قیمت برنج ایرانی هر روز در حال افزایش است/ دلالان در کمین بازار برنج هستند

ساعت: 10:37
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۸
کد خبر: 1801498

طی روزهای اخیر افزایش بی سابقه قیمت برنج داخلی و خارجی در بازار سمنان با نگرانی های زیادی از سوی اقشار آسیب پذیر مواجه شده است و متاسفانه مشاهدات حاکی از تحرک دلالان در این بازار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرآت; این روزها قیمت برنج ایرانی در بازار مدام در حال افزایش است و مصرف کنندگان با هر خرید با قیمت های بالاتری مواجه می شوند.

برنجی که سال ها پیش در آشپزخانه هر ایرانی پیدا می شد، حالا کیمیایی شده و فقط برای دهک های خاصی از جامعه قابل تهیه است.

البته این پایان ماجرا نیست و جدا از برنج ایرانی که به یک کالای لوکس تبدیل شده است، برنج های وارداتی وضعیت خوبی ندارند و توزیع آن بسیار محدود است.

البته این وضعیت نابسامان در بازار استان سمنان نیز مشاهده می شود و در هر فروشگاه یا عمده فروشی با توجه به تمایل خود و وجود تورم و نوسانات دلار، قیمتی را برای آن در نظر می گیرد.

بررسی بازار در سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی از 55 تا 70 هزار تن، برنج هندی از 23 تا 26 هزار تن و برنج پاکستانی از 27 تا 32 هزار تن است.

در همین راستا، فروشندگان این محصول استراتژیک در سطح خرده فروشی و عمده فروشی مدعی هستند که واسطه های عرضه کننده کالا نه تنها به اندازه کافی برنج به آنها نمی فروشند، بلکه قیمت آن را نیز به طور غیرمنطقی بالا می برند و پاسخ خوبی به فروشندگان در بازار نمی دهند. این رابطه

یکی از خرده فروشان سمنان با بیان اینکه از اواخر سال 98 و با ورود ویروس منحوس کرونا، بسیاری از کالاها با کمبود و قیمت های جعلی در بازار مواجه شده اند، گفت:

وی افزود: در چنین شرایط خاص، خرده فروشان مردم را گران می دانند، در حالی که در پشت همه این اتفاقات، برندگان با هزاران ترفند بدون نظارت عمل می کنند و باعث ایجاد تنش در جامعه و مردم و سودهای کلان می شوند.

یکی دیگر از خرده فروشان سمنانی از افزایش 15 هزار تومانی برنج ایرانی طی یک ماه گذشته خبر داد و گفت: برنج ایرانی هر روز گران می شود و دیگر امکان خرید برای قشر متوسط ​​وجود ندارد. از طرفی برنج وارداتی کمتر توزیع می شود و افزایش می یابد.» قیمت روز است.

قیمت گذاری کارشناسی برای کالاهای اساسی وجود ندارد

مسعود طاهریان، مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان سمنان در خصوص علت افزایش قیمت برنج در استان سمنان گفت: متاسفانه در استان سمنان اتحادیه برنج فروشان نداریم و بسیاری از عمده فروشان کالاهای خود را وارد می کنند. واسطه ها در شمال.

وی افزود: دلالان و واسطه ها در استان های شمالی برنج را با قیمت پایین خریداری و نگهداری می کنند و به صورت قطره ای و با قیمتی بسیار بالاتر در بازار عرضه می کنند و این زنجیره همچنان عمده و خرده فروش است.

مدیر توسعه جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: متأسفانه برای بسیاری از محصولات و کالاهای اساسی معیار و شاخص قیمت گذاری تعیین نشده است و این مشکل باعث آشفتگی بازار می شود، در حالی که می توان قیمت و قیمت کارشناسی را به دست آورد، در حالی که سود خرده فروشان و عمده فروشان قیمت نهایی را تعیین می کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: ریزش بازار برنج از سال 97 آغاز شد و متاسفانه هر روز وضعیت بدتر می شود به طوری که در حال حاضر قیمت برنج هر روز در حال افزایش است.

طاهریان افزود: برنج ایرانی به تنهایی نمی تواند کل بازار مصرف را تامین کند و همیشه نیاز به برنج وارداتی اضافی داشته است و متاسفانه این محصول به اندازه کافی به بازار تزریق نمی شود به طوری که در حال حاضر تنها 400 تن برنج هندی در بازار موجود است. به هیچ وجه پاسخگوی نیاز بازار نباشد و در صورت اشباع واردات آن به دلیل نوسان بودن محصولاتی مانند برنج و تاجران نتوانند آن را برای مدت طولانی در بازار انباشته کنند، می توان با واردات مناسب بازار را تنظیم کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید