وزیر خارجه لبنان: ایران هرگز در مذاکرات مرزی ما و اسرائیل دخالت نکرده است/ حتی یک بار هم نگفته اند که این کار را بکنید یا نکنید.

وزیر خارجه لبنان: ایران هرگز در مذاکرات مرزی ما و اسرائیل دخالت نکرده است/ حتی یک بار هم نگفته اند که این کار را بکنید یا نکنید.

روز جدید عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه لبنان در مصاحبه ای اعلام کرد که ایران، سفیر ایران و حتی حزب الله اصلاً در مذاکرات تعیین مرزها دخالت نکرده اند.

عبدالله بوهبیب همچنین در خصوص مذاکرات تعیین مرز بین لبنان و رژیم صهیونیستی گفت: لبنان در مذاکرات تعیین مرزهای دریایی تحت فشار نبوده و ممکن است در پایان مذاکرات تحت فشار باشد زیرا هنوز به این نقطه نرسیده ایم. میانجی آمریکایی همچنان پیشنهادات ما را می پذیرد و به اسرائیلی ها می دهد و بالعکس. ما هنوز به نقطه مهمی نرسیده ایم، اما همگرایی دیدگاه ها زیاد است، زیرا جهان باید از کار خود گاز بگیرد. جنگ در اوکراین باعث شده اروپا به دنبال گاز جدید در منطقه ای نزدیک به خود باشد و این امر مذاکرات را تسریع کرده است و ما بسیار خوشبین هستیم که احتمالاً در نیمه اول سپتامبر به توافق خواهیم رسید.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه لبنان در خصوص برخی ادعاها مبنی بر اینکه ایران در این مورد برای پیشبرد مذاکرات تعیین مرزها فشار آورده است، گفت: ایران هرگز در این پرونده مداخله نکرده است.

وی تصریح کرد: ایران دو بار به لبنان آمده است اما با من یا هیچ مقام دیگری که با وی ملاقات داشته است در این مورد صحبت نکرده است، حتی یک بار هم به من نگفته است که این کار را انجام دهم. سفیر ایران هرگز چنین چیزی نگفته است… حزب الله که با ایران روابط قوی دارد می گوید مذاکره کار شماست نه ما، شما ببینید با چه چیزی موافقت می کنید، نه حمایت می کنیم و نه مخالف… .

میدان گازی کاریش مورد مناقشه لبنان و رژیم صهیونیستی است. در 15 ژوئن، یک کشتی حفاری Energen وارد منطقه مورد مناقشه شد که با واکنش و محکومیت گسترده بیروت مواجه شد. از اکتبر 2020 مذاکرات فنی بین رژیم صهیونیستی و لبنان برای حل و فصل اختلافات مرزی دریایی با میانجیگری آمریکا آغاز شده است، اما تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید