دلالان با رسوب برنج التهاب بازار را برافروختند/ افزایش قیمت برنج داخلی در بازار


ساعت: 10:28
تاریخ انتشار: 27.11.1400
کد خبر: 1808956

واردات برنج از خارج از کشور امسال 30 درصد افزایش یافته است.

این روزها برنج ایرانی با قیمت های مختلفی در بازار عرضه می شود که برنج استان های شمالی امسال و در فصل برداشت با قیمت هر کیلوگرم 40 تا 45 هزار تن به فروش می رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، برنج یکی از کالاهای استراتژیک کشور است که سالانه علاوه بر تولید حدود 2 میلیون تن در کشور، بیش از یک میلیون تن نیز وارد کشور می شود. اما آیا می توان در تولید برنج خودکفا شد؟

قیمت برنج از ابتدای سال تاکنون چندین بار افزایش یافته است به طوری که برنج کاران مناطق شمالی کشور در زمان برداشت این محصول را با قیمت کیلویی 40 تا 45 هزار تن عرضه می کردند اما 5 ماه پس از برداشت قیمت تمام شده است. همچنان در حال افزایش است و این محصول در بازار به حدود 80000 تن رسیده است.

حسنی، دبیرکل بنکداران مواد غذایی یکی از دلایل گرانی برنج را خشکسالی و کمبود تولید عنوان کرد و افزود: متاسفانه دلالان با سپرده گذاری برنج به بازار دامن زده اند.

وی با انتقاد از سیاست ممنوعیت توزیع برنج وارداتی در زمان کشت، گفت: امروز میزان عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت برنج است. با توزیع مستمر برنج های وارداتی حتی در زمان کشت می توان از افزایش بی رویه قیمت ها جلوگیری کرد.»


مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی وزارت جهاد کشاورزی سالم گفت: امسال واردات برنج خارجی بیش از 30 درصد افزایش داشته و کمبودی نداریم. برنج وارداتی از ابتدای بهمن ماه تا کنون بر اساس هنجار مقرر در بازار توزیع می شود و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.


سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به خشکسالی و کمبود 20 درصدی تولید گفت: استان های شمالی از جمله گیلان، مازندران و گلستان برنج کشور را تامین می کنند و امسال حدود 2 میلیون و 250 هزار تن برنج در کشور تولید می شود. کشور. “

وی ابراز امیدواری کرد در سال آینده استان های شمالی کشور بتوانند کمبود و مصرف حدود 3 میلیون تن برنج را تامین کنند.

حسن حنان، یکی از اعضای هیات مدیره، معاون مدیرعامل و معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی طی نامه‌ای که در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ منتشر شد، از افزایش رسمی قیمت برنج وارداتی توسط دولت بر اساس قانون خبر داد. وزیر جهاد کشاورزی

در متن این نامه با موضوع نرخ فروش برنج هند و پاکستان که در تاریخ 14 فوریه 2014 منتشر شده است، آمده است: ذخایر استراتژیک به شرح زیر اصلاح شده و از 5 فوریه 2010 اعمال می شود.

بر اساس این نامه، شرکت بازرگانی دولتی ایران قیمت مصرف کننده برنج هندی 1121 کیلویی را 240 هزار ریال و برنج پاکستانی را 250 هزار ریال افزایش داده است. پیش از این قیمت برنج هندی 18 هزار و 500 تن و برنج پاکستانی 20 هزار و 500 تن بود.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، سرانه مصرف برای هر ایرانی 35 کیلوگرم برآورد شده است که با توجه به جمعیت 83 میلیون نفری، مصرف برنج کشور 2.9 تا 3 میلیون تن است که از این میزان 2 میلیون و 250 هزار تن است. در کشور تولید می شود و به دلیل شرایط خشکسالی حدود 750 هزار تا یک میلیون تن برنج وارد می کنیم. سطح زیرکشت برنج از 520 تا 620 هزار هکتار است.

ایران طی 15 سال گذشته همواره تلاش کرده تا در تولید برنج به خودکفایی دست یابد، از این رو در سال 84 که محمدرضا اسکندری وزارت جهاد کشاورزی را بر عهده گرفت، وعده خودکفایی برنج داده شد اما در سال 91 رسما اعلام شد که طرح خودکفایی رایس به نتیجه مطلوب نرسیده است.

آخرین آمار گمرک نشان می دهد که در هشت ماهه امسال ۹۵۸ هزار تن برنج به ارزش تقریبی ۸۱۸ میلیون دلار به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۳ درصد افزایش وزن داشته است.

سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالانه یک میلیون تن برنج وارد کشور می شود، گفت: برنج وارداتی سالانه یک میلیون تن است. وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت کشور برای تولید برنج، نباید برنج وارد کنیم، گفت: با برنامه ای که در سه استان شمالی داریم، با افزایش دوره کشت به راحتی می توان میزان مورد نیاز کشور را تولید کرد.

رئیس اتحادیه برنج‌سازان مازندران همچنین تخمین می‌زند که مالکان و دلالان زنجیره‌ای 80 درصد برنج تولیدی کشاورزان را خریداری کرده و در انبارها نگهداری می‌کنند و برای تعیین قیمت، محصول را به صورت قطره‌ای به فروش می‌رسانند.

تقی جعفریان با اشاره به افزایش 10 درصدی قیمت برنج ایرانی نسبت به هفته گذشته، گفت: افزایش قیمت برنج داخلی ادامه دارد و روند صعودی قیمت این محصول در هفته گذشته متوقف نشده است. “

وی با اشاره به قیمت انواع برنج ایرانی، تصریح کرد: برنج طارم و هاشمی کیلویی 72 هزار تن، کشت 75 هزار تن در ثانیه، کیلویی 70 هزار تن، کیلویی 55 هزار تن، هر کیلوگرم عرض 45 هزار تن و هر کیلوگرم عرض 45 هزار تن. . برنج ندا این تومان است، باید در نظر داشته باشید که این نرخ ها در بانکداری مازندران به شرح زیر است و سود واحدهای صنفی در نظر گرفته نشده است.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا ترمز افزایش قیمت برنج کشیده می شود یا با نزدیک شدن به پایان سال دوباره شاهد افزایش قیمت برنج خواهیم بود؟ وی افزود: به نظر من قیمت برنج دیگر قدرت افزایش بیش از این را ندارد. در حال حاضر بیش از 80 درصد محصول از دست تولیدکنندگان و کشاورزان خارج شده و در انبارها نگهداری می شود.

به گفته این فعال اقتصادی، دلالان و صاحبان فروشگاه های زنجیره ای پس از پایان فصل برداشت، برنج را از کشاورزان خریداری کرده و ابتدا در انبارهای خود انبار می کردند و به همین دلیل قیمت برنج ایرانی هر روز در حال افزایش است.

جعفریان حباب 20 درصدی قیمت برنج را حباب دانست و افزود: در نظر داشته باشید که کشاورزان از این افزایش نرخ سود نخواهند برد. بسیاری از کشاورزان از فروش محصول خود با 30 درصد کمتر از قیمت تعیین شده خوشحال بودند، بنابراین باز هم تاکید می کنم که این واسطه ها و صاحبان فروشگاه های زنجیره ای هستند که از این وضعیت متضرر می شوند نه کشاورزان.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید