به من نگفته اند که روچه چه زمانی برمی گردد/ مقصر اصلی پرونده ویلموتس هنوز مشخص نیست!


ساعت: 08:21
تاریخ انتشار: 1401/06/15
کد خبر: 1895447

هیچ یک از نهادهای نظارتی با 3 نامزد نهایی ریاست فدراسیون فوتبال مخالفت نکردند.

وزیر ورزش و جوانان گفت: هنوز نام مقصران پرونده ویلموتس مشخص نشده است و نمی توانیم بر اساس حدس و گمان تصمیم گیری کنیم.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان درباره هفته دولت و اتفاقات رخ داده گفت: مایه خوشحالی است که شرایطی را داریم که توانستیم در یک دولت مردمی خدمت کنیم. خدمت، اما وقتی به نتیجه می رسد و برنامه های ما محقق می شود، خوشحال کننده است که به موفقیت می رسیم. به عنوان مثال، زمانی که پروژه های نیمه تمام به اتمام رسید و 242 پروژه نیمه تمام در هفته دولت به بهره برداری رسید واقعاً خوب بود و در هفته تربیت بدنی و دهه فجر چندین افتتاح دیگر خواهیم داشت.

وزیر ورزش و جوانان به مناسبت برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک گفت: در یکی دو دهه اخیر معمولا برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک به تاخیر می افتد و در این مدت نیز به دلیل تغییرات ایجاد شده در قانون اساسی و همچنین وضعیت کشور برگزاری انتخابات حدود یک سال به تاخیر افتاد. لازم به ذکر است تغییر زمان برگزاری المپیک توکیو که با یک سال تاخیر برگزار شد یکی از دلایل عدم برگزاری این انتخابات در زمان مقرر بود.

وی در ادامه گفت: انتخابات کمیته المپیک در رقابتی سالم و شفاف برگزار شد و محمود خسریفه موفق شد با بیشترین آرا رئیس جدید این کمیته شود. همچنین کمیته اجرایی و نایب رئیسان عوض شدند و تنها دبیرکل کمیته باقی ماند که آقای سعیدی می خواهد با ایشان همکاری کند.


برای کسب سهمیه المپیک باید آمادگی لازم را داشته باشیم

سجادی با اشاره به اینکه زمان زیادی تا بازی های آسیایی و المپیک پاریس باقی نمانده است، خاطرنشان کرد: دو رویداد مهم در پیش داریم، بازی های آسیایی به دلیل شرایط کرونا به تعویق افتاد و سال آینده کمتر از دو سال دیگر ما المپیک پاریس را هم داریم. برنامه های زیادی برای موفقیت ورزش در این دو رویداد داریم و به ریاست اینجانب ستاد عالی بازی ها تشکیل شده و این جلسات با حضور رئیس جدید کمیته ملی المپیک ادامه خواهد داشت. همچنین رویدادها و مسابقات دیگری برای کسب سهمیه خواهیم داشت که باید برای آنها آماده شویم.

وزیر ورزش و جوانان درباره موفقیت کاروان ایران در بازی های همبستگی کشورهای اسلامی گفت: قبل از آمدن به قونیه پیش بینی می کردیم که مقام سوم را کسب کنیم و در بدبینانه ترین حالت عنوان پنجمی را کسب کنیم. بازی های همبستگی به دلیل کووید-19، این دوره از بازی ها با یک سال تاخیر در قونیه برگزار شد و تعداد رشته ها نیز کاهش یافت. ما در 17 رشته شرکت کردیم و سهم قابل توجهی را به بانوان اختصاص دادیم. آنچه نتیجه کاروان ایران را درخشانتر کرد، موفقیت بانوان بود. در بخش بانوان 91 نفر و در آقایان 166 نفر با افزایش 300 درصدی در بانوان. در بخش مدال نیز 6 مدال طلا، 16 مدال نقره و 14 مدال برنز کسب کردیم. در آن دوره، زنان 72 درصد افزایش مدال کسب کردند.

سجادی با اشاره به درخشش بانوان ورزشکار ایرانی گفت: در کشورهای دیگر نسبت زنان مدال آور تقریباً برابر با مردان است اما به دلیل رعایت شئونات اسلامی و قوانین اسلامی نمی توانیم در مسابقات شرکت کنیم. برخی رشته ها 49 فدراسیون ما برای بانوان فعالیت می کنند. اولین دستور کار ما در یک دولت عدالت محور این است که ورزش بانوان ما به خودکفایی برسد و نیازی به ورزش مردان نداشته باشد. ما از بسیاری جهات به این هدف دست یافته ایم، اما هنوز اقدامات دیگری وجود دارد که باید انجام شود. با توجه به تحقق اهداف جهانی شدن ورزش، یکی از اولویت های ما اصلاح قد بانوان است.


توسعه عدالت محور یکی از برنامه های ما است

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه های ما ایجاد شرایط و کمک مالی برای تیم های ملی با رویکرد عدالت محوری در توسعه است. در دیدار ورزشکاران با رئیس جمهور تاکید کردند که برای معیشت و کار ورزشکاران اقدامات لازم را انجام دهیم تا دیگر ورزشکاران دچار مشکل نشوند. شرکت در راه اندازی شبکه رادیویی اختصاصی ورزش بانوان از دیگر اقدامات ما بود که الحمدلله این اتفاق افتاد و شبکه راه اندازی شد. این اثر حاصل تلاش عزیزان در شبکه رادیویی و کادر صدا می باشد. این اتفاق نقطه عطفی است که تلاش بانوان ورزشکار بیشتر دیده خواهد شد.

سیدحمید سجادی همچنین به تدوین و بازنگری قانون حضور بانوان در ورزشگاه ها اشاره و بیان کرد: این کار را به صورت آزمایشی انجام دادیم و بانوان به صورت محدود در ورزشگاه حاضر شدند. تا جایی که فرهنگ اسلامی و آداب و رسوم اجتماعی به ما اجازه دهد از این موضوع حمایت خواهیم کرد. تعداد بلیت‌های فروخته‌شده با تعداد افرادی که از ما استقبال کردند مطابقت نداشت و از بانوان می‌خواهیم بیش از ظرفیت به ورزشگاه نروند زیرا ممکن است با شورش مواجه شویم. سپس صندلی‌های استادیوم شماره‌گذاری می‌شود و همه روی صندلی خریداری‌شده می‌نشینند که به دلیل تعداد بیش از حد تماشاگران، بی‌نظمی‌ها به همراه خواهد داشت.

وزیر ورزش و جوانان درباره موفقیت بانوان ورزشکار ایرانی نیز گفت: 572 مدال توسط بانوان در عرصه های آسیایی، جهانی و بین المللی کسب شد که اتفاق بزرگی برای ورزش ایران است و این موفقیت را تبریک می گویم. همچنین 86 ارسال بین المللی در بخش بانوان در رشته های مختلف داشتیم. از دیگر اهداف ما در راستای توسعه ورزش بانوان، برگزاری مسابقات بین المللی است.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا میزبان مسابقات والیبال و بسکتبال زیر 18 سال آسیا بودیم که میزبانی خوبی بود و افتخار بزرگی برای ورزش ما بود. ریاست فدراسیون والیبال و بسکتبال برای میزبانی این دو رویداد تلاش زیادی کرد. همچنین پس از موفقیت والیبال بانوان در قونیه، ورزشکاران کشورمان موفق شدند در مسابقات قهرمانی آسیا، قدرتمند کره جنوبی را شکست دهند. بانوان ما در داوری هم بسیار فعال هستند. بانوان کشورمان در این دوره در 53 مسابقه بین المللی در رشته های مختلف برای قضاوت اعزام شدند و عملکرد موفقی داشتند.


ما در انتخابات هیچ فدراسیونی دخالت نکرده ایم

سجادی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت ورزش و جوانان در انتخابات فدراسیون فوتبال دخالتی دارد یا خیر، تصریح کرد: سعی می کنیم کمترین دخالت فنی را نه تنها در فدراسیون فوتبال، بلکه در تمامی فدراسیون ها و انجمن های ورزشی داشته باشیم. ، اما حمایت ما به تنهایی انجام خواهیم داد. یکی از متفاوت ترین و قدرتمندترین اساسنامه ها مربوط به فدراسیون فوتبال است و از طریق فیفا نیز اعلام شده است. طبق قوانین قانون اساسی و بر اساس قانون وظایف و اختیارات، ما به عنوان حاکمیت، اجرای آنها را کنترل می کنیم. تامین زیرساخت ها و نگهداری آن وظیفه ماست.

وی درباره نحوه برگزاری انتخابات اتحادیه فوتبال کشور افزود: معاون ورزش قهرمانی به نمایندگی از من در جلسه انتخابات اتحادیه حضور یافت و گزارش خاصی در خصوص برگزاری انتخابات ارائه نشد. پس از انتخابات گزارش هایی برای ما ارسال شد که طبق وظایف خود این گزارش ها را پیگیری خواهیم کرد. طبق قانون، مجمع در مورد انتخابات حرف اول را می زند و مجمع تصمیم می گیرد که انتخابات برگزار شود. بعد از این انتخابات در فضای عمومی نکاتی مبنی بر وجود تخلف مطرح شد و در صورت احراز تخلف طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال تصمیم گیری می شود. در حال حاضر امکان پیش داوری وجود ندارد و در حال بررسی هستیم که آیا کاندیداها از نظر قانونی اجازه حضور داشتند یا خیر و به زودی نتیجه مشخص خواهد شد.

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: کسانی که مخالف انتخاب رئیس جمهور هستند می گویند نقش نظارتی وزارت ورزش و جوانان ضعیف بود. مقصران پرونده ویلموتس هنوز اعلام نشده اند و نمی توانیم بر اساس حدس و گمان تصمیم گیری کنیم. گرچه پرونده ویلموتس مربوط به دوران ما نیست و در زمان وزارت قبل اتفاق افتاده است، اما باید جریمه هایی را که اعلام شده پرداخت کنیم. ما پرونده ویلموتس را روشن کرده‌ایم و قطعاً از هیچ‌کس یا کسانی که در پرونده ویلموتس مقصر هستند حمایت نمی‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای روند انتخابات فدراسیون فوتبال اصرار داشتیم که همه چیز شفاف و مطلع باشد. به دلایلی تعدادی از دوستان حذف شدند و فقط سه نفر باقی ماندند. انتخاب فدراسیون فوتبال هم موافق بود و هم مخالف. هیچ مرجع نظارتی در مورد برگزیدگان نظری نداده و ضمیمه نظر نکرده است.


با من صحبتی از بازگشت کیروش نبود

سجادی در پاسخ به این سوال که شایعاتی مبنی بر بازگشت کارلوس کی روش به گوش می رسد، گفت: ما به هیچ وجه در مشکلات کادر فنی دخالت نمی کنیم. با اینکه رشته تخصصی من دو و میدانی است اما هیچ وقت در این فدراسیون حضور نداشتم. ممکن است کارگردانی شود، اما من دخالت نمی کنم. برای من بحث برگرداندن کویروس مطرح نبود، زیرا از نظر مدیریتی، وقتی ترکیب فنی ساخته می شود، ممکن است تغییر آن به هر نحوی اشتباه باشد. در دوره گذشته شورای حاکمیتی با تثبیت ترکیب موافقت کرد و فکر نمی کنم ترکیب فعلی شورای حاکم که تشکیل شده برای تغییر ترکیب تیم ملی فوتبال باشد. . اما من و وزارت ورزش و جوانان نمی توانیم در انتخاب سرمربی دخالت کنیم.

سجادی همچنین به موفقیت های کشتی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه کشتی گیران ما در همه رده ها به مقام قهرمانی آسیا و جهان دست یافته اند و تنها گل باقی مانده است. خسته نباشید به رئیس فدراسیون و کادر فنی فرنگی و آزاد می گویم که واقعا زحمت می کشند. تیم ملی ماه هاست در اردو است و امیدوارم در صربستان هم قهرمان شود. کشتی اولین رشته کشورمان است و همه این رشته را دوست دارند و در دل مردم جای دارد و امیدوارم با دست پر از مسابقات جهانی برگردند و در بازی های آسیایی و المپیک موفق باشند.

وزیر ورزش و جوانان همچنین با بیان موفقیت های حوزه جوانان گفت: حدود یازده سال از ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان می گذرد، هرچند تلاش های زیادی برای جلوگیری از این ادغام انجام شد. در سال های اول خیلی سخت بود اما به تدریج با اصلاح سازوکارها و مسائل بودجه ای زمینه برای پیشرفت کار در دو جهت فراهم شد. موفقیت حوزه جوانان به عملکرد معاونت جوانان مربوط می شود که خود رئیس جمهور از ما خواست برای انتخاب این معاونت با ایشان مشورت کنیم.

وی در پایان به برنامه خط مقدم گفت: با تلاش یامین پور و برنامه ریزی هایی که در این مدت انجام دادند و با استفاده از ظرفیت سایر دستگاه ها برای ارتقای حقوق جوانان جمعیت، موضوع وام ازدواج و ساخت مسکن مطرح شد. در دستور کار . وی به پیشنهاد ما و با حکم رئیس جمهور به عنوان دبیر شورای عالی جوانان انتخاب شد و این نشان می دهد که حوزه جوانان چقدر برای قدرت مردم اهمیت دارد. دنیای ورزش بسیار گسترده است و مخاطبان زیادی در کشور دارد و امیدوارم بتوانیم با خطای کمتر و برنامه ریزی بهتر در خدمت مردم کشور باشیم. امیدوارم عملکرد یک ساله دولت به ویژه در حوزه ورزش و جوانان مورد رضایت مردم باشد.

بیشتر بخوانید؛

دیدگاهتان را بنویسید