات کربلای 5 و در جریان سرکوب نیروهای بعثی به اسارت درآمده بودند، در بازجویی ها درباره خبر شهادت حسین حرازی گفتند: در جبهه ما جشن گرفتند، زیرا در خطوط مختلف از طریق خط های مختلف گفتند. اتصال بیسیم. یکی از سرداران بزرگ ایران کشته شد.


512f1dd3 1c7d 428e b5f1 37009a8a639c خبر خاکستری



گزیده ای از وصیت نامه شهید

«من فردی معتقد به انقلاب اسلامی و رهبری و ولایت امام خمینی (ره) در عصر غیبت امام زمان (عج) هستم. از مردم می خواهم از ولایت فقیه حمایت کنند. راه شهدای ما راه حق است. ابتدا از شهدا طلب آمرزش و شفاعت در روز قیامت دارم و از خداوند می خواهم که به راهشان ادامه دهد. «آنهایی که با حضور و زندگی خود به ما درس مقاومت و با رفتنشان درس عشق دادند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید