فروش 4.5 میلیون دلاری بنزین از روسیه به ایران؟

فروش 4.5 میلیون دلاری بنزین از روسیه به ایران؟

چالش های انرژی ایران بی پایان به نظر می رسد و هر روز جنبه متفاوتی از خود را نشان می دهد. به عنوان مثال در حوزه بنزین که در نوروز امسال با مصرف بالایی همراه بود و دولت مجبور به واردات بنزین و گازوئیل از روسیه شد که در این میان برخی ادعاها حاکی از آن است که بنزین روسیه با قیمت 4.5 دلار به فروش می رسد. میلیون با این وجود دولت بدون توجه به موضوع بهینه سازی مصرف خودرو همواره مردم را مقصر می داند.

در ابتدا سعید میرترابی، کارشناس انرژی درباره واردات بنزین روسیه و نارضایتی مصرف کنندگان به زرش اخط گفت: تولید بنزین ایران با ظرفیت پالایشگاهی که در اختیار داریم در سال های اخیر با توسعه خوبی به ویژه در پالایشگاه ستاره خلیج فارس همراه بوده است. افزایش مصرف که دلایل خاص خود را دارد باعث نارضایتی شد و مصرف از عرضه پیشی گرفت. یکی از دلایل مهم رشد مصرف، قیمت بنزین در شرایط تورم است. با توجه به اینکه قیمت بنزین سه هزار تومان ثابت است، این قیمت به صورت واقعی کاهش چشمگیری داشته است. بنابراین وقتی قیمت واقعی کالاها کاهش می یابد، تقاضا افزایش می یابد و ساختار خودروهایی که ایران تولید می کند به این مشکل دامن می زند.

وی همچنین درباره فروش بنزین روسی به ایران به قیمت 4.5 میلیون دلاری اضافه کرد: آمار در این زمینه نامشخص است اما به هر حال با توجه به اینکه روس ها در زمینه فروش فرآورده های نفتی خود مشکل دارند و … با توجه به شکل گیری همکاری ایران و روسیه باید بنزین ارزان تری به ایران بدهند. به عنوان یک قاعده، این سوال همچنین می تواند یک بازار ایجاد کند. به نظر نمی رسد سرمایه گذاری در بخش تولید کارساز باشد زیرا زمان می برد. با این حال واردات تنها راه حل در کوتاه مدت است، هرچند از نظر منطقی خرید بنزین از روسیه با این قیمت در شرایط تحریم درست نیست.

میرترابی در پایان درباره علت کمبود بنزین در ایران گفت: در ایران به دلیل اینکه سرانه خودرو در حال افزایش است و خودرو نداریم، طبیعی است که افزایش داشته باشیم. مصرف که منجر به رشد غیرعادی می شود که ناشی از عدم اصلاح ساختار تولید خودرو و مصرف آنهاست. مثلاً در عربستان بین 9 تا 11 برابر به ایران یارانه سوخت می دادند اما الان قیمت بنزین در عربستان 10 برابر ایران است. این نشان می دهد که ما قیمت های بسیار ارزانی داریم و از طرفی تعدیل قیمت هم توجیهی ندارد. در این شرایط، رشد تقاضا به طور طبیعی از حد معقول فراتر رفته و واردات با وجود محدودیت های ارزی یکی از راه حل های موقتی است.

دیدگاهتان را بنویسید