امیر عبداللهیان: ساخت سد ترکیه برای ایران قابل قبول نیست/ حداقل دو بار حضوری و چندین بار تلفنی این موضوع را پیگیری کردم.

امیر عبداللهیان: ساخت سد ترکیه برای ایران قابل قبول نیست/ حداقل دو بار حضوری و چندین بار تلفنی این موضوع را پیگیری کردم.

روز جدید حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه گفت: اینکه ایران کشور دوست و همسایه خود با سدسازی و ایجاد مشکل برای ما و سایر مردم منطقه بر شرایط زیست محیطی منطقه تأثیر منفی بگذارد، قابل قبول نیست.

وزیر امور خارجه گفت: این غیرقابل قبول است که کشور دوست و همسایه خود با ساختن سد و ایجاد مشکل برای ما و سایر مردم منطقه بر شرایط زیست محیطی منطقه تأثیر منفی بگذارد.

حسین امیرعبداللهیان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال جلال محمودزاده مبنی بر عدم انجام اقدامات لازم در خصوص سدسازی غیرمجاز بر روی رودخانه های دجله و ارس گفت: اینگونه نیست. قابل قبول برای جمهوری اسلامی ایران است که دوست و همسایه ما ترکیه باید اقداماتی را برای احداث سدهایی انجام دهد که شرایط زیست محیطی منطقه را زیر پا بگذارد و مشکلاتی را برای مردم ما و منطقه ایجاد کند و از سوی دیگر تاثیرات منفی بر وضعیت منطقه داشته باشد. مقدار آبی که وارد کشور ما می شود.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: در 8 ماه گذشته حداقل دو بار حضوری و چندین بار تلفنی این موضوع را با وزیر امور خارجه ترکیه پیگیری کرده ام. علیرغم اینکه توافق دوجانبه ای بین تهران و آنکارا در زمینه همکاری آبی وجود نداشت، باید طی چهار ماه گذشته با رایزنی کمیته مشترک آب تشکیل شود.

امیر عبداللهیان ادامه داد: ترکیه در پاسخ به پیگیری های ما تاکید می کند که سدها در مناطق کوهستانی قرار دارند و صرفاً برای استفاده از نیروگاه های آبی هستند، اما جلساتی با کارشناسان وزارت نیرو داشتیم و ابهامات بسیار جدی برای این موضوع وجود دارد. ما.”

به گفته کارشناسان، مخازنی که برای استفاده از انرژی آبی ایجاد می شود نباید خیلی بزرگ و عمیق باشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری آب برای حرکت توربین ها جمع آوری کنید. ما این ابهامات را به وزیر خارجه ترکیه تحویل دادیم و او پاسخ داد که ما اصلا به این آب نیاز نداریم و در زمستان ذخیره می کنیم و در تابستان آزاد می کنیم.

وی افزود: برای اولین بار در تاریخ طی چهار ماه گذشته اقدامات لازم برای تشکیل کمیته مشترک آب بین ایران و ترکیه انجام شده است. در سه ماه گذشته هیئتی از وزارت امور خارجه و وزارت نیرو به ترکیه رفتند، بگذارید ترک ها به تهران بیایند.

امیرعبدالیان افزود: از نظر فنی و حقوقی همچنان ابهاماتی وجود دارد که با جدیت پیگیری خواهیم کرد. از مجلس شورای اسلامی هم انتظار داریم که از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی استفاده کند و به کمک ما قوه مجریه بیاید. تشکیل این کمیته آب می تواند از اقداماتی که به کشاورزی و محیط زیست کشور و منطقه آسیب می زند جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید