فشار از داخل بهارستان برای بازجویی

فشار از درون

روز جدید کلیباف سعی دارد رئیس جمهور را در موقعیتی قرار دهد که خود رئیس جمهور برای وزرای مورد انتقاد مجلس تصمیم گیری کند و شخصاً وزرای نالایق را در موقعیت استعفا یا عزل قرار دهد.

محمد باکر کلیباف در مجلس یازدهم نقش علی لاریجانی را بازی می کند. گفته می شود تلاش تعداد زیادی از نمایندگان مجلس برای حمایت از ابراهیم رئیسی که امضاهای جمع آوری شده برای استیضاح چند وزیر از جمله دو وزیر صمت، کار و رفاه اجتماعی را ارائه کرده بود، با مخالفت هیئت رئیسه روبرو شده است.

کلیباف سعی دارد رئیس جمهور را در موقعیتی قرار دهد که خود رئیس جمهور برای وزرای مورد انتقاد مجلس تصمیم بگیرد و شخصاً وزرای نالایق را در وضعیت استعفا یا عزل قرار دهد. این مدل کار با وزرایی که کارایی لازم را ندارند در دولت های گذشته و زمانی که دولت و مجلس همفکری داشتند سابقه داشته است. وزرایی که کارایی لازم را نداشتند با تعیین ناظر استعفا دادند تا دولت بدون تحمیل هزینه های استیضاح مقررات خود را تغییر دهد.

اکنون به نظر می رسد که محمد باکر کلیباف در تلاش است تا فشار نمایندگان مخالف وزرای اصلی دولت در دولت را حل کند. اما منتقدان این تصمیم، مجلس را به عدم نظارت متهم می کنند. ادامه مدارا با وزرای ناکارآمد در شرایطی که معیشت مردم به کارآمدی وزارتخانه های اقتصاد، صمت و رفاه اجتماعی گره خورده است، اتلاف وقت برای هرگونه تغییر مغایرتی است. دولتی که به گفته ابراهیم رئیسی خط قرمزی ندارد و به مدیران ناکارآمد و فاسد اطمینان نمی دهد، اکنون با وزرایی روبرو شده است که نمایندگان مجلس با فشار مردم می خواهند آنها را برکنار کنند.

فروش مرسولات به عنوان حق السکوت، آشفتگی در بازار خودرو، خرید منتقدان با پول، زمینه سازی برای انتخابات آینده، گرانی سفر به خارج از کشور و دور هم جمع شدن خانواده، اتهاماتی است که موسوی لارگانی در اولین سخنرانی خود پس از عید قربان به آن اشاره کرد. جلسه علنی مجلس وی خطاب به عبدالملکی وزیر رفاه و کار و فاطمی امین وزیر صمت و همدردی از ابراهیم رئیسی خواست تا عوامل نفوذی را از دفتر خود برکنار کند. این انتقادات پیش از این از سوی لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین مطرح شده بود. سیاهکلی از فاطمی امین وزیر صمت به دلیل افزایش 18 درصدی قیمت خودرو پس از قرعه کشی و ودیعه مردم انتقاد کرد.

نمایندگان مجلس، موافقان یا مخالفان بنیانگذاران وضع موجود

همانطور که برخی ناظران اذعان دارند، مردم شهرها و روستاها از بهاریان می خواهند که نظارت مؤثرتری بر دولت داشته باشند. پایان توانایی مجلس برای تغییر وضعیت موجود، عاملی برای تداوم وضعیت بد معیشتی مردم شده است. رضا حسینی قطب آبادی عضو کمیته صنعت گفت: اخطارهایی داده شده است اما متاسفانه استیضاح نیمه تمام مانده و شکست خورده است حتی در مورد استیضاح که اصلا جایز نیست و ما را تحت فشارهای مختلفی قرار می دهد. ما نه می توانیم استیضاح را پایان دهیم و نه برای حفظ حقوق مردم کاری انجام دهیم.

سید کریم حسینی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و عضو اهواز نیز گفت: اعتراض خود را به دولت اعلام کرده ایم. «وزرا منتظر پاسخ به سؤال نمایندگان هستند. «دولت در انتخاب وزرا هیچ توجهی به نظرات نمایندگان نداشت. آنها در شرایط حاکمیت سیاسی و جاسوسی به کابینه خود رای دادند و در انتخاب مدیران و استانداران نیز با مجلس و نمایندگان هماهنگی نداشتند. این همان خانه ای است که سنگ در آن آسیاب شده است. وی افزود: همه فشارها به مجلس است و مردم و اصناف همه مطالبات خود را به ما می گویند و ما باید دائماً صدای مردم و توهین برخی افراد را بشنویم زیرا دولت نمی داند چه می کند. و در حال انجام آن است. بدون برنامه. “

مجلس وزرای دولت را تحت الشعاع قرار داد

بر این اساس سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی به هیئت رئیسه مجلس برای استیضاح وزرای کابینه دولت سیزدهم با امضای 55 نماینده مجلس گفت: ، ارسال شده اما اعلام نشده است. وی خواستار استیضاح دو وزیر شد و افزود: از وزیر تعاون هم سوال داشتم و مدت زیادی از دریافت این اطلاعیه می گذرد اما در دستور کار نیست.

این در حالی است که دایره استیضاح وزرا روز به روز در حال افزایش است. محمد واحدی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: تورم سال 1401 نگران کننده خواهد بود و احتمال استیضاح دو وزیر صمت و اقتصاد از سوی نمایندگان مجلس بسیار زیاد است. ملک الشریعه در همین رابطه در توئیتی نوشت: «استیضاح آقای اوجی وزیر نفت را پس از بررسی بودجه ثبت می کنم.

انتقادات از وزیر صمت از زمانی آغاز شد که فاطمی امین با افزایش 18 درصدی قیمت خودرو موافقت کرد. از سوی دیگر او از حامیان سرسخت واردات خودرو در کشور بود و در صورت درج بند واردات خودرو در بودجه 1401 جزو حامیان مجوزهای واردات بود.انتقاد وزیر صمت که همچنین یکی از حامیان رئیس جمهور در مجلس، اقدامات وزیر صمت را مغایر با شعارهای رئیس جمهور در حمایت از محرومان و مستضعفان و افزایش فشار برای معیشت مردم و فقرا می داند. این گروه مدعی هستند که واردات خودرو بر معیشت مردم تاثیر می گذارد.

نماینده قزوین و عضو کمیته صنعت در این خصوص گفت: استیضاح را با قوت ادامه می دهم. الان می خواهم استعلام را اصلاح کنم چون می خواستم قیمت خودرو را از ایشان بپرسم اما الان ارائه وزیر نشان می دهد که وزیر از بسیاری از مسائل بیرونی به دور است. وی گفت: در نمودار اخیری که رونمایی و اعلام کردیم اصلا «مال من» نبود، من نمی دانم آقای وزیر چه می کند. «پس اگر تا دیروز از من سؤال می شد، می گفتم که استیضاح وزیر را نمی خواهم، اما از این به بعد وزیر را استیضاح می کنم.

نمایندگان پیگیر طرح استیضاح عبدالمالکی، وزیر رفاه، بر این باورند که «فروش مرسوله به عنوان حق السکوت و غارت برای تأمین هزینه های مادی و معنوی کاندیداتوری وزیر در انتخابات آتی دو موضوع اصلی است». راهبردهای آقای عبدالملکی. نمایندگان به این نتیجه رسیده اند که لیاقت حضور در دولت مردمی را ندارند».

در همین راستا، موسوی لارگانی که پیش از این گفته بود عبدالملکی «وزارت را به عنوان غنیمت نظامی بین شرکای شما تقسیم کرد»، اکنون از «آخرین شاهکارهای تیم عبدالملکی، سفر پرهزینه مسئولان وزارتخانه به روسیه در شرایط سخت معیشتی و جذب 300 نفر رونمایی کرد». اقوام و مشاوران «افراد خاص در شرکت ورشکسته دخانیات و اخراج ده ها کارمند قدیمی این شرکت در آغاز سال جدید».

تاثیر لغو ارز ترجیحی بر افزایش قیمت داروها و کالاهایی مانند گوشت و مرغ، افزایش قیمت خودرو، تاخیر در پرداخت مستمری ها، دور هم جمع شدن خانواده، گرانی سفر به خارج از کشور، هدایای نجومی و عدم ورود بانوان به ورزشگاه سیزدهم، او وجود دارد. کاهش امیدها برای تغییر وضعیت موجود که یکی از شعارهای ابراهیم رئیسی در زمان انتخابات بود. اکنون افکار عمومی رو به افزایش است که در صورت عدم تغییر وزرا توسط شخص رئیس جمهور، نمایندگان مجلس از ابزار نظارتی خود برای تغییر کابینه استفاده خواهند کرد. این همان نگرانی ای است که رضا حسینی قطب آبادی، یکی از اعضای هیأت رئیسه کمیسیون صنایع ابراز کرد و گفت: به رئیس مجلس (کلیباف) هم گفتم. دود مماشات بیش از حد مجلس و هیئت رئیسه با دولت و خودداری از استیضاح وزرای ناکارآمد در نهایت از بین می رود و از بین می رود.

هیئت رئیسه مجلس مانع محکمی برای تحقیق و تفحص است

در حالی که روابط عمومی مجلس در دی ماه 1400 بیانیه ای صادر کرد، رسانه ها مدعی شدند که «رئیس مجلس شورای اسلامی استیضاح وزرا را تایید نمی کند و گفته است که تا سال جدید هیچ استیضاحی دریافت نخواهد کرد. وی با رد فشارهای روزافزون برای امرار معاش و نارضایتی مردم از کار نخست وزیران که منجر به ارسال طرح استیضاح آنها به هیئت رئیسه مجلس شد، رد کرد.

سید جواد ساعدی کیا، عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع گفت: تورم لجام گسیخته، نابسامانی بازار سهام، سود کلان بانکی، کاهش ارزش پول ملی و نبود برنامه های کنترل نقدینگی از جمله عواملی است که برخی از نمایندگان مجلس را به این سمت سوق داده است. استیضاح برخی وزرای اقتصاد اما هیئت رئیسه و رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید دارند که برای استیضاح وزرا زود است.

این همان تاکیدی است که لطف الله سیاهکلی، نماینده قزوین به نقش هیات مدیره در دریافت استعلام داشت و گفت: این موضوع (استیضاح ها) در اختیار هیات مدیره است زیرا باید طرح استیضاح را ارائه کنند. وزیر صمت به آنها. “” برای اعلام رسید.”

اگرچه کاهش تورم و نقدینگی و تقویت رشد اقتصادی، کاهش قیمت خودرو، مبارزه با چریکی و فساد از جمله شعارهای انتخاباتی نمایندگان مجلس و دولت است، اما اکنون ابراهیم رئیسی و محمد باکر کلیباف هر دو با جایگزینی اعضای ناکارآمد مخالف هستند. عنصری در دولت برای جلوگیری از آن.

پذیرش مسئولیت شرایط کنونی زمانی صورت می گیرد که دولت و مجلس تعدادی از نمایندگان مجلس را پذیرفتند، هرچند که در کنار ابراهیم رئیسی، شعارها و وعده های حمایت از دولت رئیسی را دنبال کنند و شخصاً از وی خواسته اند تا در کابینه و با اختیارات خود تغییراتی ایجاد کند. رئیس جمهور. انجام دهید. اگرچه کابینه ابراهیم رئیسی اکنون میدان نبرد جبهه پایداری و حامیان احمدی نژاد است، اما مخالفت با ریاست جمهوری و نقش پنهان اما موثر محمدباکر کلیباف در کنترل حامیان استیضاح این شبهه را ایجاد کرده است که ریاست جمهوری با بقای وزرای اقتصاد ارتباط ندارد. دولت اصلی

این لحظه ای است که در سالگرد پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، منتقدان بنیانگذار وضع موجود، به حامیان وضع موجود تبدیل می شوند. شرایطی که به تدریج فشار و انتظار مردم از نمایندگان مجلس برای استیضاح وزرا افزایش خواهد یافت. نشانه های محکمی که در انبوه سوالات وزرای دولت در اولین جلسه بعد از نوروز مجلس به چشم می خورد.

دیدگاهتان را بنویسید