قاتل متهم آزاد است، روزنامه نگار با 26 ماه زندان مواجه است

قاتل متهم آزاد است، روزنامه نگار با 26 ماه زندان مواجه است

روز جدید 17 شهریور سال گذشته دختری 16 ساله توسط شوهرش که دانشجوی جوانی بود کشته شد. اکنون پس از 11 ماه قاتل آزاد است و خبرنگاری که با کشف حقیقت به دستگاه قضایی کشور کمک کرد تا قاتل را دستگیر کند در حال گذراندن حکم زندان است.

یک دختر 16 ساله شهریور سال گذشته توسط شوهرش که دانشجوی جوانی بود کشته شد. اکنون پس از 11 ماه قاتل آزاد است و خبرنگاری که با کشف حقیقت به دستگاه قضایی کشور کمک کرد تا قاتل را دستگیر کند در حال گذراندن حکم زندان است. سرهنگ مهدویکیا فرمانده انتظامی شهرستان رومشکان در استان لرستان در 22 شهریور 1400 از کشف جسد دختری 16 ساله در باغی خبر داد و گفت: جسد دختر نوجوان رومشکان مبینا سوری که ازدواج کرده بود. پسر عموی او در 16 سالگی در باغی پیدا شد و اکنون همسر 16 ساله مبینا به عنوان مظنون دستگیر شده است. اندکی پس از اعتراف همسر مبینا به قتل، سردار یحیی الهی، فرمانده انتظامی لرستان علت قتل را اختلافات خانوادگی اعلام کرد. دعواهای خانوادگی همان جمله معروفی است که معمولا در اخبار رسمی درباره این گونه فجایع زیاد استفاده می شود. عبارتی که در بسیاری از موارد به قتل های ناموسی اشاره دارد. همین موارد قتل زنان که در طول سال آمار قابل توجهی دارد. اکنون با گذشت نزدیک به یک سال از این فاجعه در حالی که قاتل پرونده در بیرون از زندان به سر می برد، خبرنگاری که برای اولین بار از این فاجعه نوشت منتظر است تا به زندان برود. سینا قلندری روزنامه نگار تاکنون به اتهام انتشار عکس های شخصی مقتول به ۱۳ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری و به اتهام انتشار اکاذیب رایانه ای به ۱۳ ماه و ۱۶ روز حبس محکوم شده است. به دو سال محکوم شد. علی معتمدزاده وکیل مدافع این خبرنگار در گفتگو با شارک از شرایط عجیب این پرونده گفت. وی که معتقد است در این پرونده ظلم شده است، می گوید: رئیس قوه قضاییه باید نماینده ویژه خود را به لرستان بفرستد تا این پرونده از نزدیک بررسی شود.

مجتهدزاده در تشریح وضعیت قاتل حدود یک سال پس از قتل گفت: اکنون و با گذشت چند ماه از قتل، قاتل حدود دو تا سه سال حبس خود را دریافت کرده است و با قرار وثیقه می تواند به راحتی به زندگی خود در خارج از زندان ادامه دهد. . انگار اصلا اتفاقی نیفتاده اینطور نیست که یک دختر جوان در این بین جان خود را از دست بدهد. اینطور نیست که خانواده ای در این بین غصه بخورند.

وی با اشاره به شرایط دادگاه گفت: زمانی که آقای اژه ای سر کار آمد شعارهای زیادی مبنی بر لزوم انجام اصلاحات در قوه قضائیه مطرح کرد. چنین چیزهایی ضابط دارای قدرت زیادی است. تراژدی دردناکی رخ داد. دختری توسط شوهرش به طرز فجیعی به قتل رسید. در این هنگام پدر قاتل با سر بالا در دادگاه حاضر شد و بدون هیچ تعارضی به قاضی گفت که پسرش به رسم قبیله عمل کرده و هیچ اشتباهی نکرده است. می گوید اینجا رایج است. از سوی دیگر خانواده مقتول همان خانواده ای هستند که با ترس و لرز در دادگاه حاضر می شوند و به سختی می توانند با یک کلمه از خود دفاع کنند».

این وکیل دادگستری معتقد است در رای دادگاه رضایت خانواده مقتول لحاظ نشده است: «طبق قانون به محض اعلام ختم رسیدگی، در صورت عدم وجود مبنایی، دادگاه باید حکم صادر کند. دادگاه این پرونده در اردیبهشت ماه امسال برگزار شد و حالا بعد از سه ماه شاهد صدور حکم هستیم. این به تنهایی باید بررسی شود. از طرفی رضایت خانواده مقتول در هیچ کجای این پرونده ذکر نشده است که قابل ذکر است. از این نظر که خانواده مقتول که قبلاً رضایت داده بودند، طبق قانون حق اجتناب از گذشت را ندارند. شاید کسی آنها را ترساند، شاید هم نه. اما مهم این است که گفتم. چرا این رضایت در جمله ذکر نشده است؟».

معتخدزاده با انتقاد از دیدگاه عشیرای افزود: اگر این پرونده و رسیدگی به آن در تهران و در مرکز پیگیری می شد به هیچ وجه نمی شد. باید در این دادگاه ها باشید و ببینید فضا چقدر عجیب است. قسمت ترسناک داستان این است که این اولین بار نیست که به صورت قبیله ای به پرونده ها رسیدگی می شود و آخرین بار نیز نخواهد بود. حالا پس از گذشت چند ماه از آن قتل، دختر جوانی جان خود را از دست داد. خانواده ای در سوگ است. مردم و احساسات عمومی از این قتل به شدت آسیب دیده اند و در حالی که قاتل آزاد می شود، روزنامه نگاری که حقیقت را فاش کرده است باید به زندان برود.

وی در خصوص اتهامات و حکم نیز گفت: در حال حاضر اتهامات دارای دفاعیات مشخصی است که در دادگاه رسیدگی نشده است. ابتدا می گوید که ایشان (روزنامه نگار افشاگر قتل) مدعی است که توسط شوهرش کشته شده است. شوهر مقتول به قتل اعتراف کامل کرد. بنا به شهادت بسیاری از افراد و اعضای خانواده، قاتل در این کار همدست بوده است. اما قاتل ادعا می کند که فقط او در این کار دست دارد. در متن خبر موکلم هم به این موارد اشاره شده و حالا او را به نشر اکاذیب متهم کرده اند. از سوی دیگر، اتهام دیگر، که ارسال تصاویر خصوصی است، جای بحث دارد. اولاً، شغل روزنامه‌نگاری از او می‌خواهد که برای نوشته‌هایش اسناد ارائه کند. از طرفی تصویر ارسال شده نه عکس خصوصی در فضای خصوصی و نه بدون حجاب است که مشکل ایجاد کند. مهمتر از همه، خانواده قربانی عملاً شکایت خود را پس گرفته اند. در عین حال مهم ترین نکته را نباید فراموش کرد. اگر خبرنگاری این حقیقت را فاش نمی کرد، قاتل هرگز کشف نمی شد. پس از انتشار این خبر، قاتل دستگیر شد. قوه قضائیه باید قدر خبرنگاری را بداند که حقیقت را آشکار کرد و دست یک قاتل را برگرداند، نه اینکه او را محاکمه کند و او را به زندان بفرستد و از روزنامه نگاری محروم کند.

این وکیل دادگستری معتقد است: شما می توانید به هر جای دنیا بروید و بگویید مردی دختر جوانی را که همسرش بود کشت و یک خبرنگار برای انجام ماموریتش که روشنگری واقعیت است دستش را رد کرد. قاتل ؛ اما همان روزنامه نگاری که باعث دستگیری قاتل شده بود را روانه زندان می کند، حتما تعجب خواهند کرد. مخصوصاً وقتی متوجه می شوند همین قاتل حالا به راحتی تسلیم شده و مرخصی می گیرد. این گونه پرونده ها اعتماد به دستگاه قضایی ما را خدشه دار می کند و آقای اژه ای باید نماینده ویژه ای از مرکز به این دادگاه بفرستد تا با نگاه دقیق تری به پرونده رسیدگی شود.

دیدگاهتان را بنویسید