فرهنگیان همچنان منتظر صدور احکام ارزشیابی معلمان هستند

فرهنگیان همچنان منتظر صدور احکام ارزشیابی معلمان هستند

لایحه ارزشیابی معلم در 4 اسفند 1397 در آخرین روزهای مدیریت دوزادهم به مجلس تقدیم شد و مفاد آن در 28 خرداد 1398 به تصویب رسید و یکبار به شورای نگهبان ارسال و اعاده شد. سرانجام پس از تغییرات فراوان در اوایل اسفند 1400 شورای نگهبان با رتبه بندی موافقت کرد و در 25 اسفند همان سال رئیس مجلس این مصوبه را برای اجرا به دولت ارسال کرد. نزدیک به یک سال از آن تاریخ می گذرد و تاکنون تنها بخشی از حساب رتبه بندی معلمان پرداخت شده است. موضوعی که مورد انتقاد معلمان قرار می گیرد. آنها مدت ها منتظر صدور حکم خود بودند و اکنون نگرانند که تا پایان امسال این موضوع حل نشود.

مهدی محمدیان (فعال کانون صنفی معلمان) از طولانی شدن روند صدور احکام ارزشیابی و برخی مشکلات دیگر معلمان انتقاد کرد و به «ایلنا» گفت: حدود یک سال از تصویب قانون ارزشیابی معلمان می گذرد اما وجود دارد. هنوز دستوری برای کارمندان صادر نشده است. البته وزارت آموزش و پرورش از انتشار پرونده رتبه بندی برای مناطق خبر داده و گفته می شود که هیات ممیزی رتبه بندی ها را تایید و بررسی می کند، اما نکته اینجاست که حدود یک سال از تصویب این قانون می گذرد و معلمان منتظر صدور حکم خود هستند در حالی که در این مدت بحث های زیادی در خصوص امتیازات و پرداخت معوقات و … مطرح است اما از آنجایی که وزارت آموزش و پرورش در این خصوص شفاف سازی نکرده، بلاتکلیفی معلمان مانع از آن شده است.

محمدیان ادامه داد: در این مدت مسئولان وزارت آموزش و پرورش با معلمان صحبت نکردند که مثلاً بگویند دلیل تاخیر در اجرای این قانون چیست، چرا آیین نامه به این شکل نوشته شده و چگونه است. از حقوق ما محافظت کرد

این فعال صنفی گفت: یکی دیگر از مشکلات مطرح شده در بحث رتبه بندی، تغییر امتیازات مرتبط با برخی سمت ها است. در قوانین و دستورالعمل امتیازدهی برای برخی از اقدامات امتیاز در نظر گرفته شده و شنیده می شود که برخی از آن امتیازات کاهش یا جابجا شده است. به عنوان مثال امتیاز مربوط به مشارکت در مدرسه مانند مشارکت در هیات علمی، شورای مدرسه، انجمن و… از 6 امتیاز به 3 امتیاز کاهش یافته است.

محمدیان گفت: این کاهش ها باعث شده تا همکاران ما با کاهش رتبه مواجه شوند. اگر معتقدیم مدرسه محور تحول آموزشی و تربیتی است و معلم باید سطح خود را بالا ببرد، چرا نکات مربوط به فعالیت معلمان در مدرسه در نتیجه کاهش یافته است؟ ضمناً قسمت زیادی از فعالیت همکاران ما در این حوزه است، بنابراین این کاهش امتیاز منجر به کاهش رتبه بسیاری از معلمان خواهد شد. انتظار داریم وزارت آموزش و پرورش در این زمینه شفاف سازی کند و مجلس نیز به عنوان ناظر بر کار دولت، دقیقاً این مسائل را کنترل کند.

این فعال صنفی درباره معوقات رتبه بندی نیز گفت: در این زمینه گاهی شنیده می شود که معوقات رتبه بندی باید از مهرماه پرداخت شود در حالی که معوقات از تاریخ اجرای آن یعنی پرداخت. 31 شهریور 1400. این موضوع بارها مطرح شده و آقای منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس از ابتدا تاکید کردند که معلمان نگران زمان بندی رتبه بندی نباشند، معوقات از 10 شهریور پرداخت می شود. البته بخشی از معوقات پرداخت شده است، اما بسیاری از این بدهی ها باقی مانده است و از وزارت آموزش و پرورش می خواهیم که به صراحت بگوید چه خواهد کرد. مطالبه قانونی معلمان این است که کلیه معوقات براساس حکم انتخاب شغل مورخ 31 شهریور 1400 پرداخت شود.

محمدیان گفت: اگر تا دیروز رتبه بندی را مسکن می دیدیم امروز با این افزایش نرخ تورم دیگر حتی در حد مسکن نیست و حداکثر دو تا سه میلیون تومان افزایش به ازای هر حقوق نمی تواند باشد. پاسخ به مشکلات ما در میان کارمندان دولت، معلمان کمترین سطح درآمد را دارند و حقوقی غیر از آنچه در حکم کارشان مشخص شده است دریافت نمی کنند، در حالی که سایر کارمندان دولت از مزایای دیگری برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: برخی از موسسات کارکنان خود را فوق العاده خاص می دانند و بسیاری از موسسات برای ایجاد این امتیاز تلاش می کنند. از وزارت آموزش و پرورش انتظار داریم که ایجاد فوق العاده ویژه با ضریب 50 برای همه معلمان را پیگیری کند.»

محمدیان همچنین به تاخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان اشاره کرد و گفت: تنها خوشحالی معلمان پاداشی است که در پایان 30 سال خدمت می گیرند که می تواند بخش کوچکی از مشکلات آنها را حل کند اما متأسفانه این پاداش گاهی یک سال بعد با تأخیر می افتد و بعد از بازنشستگی پرداخت می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش تورم، پرداخت این مبلغ پس از یک سال باعث از بین رفتن مقدار زیادی از ارزش آن می شود. معلمان پس از سی سال تلاش با این حقوق های ناچیز بازنشسته می شوند و انتظار داریم در کمتر از یک ماه غرامت آنها را دریافت کنیم.

این فعال صنفی گفت: اگر در قانون بودجه سنواتی اعتباری برای این موارد پیش بینی شده است، چرا باید پرداخت آن اینقدر طول بکشد و معلمان برای دریافت حقوق قانونی خود صبر طولانی کنند؟!

دیدگاهتان را بنویسید