قانون مطبوعات به چه سمتی خواهد رفت؟

قانون مطبوعات به چه سمتی خواهد رفت؟

روز جدید : تغییر قانون مطبوعات در راستای حمایت از فعالیت رسانه ها و کاهش فشار بر کار روزنامه ها و رسانه های مستقل کمترین خواسته رسانه هاست که سال هاست جدی گرفته نمی شود. اکنون که صحبت از اصلاح قانون مطبوعات از سوی دولت اصولگرا در افکار عمومی به میان می آید، به نظر می رسد با توجه به برخی رویکردها این امر باعث کاهش فشار بر رسانه ها نمی شود.

تغییر قانون مطبوعات در راستای حمایت از فعالیت رسانه ها و کاهش فشار بر کار روزنامه ها و رسانه های مستقل کوچکترین خواسته رسانه هاست که سال هاست جدی گرفته نمی شود. اکنون که صحبت از اصلاح قانون مطبوعات از سوی دولت اصولگرا در افکار عمومی به میان می آید، به نظر می رسد با توجه به برخی رویکردها این امر باعث کاهش فشار بر رسانه ها نمی شود.

در همین رابطه، غلامرضا منتظری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، گفت: نظام جامع علمی خبرنگاران از سال های اخیر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و امروز با اقدامات بعدی، مقرر شد تا سامانه جامع خبرنگاران در دولت و با تصویب آن برخی از مشکلات جامعه اخبار مانند مسائل بیمه ای و معیشتی حل می شود. وی با اشاره به طرح اقتصاد فرهنگ و حمایت از صنایع خلاق و فرهنگی یادآور شد: طرح اقتصاد فرهنگ و حمایت از صنایع خلاق و فرهنگی یکی از طرح هایی است که جایگاه اصحاب رسانه و اصحاب رسانه را در بر می گیرد. لایحه و طرح دولتی است که توسط کمیسیون فرهنگ مجلس پیشنهاد شده است که می تواند. در همین راستا سلمان ایشاگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بدون اشاره به جزییات لایحه کلی رسانه یادآور شد: اگر به دنبال اصلاح امور کشور به نفع مردم هستیم باید به این موضوع احترام بگذاریم. وضعیت حقوقی روزنامه نگاران به عنوان شاکی مورد توجه ویژه است. امنیت روزنامه نگار مطالبه گر و آرزومند اساس امنیت کشور است. مطالبات باید به گونه ای بیان شود که مبنای سوء استفاده شبکه های دشمن و دشمن قرار نگیرد.سخنگوی فراکسیون فقها در شورای اسلامی نیز در این خصوص تاکید کرد: مجلس یازدهم در سومین جلسه خود به دنبال این است که ایجاد چارچوب قانونی حمایتی در قالب بازنگری در قوانین یا شفاف سازی قوانین رسانه ای، علاوه بر امنیت شغلی، امنیت حقوقی و مسکن خبرنگاران نیز در دستور کار خود قرار گیرد تا خبرنگاران بتوانند متعصبانه تر و فداکارتر به کار خبری خود ادامه دهند. زیر سایه این قانون چندی پیش رئیس قوه قضاییه از لزوم تغییر در قانون مطبوعات صحبت کرد و در روز خبرنگار بحث اصلاح قانون مطبوعات دوباره داغ شد.

قانون مطبوعات ایران همگام با قانون اساسی وارد ادبیات سیاسی و حقوقی کشور شد. در سال اول پس از پیروزی مشروطه، مطبوعات از جایگاه ویژه ای برخوردار بودند. از یک سو با پیروزی انقلاب مشروطه انتظار داشتند در فضایی آزاد و به دور از سانسور وزارت آثار بنویسند و از سوی دیگر برای حکومتی که پایه های آن بر استبداد بنا شده است غیرممکن به نظر می رسد. انتشار مطبوعات بدون سانسور را بپذیرید. اولین قانون مطبوعات در ایران در 27 بهمن 1286 تصویب شد. این قانون دارای 52 ماده است و برگرفته از مقررات قانونی قانون مطبوعات 29 ژوئیه 1881 فرانسه است. این قانون در شش فصل در مورد چاپخانه‌ها، کتابفروشی‌ها، چاپخانه‌ها، روزنامه‌های تنظیم‌شده، ارتباطات، حدود تقصیر جماعت و مراحل قانونی تنظیم شده است و در ذیل هر یک از این عناوین مطالبی در مورد چگونگی صاحبان قلم، ناشران آمده است. و روشهای کنترل عبارتند از اقدام و نظارت. اگرچه این قانون در نهایت محدودیت چندانی برای نشریات و مطبوعات ایجاد نکرد، اما به دلیل ناپختگی متن و کم تجربگی قانونگذاران، راه را برای تفسیر آن باز گذاشت و عملاً نتوانست نظم چندانی برای مطبوعات در این زمینه ایجاد کند. عصر.

قانون بعدی مطبوعات مربوط به روزهای پس از رسوایی نان است. در زمان نخست وزیری قوام السلطنه در سال 1321، مشکل کمبود نان و وضعیت اسفبار زندگی مردم به حادثه ای منجر شد که به «قیام نان» معروف شد. تظاهرات مردمی علیه قوام با دخالت نیروهای امنیتی و نظامی پایان یافت و نخست وزیر تمام مطبوعات کشور را تعطیل کرد و به مدت 43 روز همه نشریات بدون استثنا متوقف شد. دو هفته پس از توقیف مطبوعات ملی، کوام لایحه ای با عنوان «بازنگری در قانون مطبوعات» به مجلس ارائه کرد. این لایحه که در 12 دی ماه همان سال به تصویب رسید، الحاقی به اولین قانون مطبوعات ایران بود که در آن علاوه بر شرایط قبلی، داشتن منابع مالی و سرمایه علمی و اخلاقی برای انتشار نشریه ضروری تلقی می شد. . همچنین این قانون به ماسبق، صاحبان مؤسسات انتشاراتی را مجبور به اخذ مجوز با شرایط جدید کرد.

در 29 مرداد 1331، محمد مصدق، نخست وزیر، پس از دریافت مجوز تصویب قانون از مجلس، قانون مهر را به استناد این قانون، اعطای اختیارات به نخست وزیر در 46 ماده و تبصره 11 نوشت. از جمله نقاط عطف این قانون، تعریف روزنامه است که اولین بار توسط محمد مصدق ارائه شد. طبق ماده 1 این قانون روزنامه یا مجله نشریه ای تلقی می شود که هدف آن تبیین افکار عمومی در زمینه های مختلف اجتماعی، سیاسی، علمی، فنی یا ادبی و ارتقای سطح آگاهی عمومی، انتشار اخبار، اطلاعات، مطالب از مردم باشد. علاقه، نقد صحیح و حسن نیت در امور عمومی به طور مرتب در زمان های معینی با اجازه منتشر می شود. یکی دیگر از مزایای این قانون جداسازی نقش سردبیر و مدیر مسئول است. در ماده 13 این قانون که در مورد حق پاسخ است، آمده است که پاسخ نباید از محتوای اصلی تجاوز کند. این قانون تنها موردی است که مجموع پاسخ را برابر اصل می داند. سایر قوانین مطبوعاتی می گوید که پاسخ نباید بیش از دو برابر مقاله اصلی باشد. جرایم مطبوعاتی در این قانون با قوانین قبلی و بعدی تفاوت چندانی ندارد.

پس از کودتای 28 مرداد 1332 و برکناری مصدق از نخست وزیری، قانون دوم به موجب قانون ابطال کلیه لوایح مصوب محمد مصدق ملغی شد تا اینکه در 10 مرداد 1334 مجلس هجدهم قانون جدید مطبوعات را به تصویب رساند. با همان عناوین قبلی و با اندکی تغییر در 42 ماده تصویب می کند که این قانون تا پیروزی انقلاب اسلامی اجرا می شد. در این قانون که تفاوت های جزئی با قانون قبلی داشت، صاحب امتیاز باید هم مدرک لیسانس داشته باشد و هم توانایی مالی داشته باشد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، قانون مهر در ایران مجدداً در 29 مرداد 1358 با نام «قانون مهر» تغییر یافت. در لایحه قانونی مصوب موضوعاتی از جمله تعریف مطبوعات، شرایط کسب امتیاز نشریه، جرایم مطبوعاتی و نحوه برخورد با جرایم پیش بینی شده بود.

این لایحه دارای ویژگی هایی بود که به وضوح نشان دهنده تعلق آن به یک نظام انقلابی بود. به عنوان مثال انتشار مجله فقط با سرمایه ایرانی آزاد بود و افرادی که در رژیم گذشته دارای عناوین یا مشاغل حساس و خاص بودند از امتیاز مجله محروم بودند. همچنین در این قانون سانسور جرم شناخته شده است که در ماده 29 منعکس شده است. در این قانون آمده است: هر مقام دولتی که برای انتشار مقاله یا مقاله ای تحت فشار قرار گیرد یا مبادرت به سانسور و کنترل نشریات کند به حبس تعزیری محکوم می شود. جرم از شش ماه تا دو سال علاوه بر انفصال دائم از خدمات دولتی.

اما این قانون سرانجام در سال 1343 تغییر یافت و در اسفند 1364 قانون جدید مهر به تصویب شورای اسلامی رسید. در این قانون تصمیم هیأت نظارت «قطعی» اعلام شده است، روزنامه نگار بودن داوطلب شرط نیست. یعنی روزنامه نگار بودن یک فرد کافی نیست، بلکه صلاحیت او باید قبلاً توسط وزارت اطلاعات، دادگستری و پلیس تایید شده باشد. ضمناً وی در فاصله 24 خرداد 1342 تا 22 خرداد 1357 علیه نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت و تبلیغ نکرده و کارمند رژیم سابق و یا مرتبط با رژیم سابق نبوده است.

قانون تمبر پس از سال 64 در مقاطع مختلف اصلاح شد و به این ترتیب چهار سال بعد و در سال آخر مجلس پنجم، مجدداً موضوع اصلاح قانون تمبر مطرح شد و علیرغم واکنش های مخالف، در نهایت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. شورا در 30 فروردین 1379 و پس از تصویب شورای نگهبان کشور، حکم اعدام سید محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت، ابلاغ شد. البته این قانون نیز مانند قوانین قبلی موافقان و مخالفانی داشت، اما آنچه هر دو گروه در مورد آن اتفاق نظر دارند لزوم بازنگری، اصلاح و تکمیل این قانون است.

به همین دلیل است که اصلاح این قانون یکی از خواسته های مهم رسانه هاست اما تاکنون لایحه یا طرح جامعی برای حفظ استقلال رسانه ها، حفظ آزادی مطبوعات و تامین امنیت خبرنگاران تهیه نشده است. و خبرنگاران و حتی لایحه جامع رسانه ها که توسط دولت قبل تهیه شده بود با خواسته اهالی رسانه بسیار فاصله دارد. از همان ابتدای تدوین این گونه لوایح همچنان بیم امنیت فضای حاکم بر کار رسانه ها وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید