فورواردر کیست؟ تعهدات باربری چیست؟


ساعت: 23:36
تاریخ انتشار: 30.04.1401
کد خبر: 1884663

واژه فریت فورودر از مصدر انگلیسی فوروارد آمده و معانی مختلفی دارد اما در ساخت حرفه ای حمل و نقل معنای خاصی پیدا می کند و به شخص و فعالیت خاصی اطلاق می شود. این واژه به دلیل گستره وسیعی که دارد، در فضای مجازی تعریف خاصی ارائه نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کلمه حمل و نقل از مصدر انگلیسی گرفته شده است رو به جلو ساخته شده و معانی مختلفی دارد اما در ساخت حرفه حمل و نقل معنای خاصی پیدا می کند و به شخص و فعالیت خاصی اشاره دارد. این واژه به دلیل گستره وسیعی که دارد، در فضای مجازی تعریف خاصی ارائه نشده است.

در فرهنگ علوم اقتصادی با نویسنده دکتر منوچر فرهنگ فورواردر یا فورواردر به صورت زیر تعریف می شود:

((عامل حمل و نقل، متصدی حمل و نقل، صادرکننده یا حمل کننده کالاهای تجاری، شخص یا سازمان غیرانتفاعی که وظیفه آنها جمع آوری کالا و ارسال آن به مقصد مشخص شده طبق دستور است)).

دکتر عباس آریان پور کاشانی در فرهنگ دانشگاهی، چاپ ششم فورواردر به عنوان ((حق حمل کالا)) تعریف شده و یکی از تعاریف مصدر است. رو به جلو به شرح زیر می شود:

“فرستادن، تحویل دادن، حمل کردن، پیشروی، پیشروی، کمک کردن، پیشروی، پیشروی”

باربری با نام های دیگری مانند عامل، اپراتور حمل و نقل نیز شناخته می شود.


شرح وظایف از دیدگاه های مختلف:

در قوانین برخی کشورها مانند آلمان فوروارد، تعریف و تکالیف قانونی آن دقیقاً تعریف شده است، در حالی که در بسیاری از کشورها تعاریف متفاوتی ایجاد شده است. این تعاریف عبارتند از:

شخصی که نحوه حمل بار را از طرف مشتری طراحی می کند. بدون نقش حامل یا شما حامل فیزیکی کالا را دارید.

سازمان فیتا حمل و نقل را با توجه به نظام های حقوقی مختلف طرفین بر اساس وظایف محوله به شرح زیر تعریف می کند.

باربری کسی است که به تمامی سوالات صاحب کالا در زمینه حمل و نقل کالا پاسخ می دهد و سعی می کند در سریع ترین زمان ممکن و با امنیت کامل کالا را به مقصد برساند.

باربری به عنوان متخصص حمل و نقل از روش های مختلفی برای حمل ترکیبی استفاده می کند و اقدامات لازم را در رابطه با تشریفات اداری و تهیه مدارک لازم انجام می دهد.

با استفاده از قابلیت های توزیعی که در اختیار فرستنده است و با توجه به اطلاعاتی که از حمل و نقل بین المللی و داخلی دارند، مشاور مناسبی برای آنها ایجاد کنید.

در قوانین شرح داده شده در ICC سازمان ملل متحد، در اسناد حمل و نقل ترکیبی کالا، فورواردر به شخصی اطلاق می شود که قرارداد حمل را منعقد می کند و مسئولیت اجرای آن را به عنوان متصدی حمل و نقل به عهده می گیرد. دامنه مسئولیت فورواردر از لحظه پذیرش کالا از مبدا مرسوله تا لحظه تحویل آن به مقصد نهایی می باشد. باربری در قبال هرگونه فعل یا ترک کار کارکنان و نمایندگان خود در حدود وظایف خود مسئول است.

بنابراین با توجه به نکات فوق این تعریف از باربری ارائه می شود:

فورواردر شخصی است که محموله را طراحی و قرارداد حمل را از طرف خود یا از طرف شخص دیگری به عنوان اصلی و نه به عنوان نماینده (حمل کننده یا صاحب کالا) اجرا می کند. باربری بارنامه خود را صادر می کند و مسئولیت حمل و نقل از مبدأ تا مقصد را بر عهده می گیرد.


شرح وظایف فورواردر در فرآیند حمل بار

1. اخذ اطلاعات و راهنمایی های لازم از کارفرما جهت صدور بلانک (پروفورما)، بارنامه و سایر اسناد حمل و انعقاد قرارداد خدمات حمل و نقل.

2. انعقاد قرارداد برای انجام فعالیت های حمل و نقل (حمل و نقل) به دستور کارفرما

3. نظارت بر عملیات حمل و نقل، تهیه و ارائه اطلاعات مورد نیاز مشتری، مانند اطلاعیه های حمل و نقل

4. تحویل کالا به گمرک مقصد با امضای اظهارنامه کسر یا معافیت بیش از حد یا خسارت و مفقود شدن کالا.

5. گرفتن فرم مونتاژ از پیک و ارائه آن به مشتری

6. تسویه حساب با مشتری، متصدی حمل و نقل یا طرفین مرتبط و سایر وسایلی که به عهده فورواردر است.

7. اعلام ورود کالا به مشتری و صدور مجوزهای کلی یا جداگانه برای کالا.

8. انجام تشریفات گمرکی در صورت لزوم و طبق قرارداد منعقده

9. تحويل كالا به مقصد و عمليات حمل از گمرك به انبار صاحب كالا در صورت وجود ترتيب حمل يك طرفه.

10. اخذ مجوز ورود موقت کانتینرهای وارداتی به کشور از گمرک و عودت آنها در مدت تعیین شده.

11. شرکت های حمل و نقل جهت تامین کامیون های مورد نیاز مجاز به انعقاد قرارداد و یا قرارداد مستقیم با راننده (به استثنای رانندگان تحت پوشش آنها) نبوده و فقط باید از طریق شرکت های حمل و نقل اقدام نمایند.

12. فورواردر باید مسئولیت مدنی خود را در قبال خدمات فورواردری که انجام می دهد بیمه کند.

13. وظایف تعیین شده به سمت کارگزاری فورواردRA) در حدود مفاد قرارداد همکاری شامل انجام تشریفات مرزی، تحویل و پردازش گمرکی و حمل کالا به صورت عادی و طبق قرارداد منعقده با فورواردر اصلی می باشد.

14. بیمه بار جزء تعهدات باربری نیست مگر اینکه در قرارداد منعقده صریحاً قید شده باشد و پرداخت حق بیمه جدا از هزینه حمل بر عهده مشتری باشد.

15. ارائه خدمات منعقد شده به عنوان دلال از طرف فرستنده اصلی از قبیل انجام تشریفات گمرکی در مرز یا گمرک مقصد و یا انجام عملیات ترانزیتی داخلی یا بین المللی طبق مقررات و ضوابط مربوطه.

16. مساعدت در تهيه صورتجلسات و گزارشات لازم در صورت خسارت احتمالي يا كمبود كالا و مساعدت در طلب غرامت در اين گونه موارد.

17. عقد قرارداد خدمات فوروارد شامل جمع آوری کالا، انبارداری، بیمه بار، بسته بندی کالا، تفکیک و توزیع کالا، اظهار کالا به مراجع رسمی، دریافت وجه و تنظیم اسناد مربوط به کالا برای مشتری.


http://forwardedwebsite.xyz



دیدگاهتان را بنویسید