امیر عبداللهیان: برجام در دولت سیزدهم منتقدان جدی دارد/ دولت اصلی هرگز نگفته است که ما برجام را قبول نداریم.

امیر عبداللهیان: برجام در دولت سیزدهم منتقدان جدی دارد/ دولت اصلی هرگز نگفته است که ما برجام را قبول نداریم.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه عصر امروز (سه شنبه) در نشست هم اندیشی سالانه مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه همزمان با سالگرد رحلت امام خمینی (ره) گفت: با عنوان «سیاست خارجی متوازن در مکتب امام خمینی».

وی در سخنرانی خود در سالگرد درگذشت همه درگذشتگان، بر اساس دکترین سیاست خارجی دولت سیزدهم، به چند نکته مرتبط با این دکترین و اندیشه های امام در سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: کاپیتولاسیون آمد و مسئله نفی هژمونی و سلطه است و در چهار دهه اخیر به خوبی مدیریت شده است.

وزیر امور خارجه گفت: نه مسئله شرقی و نه غربی در کشور مورد تحلیل و نقد قرار نگرفته است. منظور ما انزواطلبی یا دوری از شرق و غرب نیست. بعد از اینکه رویکرد همسایگی به آسیا را در پیش گرفتیم، انتقاداتی مبنی بر اینکه کشور به سمت چین و روسیه حرکت می کند وجود داشت. در سفری که پس از جنگ اوکراین به روسیه داشتیم، موضع ایران را به صراحت به لاوروف اعلام کردیم که بر اساس منافع ملی خود در یک سیاست خارجی مستقل عمل می کنیم و گفتیم که هیچ تعارفی از منافع ملی کشور نداریم.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: بر اساس نظر امام تخلفی صورت نگرفته و مشی شرقی و غربی تثبیت نشده است. ما تحت سلطه غرب و شرق نخواهیم بود، بلکه بر اساس منافع خود با هر دو کشور روابط خواهیم داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که امام(ره) در سیره عملی خود در توصیه های خود به دستگاه سیاست خارجی داشتند، رعایت تعهدات بین المللی است. آمریکایی ها در مذاکرات وین که وقفه در آن مکث است، گفتگو از طریق پیام هایی که موضوع اصلی آن تحریم های آمریکا است، مذاکرات ما از مورا می گذرد، کمتر از یکی دو هفته پیش، یکی دو پیام بین آنها رد و بدل شد. ما و ایالات متحده برای روشن شدن ابهامات. زمانی که من در مونیخ بودم، مقامات ارشد ایالات متحده علاقه مند به گفتگوی مستقیم با من بودند تا بتوانیم راه را برای مذاکره باز کنیم و به جلو برویم.

وی گفت: ما باید در عمل شاهد تغییر رفتار آمریکا باشیم. من به وزیر امور خارجه که حامل این پیام بود گفتم چرا مدام می گویید که ما به دولت بعدی متعهد نیستیم. به کامالا هریس گفتم به ما بگوید که آیا یک گروه شورشی در کاخ سفید وجود خواهد داشت.

وی گفت: دولت قبلی در ایران برجام را پذیرفت اما دولت جدید هرگز نگفت که ما برجام را نمی پذیریم و درباره توافق جدید صحبت می کنیم. برخی از منتقدان ما می گویند چرا می خواهید به برجام برگردید؟ پایبندی به تعهدات ما در دستور کار ما است.

وی افزود: در حوزه سیاست امام خمینی(ره) می گویم که انگیزه و فرصت قوی برای ما در عرصه سیاست خارجی ایجاد کرده و راه بسیار خوبی برای ایران ایجاد کرده است تا منافع ملی خود را بر اساس استقلال دنبال کند. امروز پس از گذشت چهار دهه، همه اندیشمندان تاکید می کنند که آزادی قدس یکی از موضوعات مهمی است که در نگاه امام ادامه دارد. سخنان امام در مورد حسن روابط با همسایگان در وصیت نامه من آمده است که وصیت من به وزرای خارجه این است که مسئولیت بزرگی بر عهده شماست، چه در تحول وزارت خارجه و سفارتخانه ها و سیاست خارجی، حفظ استقلال و حسن روابط با دولت ها نباشد. قصد وام گرفتن در دستور کار قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید