امیر عبداللهیان: من مانند وزیر امور خارجه آمریکا و رابرت مالی، با فشار زیادی بر پارلمان کشورم مواجه هستم. طیف قوی در داخل هر دو کشور با بازگشت به برجام مخالف هستند

امیر عبداللهیان: من مانند وزیر امور خارجه آمریکا و رابرت مالی، با فشار زیادی بر پارلمان کشورم مواجه هستم.  طیف قوی در داخل هر دو کشور با بازگشت به برجام مخالف هستند

روز جدید حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه گفت: من نیز مانند وزیر امور خارجه آمریکا و رابرت مالی با فشار زیادی از سوی پارلمان کشورم مواجه هستم. آنها در داخل هر دو کشور طیف قوی دارند که با بازگشت به برجام مخالف هستند. ما پیام هایی از رابرت مالی و مقامات ایالات متحده و بایدن دریافت می کنیم که تا حدودی با مواضع رسانه ای آنها متفاوت است. من درک می کنم که رابرت مالی چگونه باید در سنا و کنگره صحبت کند.

وی با بیان اینکه اخیرا ابتکار جدیدی را برای احیای برجام آغاز کرده ایم، گفت: هنوز به نقطه اعتماد به تضمین های اقتصادی نرسیده ایم.

حسین امیرعبداللهیان امروز (پنجشنبه) در مجمع جهانی اقتصاد در داووس در گفت و گو با فرید زکریا درباره بحران اوکراین گفت: ما حمله نظامی به اوکراین را به شدت محکوم می کنیم. حتی رهبر عالی رتبه به صراحت اعلام کرده است که ما با جنگ مخالفیم. “همانطور که فکر می کنیم جنگ علیه اوکراین اشتباه است، برای افغانستان، عراق، یمن و فلسطین نیز اشتباه است. یک واقعیت در مورد اوکراین وجود دارد که ایالات متحده کشورها و ناتو اقدامات تحریک آمیزی انجام داده اند.دلیل این جنگ اقدامات تحریک آمیز آمریکا و ناتو برای گسترش حضور خود و تحریک کرملین است.آیا راه حل مقابله با این تحریک آمریکا و ناتو جنگ است؟ما از گفتگو و مذاکرات سیاسی حمایت می کنیم. هفته گذشته به لاوروف پیشنهاد دادم که آماده پذیرش هر دو طرف در ایران باشد و صحنه های این فاجعه انسانی همه را آزار دهد.

به گزارش فارس، امیر عبداللهیان گفت: ما مبتنی بر رفتار استانداردهای دوگانه اوکراین و یمن نیستیم و هر جا جنگ و تهاجم نظامی باشد، مخالف و محکوم می کنیم.

وی در پاسخ به سوالی گفت: معتقدم همه ما باید تلاش کنیم تا جنگ اوکراین هر چه زودتر پایان یابد و مشکلات دو کشور از طریق گفت وگوی سیاسی حل شود که پیامدهای عمیقی برای کل جهان دارد.

وی گفت: من نیز مانند وزیر امور خارجه آمریکا و رابرت مالی، با فشارهای زیادی از سوی پارلمان کشورم مواجه هستم. آنها در داخل هر دو کشور طیف قوی دارند که با بازگشت به برجام مخالف هستند. ما پیام هایی از رابرت مالی و مقامات ایالات متحده و بایدن دریافت می کنیم که تا حدودی با مواضع رسانه ای آنها متفاوت است. من درک می کنم که رابرت مالی چگونه باید در سنا و کنگره صحبت کند. پیام هایی بین ما و آمریکا از طریق مورا و بورل و برخی وزرای خارجه اروپا و منطقه رد و بدل می شود. از ابتدای دور جدید مذاکرات، ایران ابتکارات متعددی را روی میز گذاشته است و اخیرا ابتکار جدیدی را روی میز گذاشته ایم، اما معتقدیم بایدن تصمیم گرفته است.

امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: امیدوارم طرف آمریکایی واقع بین باشد. ما باید از منافع اقتصادی بازگشت همه کشورها به برجام برخوردار شویم. عوامل فشار حداکثری ترامپ باید از بین برود. بایدن از ابتدای کارزار انتخاباتی خود به این موضوع اشاره کرد. بازگشت به برجام ممکن نیست، اما ایران از منافع اقتصادی محروم می شود و عوامل فشار حداکثری ترامپ باقی می ماند. بایدن باید تصمیم بگیرد. ما متعهد به یک توافق خوب و پایدار هستیم. برنامه هسته ای ما صلح آمیز است. ما پنجره دیپلماسی را باز نگه داشته ایم و امیدواریم در صورتی که ایالات متحده واقع بینانه به نظر برسد، به توافق برسیم. منافع ملی آمریکا به گروگان صهیونیست ها گرفته شده است و در این زمینه استدلال های زیادی وجود دارد.

وی گفت: اکنون چه چیزی باعث توقف مذاکرات شده است، ما هنوز به نقطه اعتماد آمریکا در زمینه تضمین های اقتصادی نرسیده ایم. در مورد اینکه آیا ضریب فشار حداکثری بر ترامپ حذف خواهد شد، ما هنوز ندیده ایم که بایدن در عمل متفاوت از ترامپ عمل کند. مشکلات را نباید به یک مشکل کاهش داد. موضوع FTO در قلب مذاکرات ما با ایالات متحده بود. وقتی می گوییم بازگشت به برجام به معنای فعالیت های اقتصادی و تجاری ایران در راستای اقتصاد بین الملل و تجارت جهانی است. متأسفانه موضوع FTO از سوی اسرائیل بزرگ نمایی شده است و این موضوع به عنوان یک عامل اصلی تلقی می شود، اما عامل اصلی، بهره مندی ایران و مردم ایران از منافع کامل اقتصادی برجام است.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: از زمانی که در اجلاس نیویورک بودم تا اجلاس امنیتی مونیخ در مسیر گفتگوها و تبادلات غیرمستقیم بین بیل مکانیکی و مورا و غیرمستقیم بودم. تبادل با رابرت مالی بیایید یک گفتگوی مستقیم، از جمله در مورد FTO داشته باشیم. ما مزایای یک هسته بزرگ صلح را داریم که برخی از آنها را باید متوقف کنیم. گفتیم اگر صحبت از گفتگوی مستقیم است، ابتدا ثابت کنید که بین بایدن و ترامپ تفاوت وجود دارد. می بینیم که همه عوامل فشار حداکثری ترامپ توسط بایدن تکرار می شود. ما می گوییم آقای بایدن، حسن نیت شما، ما آماده ایم، ضمانت اقتصادی و حذف عوامل فشار حداکثری بر ترامپ، اگر اینها موضوعات اصلی است که باید روی آن تمرکز کنیم.

وی در پاسخ به سوالی گفت: سیاست خارجی ما اصول خاصی دارد. آمریکایی ها در 40 سال گذشته نشانه های زیادی از بی اعتمادی نشان داده اند. آمریکایی ها در تحریم آنقدر پیش رفته اند که گاهی در تحریم سه بار نام یک مرد برده می شود، در حالی که مردی که 10 سال پیش مرده است و ما شاهد جنون در تحریم هستیم. تصمیم داریم بر اساس رفتار آمریکا روابط ایران و آمریکا را به حالت عادی برگردانیم. برای هر گفتگو باید حداقل اعتمادی بین طرفین وجود داشته باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دوران پسا کووید قابل تامل جدی است. نشست سران گاز اوپک در دوحه برگزار شد و رئیس جمهور کشورمان ابتکاری را برای استفاده بهینه از فرصت گازی برای بازسازی اقتصاد جهانی پیشنهاد کرد. ما او را در این جلسه بزرگ کردیم. ایران باید به موقعیت طبیعی خود در تجارت و اقتصاد بازگردد. ما در این جایگاه به دنبال رقابت و جایگزینی دیگران نیستیم، بلکه به دنبال استفاده از این وضعیت برای بهبود اقتصاد جهان چه در حوزه انرژی و چه در حوزه ترانزیت هستیم.

وی گفت: چند روز پیش در امارات بودم که رئیس جدید امارات گفت خیلی چیزها می تواند تغییر کند، اما جغرافیا و ویژگی های کلی کشورها نمی تواند تغییر کند. ایران و عربستان دو کشور مهم و تاثیرگذار در منطقه هستند. ما حتی در اقدام متقابل با عربستان روابط دیپلماتیک را قطع نکردیم و این عربستان بود که در ابتدای سلطنت ملک سلمان به دلایل مختلف تصمیمی احساسی گرفت و قطع روابط دیپلماتیک با ایران را اعلام کرد. ما همیشه درها را برای ریاض باز گذاشته‌ایم تا زمانی که می‌خواهد به روابط عادی بازگردد، از آن استفاده کند. ما در مذاکرات اخیر و دور جدید پیشرفت خوبی داشته ایم و حتی توافق کرده ایم که در آینده نزدیک نشستی در سطح مقامات وزارت خارجه یا وزرای خارجه در کشور ثالث یا در مکان مورد توافق برگزار شود. روابط باید در حالت طبیعی خود باشد و ما از بازگشت روابط به حالت عادی خود استقبال می کنیم و امیدواریم مشارکت همه کشورهای منطقه به امنیت بیشتر منطقه و توسعه و ثبات بیشتر این منطقه ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک کمک کند. .

فرید زکریا از امیر عبداللیان پرسید: آیا می توانید با عربستان برای پایان دادن به جنگ یمن موافقت کنید، وی پاسخ داد: ما همیشه نسبت به حوادث یمن مثبت بوده ایم. همه احزاب یمنی باید در آینده یمن نقش داشته باشند نه یک گروه یا جریان خاص. انصارالله و متحدانش در یمن توانسته اند در برابر جنگ مقاومت کنند و این امن ترین منطقه است. ما شروع جنگ در یمن را اشتباه خوانده ایم و معتقدیم که آتش بس باید ادامه یابد و محاصره یمن پایان یابد و همه کشورهای یمن دور میز بنشینند و برای کشورشان تصمیم بگیرند. ما از ادامه آتش بس و پیشرفت در این مناطق استقبال می کنیم.

وی درباره ادعای صهیونیست ها در برنامه هسته ای ایران گفت: متاسفانه صهیونیست ها در این موضوع دروغ می گویند و این سناریو فرسوده و تکراری است. بیست سال پیش نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی گفت ایران در کمتر از یک سال به بمب اتم می رسد، بیست سال گذشته و بارها گفته ایم که بمب اتم در سیاست خارجی ما جایی ندارد. آژانس چندین بار بازدید کرد و اعلام کرد که ایرانی ها به دنبال سلاح نیستند، اما رژیم در حال تکرار است. ما در برجام به نقطه ای رسیده ایم، حداقل اگر طرف آمریکایی واقع بینانه تصمیم بگیرد، توافق وجود دارد و رژیم صهیونیستی نمی خواهد و چنین داستانی می سازد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره سوریه به سفر بشار اسد به تهران اشاره کرد و گفت: ما در جنگ تروریستی به سوریه کمک کردیم و به مردم آن کشور کمک کردیم و نگذاشتیم تروریست ها در این کشور حکومت کنند اگر امروز داعش است. در عراق و سوریه حاکم بود جهان متفاوت بود. در مورد سوریه، ما معتقدیم که بر گفتگوهای سیاسی و تصمیم گیری سیاسی متمرکز است. امروز همه تروریست ها در ادلب انبار بودند و متاسفانه از حمایت آمریکا برخوردارند. ایالات متحده اغلب از ابزارهای سازمان ملل برای جلوگیری از آسیب رساندن به تروریست ها استفاده کرده است، زیرا آنها بخشی از استراتژی ایالات متحده در آن زمان بودند. همانطور که استخبارات ما در افغانستان امروز تایید می کند: استفاده از تروریسم به عنوان ابزار یکی از ابزارهایی است که توسط دستگاه امنیتی ایالات متحده دنبال می شود. در مورد آینده آنها تصمیم بگیرند. در عین حال، ما با جنگ تروریستی در سوریه مخالفیم تا مردم سوریه در صورت کاهش مداخله خارجی در مورد آینده خود تصمیم بگیرند. ما همیشه از تصمیم مردم سوریه حمایت می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید