قیمت برنج ایرانی و خارجی گران شد/ آیا شوک دولتی قیمت برنج را افزایش داد؟

قیمت برنج ایرانی و خارجی گران شد/ آیا شوک دولتی قیمت برنج را افزایش داد؟

با اعلام ممنوعیت واردات برنج هندی، شوک دیگری به بازار وارد شد و قیمت برنج ایرانی و خارجی افزایش یافت اما دولت مدعی شد نیاز داخلی کشور با واردات برنج خارجی تامین می شود.

تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت واردات برنج از هند در کمتر از دو هفته، بازار را تکان داد و قیمت برنج را افزایش داد. در این مدت کوتاه بین 3 تا 10 هزار تومان به قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی و خارجی اضافه شد.

قیمت برنج ایرانی و خارجی در روزهای پایانی سال در حالی افزایش یافت که آذرماه امسال دولت اعلام کرد به منظور ایجاد تعادل در روابط تجاری ایران و هند، واردات برنج از آن کشور ممنوع می شود.

اما این موضوع به شدت مورد انتقاد واردکنندگان قرار گرفت و گفتند با توجه به روزهای پایانی سال و همچنین افزایش تقاضا برای خرید برنج خارجی، بازار داخلی همچنان به واردات برنج نیاز دارد.

از سوی دیگر، دولت مدعی است که بخش خصوصی بیش از 1.4 میلیون تن برنج وارد کرده است. بنابراین تقاضای داخلی تا پایان سال تامین می شود. اما این موضوع از سوی انجمن واردکنندگان برنج رد شد.

در همین رابطه مسیح کشاورز، رئیس کمیسیون واردکنندگان برنج به تجارت نیوز گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده تا پایان سال باید حدود 300 تا 400 هزار تن برنج به کشور وارد شود.

وی گفت: در صورت ادامه ممنوعیت ثبت سفارش برنج در این دو ماه، با گرانی و کمبود برنج مواجه خواهیم شد. با گرانی برنج خارجی شاهد آسیب شش دهم جامعه که اکثراً اقشار آسیب پذیر هستند که با افزایش قیمت برنج ایرانی به مصرف برنج خارجی تمایل دارند، خواهیم بود.

در همان زمان دولت این اقدام را در حمایت از تولیدکنندگان برنج داخلی اعلام کرد، زیرا حدود شش دهم مردم دیگر قدرت خرید برنج ایرانی را ندارند و به برنج وارداتی وابسته هستند. اما در نهایت دولت مجبور شد ممنوعیت واردات برنج خارجی را لغو کند.

اما چندی پیش آهوان اکبری، رئیس انجمن واردکنندگان برنج در گفتگو با ایسکانیوز اعلام کرد که با وجود رفع ممنوعیت، ثبت سفارش همچنان باز نشده است.

شوک دولت به بازار برنج

اقدام دولت برای لغو واردات برنج از هند که دو هفته بیشتر طول نکشید، بازار داخلی را دچار شوک کرد و زمینه را برای افزایش قیمت برنج ایرانی و خارجی بدون کمبود در بازار فراهم کرد.

بررسی‌های بازار نشان می‌دهد در مدت کوتاه ممنوعیت واردات برنج خارجی تا لغو آن، کیلویی 3000 تا 10 هزار تومان به قیمت برنج‌های وارداتی و بومی اضافه شده است.

در حال حاضر قیمت برنج پاکستانی که قبلا کیلویی حدود 43 هزار تومان بود، اکنون نزدیک به 50 هزار تومان است. قیمت برنج ایرانی با احتساب برنج هاشمی که کیلویی 105 هزار تومان بود اکنون به بالای 110 هزار تومان رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید