سورپرایز آخر فصل در بازار برنج/ حذف سهمیه دولتی برنج خارجی در راستای حمایت از تولید داخلی!


ساعت: 14:22
تاریخ انتشار: 09/08/1401
کد خبر: 1914518

عرضه برنج خارجی با نرخ دولتی برچیده شد.

یکی از پر نوسان ترین بازارها، بازار کالاهای اساسی از جمله برنج است که نه ثبات قیمتی داخلی دارد و نه می توان قیمت مناسبی برای نوع خارجی آن تعیین کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، برنج یکی از محصولاتی است که در کشور به ویژه در مناطق شمالی ایران به وفور کشت می شود. محصولی که از نظر کیفیت منحصر به فرد محسوب می شود اما تولیدکنندگان داخلی چندان از وضعیت خود راضی نیستند.

در حالی که گرانی کشت برنج باعث نارضایتی شالیکاران شده است، از سوی دیگر شاهد نارضایتی مردم از قیمت گذاری این نوع برنج هستیم تا جایی که گرانی آن باعث مصرف محصولات جایگزین برنج مانند سیب زمینی و پاستا یا حتی استفاده از برنج خارجی.

فارغ از چالش های موجود در بازار برنج ایران که البته سیاست های خوبی از سوی مجلس و دولت برای جلوگیری از کمبود آن اتخاذ شده است، مدتی است که شاهد نابسامانی در بازار برنج خارجی هستیم.

از آنجایی که محصولات داخلی و خارجی همواره در حال رقابت با یکدیگر هستند، اگرچه از نظر محصولی مانند برنج، نوع ایرانی آن قابل مقایسه نیست، اما افزایش قیمت و گرانی برنج ایرانی باعث افزایش مصرف برنج خارجی شد، اما نوسانات ارزی مشکلاتی را ایجاد کرد که تصمیم بر آن شد تا برنج خارجی تامین شود.

اخیرا شاهد حذف سهمیه توزیع برنج خارجی در سامانه بازرگم نیز بوده ایم که با توجه به گرانی برنج ایرانی، بازار سیاه برنج خارجی نیز داغ است و همین امر موجب نارضایتی مردم شده است و امیدواریم به زودی مشکل تامین شود. برنج با قیمت مناسب چه با حمایت دولت از برنج وارداتی و چه با کاهش قیمت برنج داخلی باید حذف شود.


cf9e3b7f 261e 4728 af96 a0ab01c07f43 خبر خاکستری


دولت بر اساس سیاست های بازار برای حمایت یا عدم حمایت از برنج خارجی عمل می کند

ایرج صفایی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: بر خلاف سال گذشته و ابتدای سال جاری اخیراً دولت سهمیه ای برای توزیع برنج خارجی از طریق سامانه بازرگام اختصاص نداده است.

وی افزود: با وجود اینکه برنج خارجی با نرخ دولتی توزیع نمی شود اما برنج ایرانی در سامانه بازرگام به فروش می رسد که قیمت مناسب تری نسبت به قیمت بازار دارد.

مدیر عامل تعاون روستایی استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر مردم برنج ایرانی تحویلی از طریق سامانه بازرگام را قبول می کنند، خوب است.

به گفته صفایی، برنج خارجی نیز موجود است، اما در برخی موارد دولت به دلیل حمایت تولیدکنندگان داخلی، برنج خارجی کمتری را به بازار عرضه می کند و البته در برخی موارد نیز استقبال خوبی از این محصولات از سوی مردم صورت نمی گیرد.

وی با تاکید بر اینکه دولت در حمایت یا عدم حمایت از برنج خارجی بر اساس سیاست های بازار عمل می کند، افزود: در حال حاضر برنج خارجی با قیمت آزاد در مغازه ها عرضه می شود.


حالا برنج خارجی با نرخ دولتی پیدا نمی شود

رامین پهلوانی در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: از نظر کمبود کالا به خصوص کالاهای اساسی در بازار مشکلی وجود ندارد اما سطح قیمت ها بالاست.

وی افزود: اکنون برنج خارجی به قیمت دولتی پیدا نمی شود، اما با قیمت 340 تا 450 هزار تومان در بازار موجود است، البته در مغازه های بزرگ و کوچک با قیمت بالا توزیع می شود.

رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف کرمانشاه گفت: دلیل گرانی برنج خارجی کمبود آن نیست، بلکه به هزینه های جانبی واردات این محصول و افزایش قیمت دلار مربوط می شود. نیز بر آن تأثیر داشته است.

پهلوانی درباره نحوه برخورد با واحدهای تجاری که گران فروشی می کنند، گفت: برخی از صنوف محصولاتی را با قیمت های بالا خریداری کرده اند که از نظر سود قانونی مشمول جریمه نمی شوند، اما اگر از نظر سود طبق عرف معمول عمل کنند. جریمه می شود با آنها مقابله می شود.

وی با تاکید بر اینکه جریمه اقلام گران قیمت چندین برابر اعمال می شود، افزود: در روزهای اخیر بازرسی بازرسان اتاق اصناف، سازمان جهاد کشاورزی، بازرسی سازمان های سومات و بسیجیان افزایش یافته است.

رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف کرمانشاه گفت: اجناس قبلی که با قیمت قدیم خریداری شده اند باید با قیمت قبلی به فروش برسند تا زمانی که این موضوع از سوی برخی شرکت ها رعایت نشود.

پهلوانی تصریح کرد: تعدادی از واحدهای تجاری پس از پلمب اجناس موجود را با نرخ جدید دلار می فروشند تا متضرر نشوند در حالی که تخلف است.

به گفته رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف کرمانشاه اخیرا موردی از احتکار برنج مشاهده نشده است.


e2c950c1 3e18 47a0 b83e 020bace44ddc خبر خاکستری


حدود 80 درصد برنج کشاورزان در شالیکوبی ها می ماند/مصرف برنج خارجی در مراکز دولتی با شعار حمایت از تولید داخلی همخوانی ندارد.

رضا حاجی پور نماینده مردم آمل در شورای اسلامی در نطق موقت خود در جلسه علنی شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور، دولت مردان، وزرای جهاد کشاورزی و صمت اظهار داشت: تیرماه سال جاری. ، برنج کاران برداشت شما هستند اما پس از گذشت حدود 5 ماه از آن تاریخ، حدود 80 درصد از محصول شالیکاران در کارخانه های شالیکوبی باقی می ماند، اما برنج خارجی در دانشگاه ها و مراکز دولتی طبخ می شود. داخلی نیست.

وی افزود: چرا باید اینگونه به کشاورزان ما بی احترامی شود؟ پنج ماه از برداشت برنج و کشت مرحله اول و دوم می گذرد. امروزه مرکبات و مرکبات مانده اند و خریدار این محصولات وجود ندارد. تولیدکنندگان کیوی نمی دانند چه کار کنند و چگونه محصولات را بفروشند.

نماینده مردم آمل در شورای اسلامی افزود: با وجود فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخلی، اکنون 80 درصد برنج کشاورزان در شالیکوبی ها باقی مانده و به دست رئیس جمهور این مشکل حل می شود. کارخانه های برنج به جای برنج خارجی که در مراکز دولتی توزیع می شود. کی تصمیم میگیری؟ اکنون دوباره فصل کشاورزی آغاز شده است.

به گزارش مرصاد نیوز، ابتدای سال جاری واردکنندگان خارجی برنج در نامه ای به رئیس جمهور خواستار افزایش قیمت برنج خارجی متناسب با نرخ دلار شدند و اکنون با حذف سهمیه دولت برای … توزیع این برنج و گرانی برنج تولید داخل، مشکلات معیشتی مردم را افزایش داد. امیدوارم به زودی راه حلی پیدا شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید