قیمت برنج باعث افزایش مصرف نان می شود پای برنج خارجی هم سر سفره شمال باز بود

قیمت برنج باعث افزایش مصرف نان می شود  پای برنج خارجی هم سر سفره شمال باز بود

روز جدید : رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل گفت: افزایش شدید قیمت برنج طی یک سال گذشته مصرف این ماده غذایی را حتی در استان مازندران و شهرستان بابل نیز تغییر داده است.

حسن تقی زاده درباره آخرین وضعیت بازار برنج و قیمت های فعلی در آستانه فصل برداشت گفت: متاسفانه گرانی برنج حتی وضعیت خرید را در استان های شمالی تغییر داده است.

وی گفت: با توجه به افزایش قیمت ها در سال های اخیر، برنج ایرانی تقریباً از طبقه متوسط ​​حذف شده است و حتی این گروه ها نمی توانند برنج ندا را به عنوان ارزان ترین برنج ایرانی خریداری کنند و عموماً مردم برخلاف میل خود به خرید برنج خارجی روی آورده اند. “

وی تاکید کرد: با توجه به افزایش قیمت برنج شاهد ازدحام زیاد نانوایی ها در شهرستان بابل هستیم. از آنجایی که فروش بسیاری از نانوایی ها در شب به پایان می رسد، این امر را می توان نشانه ای از جایگزینی نان و برنج خارجی با برنج ایرانی دانست.

وی افزود: لازم به ذکر است که قیمت برنج در بابل با سایر شهرها بسیار متفاوت است و در حال حاضر اکثر مردم محلی برنج را بدون بسته بندی و سورت می خرند و با قیمت ارزان تری از کارخانه ها خریداری می کنند. با این حال، حداقل 30 تا 40 درصد بابلی ها توانایی خرید برنج ایرانی را ندارند.

این فعال صنفی تصریح کرد: تا دو سال پیش هیچکس در شمال و استان مازندران برنج خارجی نمی خرید. اما وضعیت به گونه ای است که اکنون سی تا چهل درصد از خانوارهای بابلی برنج را در خارج از کشور مصرف کرده اند.

وی به واردات برنج شبتارم اشاره کرد و گفت: بیشتر برنج های وارداتی از کشورهای پاکستان و هند بوده و محصولی پرمحصول محسوب می شود و مشابه برنج های فجر، شیرودی و ندا است.

وی ادامه داد: اگر دولت بتواند برنج مرغوبی مانند طارم وارد کند باید بدانید که وضعیت بازار بهتر می شود و شاهد کاهش حداقل 20 درصدی قیمت برنج باکیفیت ایرانی در بازار خواهیم بود.
آخرین وضعیت قیمت در بازار

وی با اشاره به نزدیک بودن به فصل برداشت گفت: در حال حاضر فروش باقیمانده برنج در سال گذشته در حال انجام است و با شروع فصل برداشت فرصت ایجاد می شود.

تقی زاده تاکید کرد: در واحدهای اصلی تحویل و تحویل به بنکداران، برنج محلی طارم هاشمی و طارم به قیمت کیلویی 115 هزار تومان، برنج فجر کیلویی 88 هزار تومان، برنج شیرودی کیلویی 70 هزار تومان، برنج ندا 65 هزار تومان. کیلویی تومان که ارزان ترین برنج است و گران ترین برنج محصول دوم بی نام یا امراللهی است که در مراکز تحویل بزرگ به صورت بسته بندی و سورت شده کیلویی 130 هزار تومان تحویل می شود.

برآورد هزینه غذا و تغذیه سالم برای ایرانیان چقدر هزینه دارد؟

وی افزود: البته این قیمت ها باید در بانک ها دو تا سه درصد و در فروشگاه ها سیزده تا چهارده درصد افزایش یابد.

وی افزود: با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت در هفته گذشته شاهد کاهش هفت تا هشت درصدی قیمت انواع برنج به جز برداشت دوم در بازار هستیم.
چرا قیمت برنج را متوقف می کنید؟

وی گفت: قیمت برنج در سال گذشته حدود 29 تا 30 هزار تن در کیلوگرم بوده است. اما رشد قیمت در سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا قیمت برنج در سال گذشته افزایش یافت، تصریح کرد: کمبود آب باعث افت برداشت شده و گرمای شدید نیز مانع از کشت برنج مرغوب شده است. در نتیجه کشت برنج های پرمحصول افزایش یافته و فروشگاه های زنجیره ای در فصل برداشت اقدام به خرید مقادیر زیادی برنج می کنند.

این فعال بازار تاکید کرد: این موارد باعث افزایش قابل توجه قیمت ها شده است.

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل در خصوص وضعیت فعلی کشت برنج گفت: خوشبختانه امسال و در فصل زراعی خشکسالی نداشته ایم و گرمای شدیدی را شاهد نیستیم و باید گفت که دمای هوا بسیار زیاد است. مساعد است و آب زیادی وجود دارد. اما ماه آینده زمان بسیار مهمی برای تولید برنج است و امیدوارم شاهد کمبود شدید آفتاب و کمبود آب نباشیم و در صورت تداوم دما و شرایط جوی، پیش بینی استثنایی سالانه برای کشت و تولید برنج در بابل و بسیاری از شهرهای شمالی کشور داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید